کاهش خطر ابتلا به آلزایمر با تزریق واکسن‌های رایج



واکسن،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
واکسن‌های معمول خطر آلزایمر را در افراد بالای ۶۵ سال تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از نیواطلس، تحقیقات جدید نشان داده است که افراد بالای ۶۵ سال که واکسن‌های روتین دریافت کرده‌اند به میزان قابل توجهی کمتر به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند. این مطالعه بر اهمیت واکسیناسیون نه تنها در محافظت در برابر بیماری‌های عفونی بلکه در ارائه درجه‌ای از محافظت در برابر زوال عقل تاکید می‌کند.

 

برای اکثر افراد، واکسیناسیون بخشی از فرآیندهای بهداشتی دوران کودکی است که برای محافظت از کودکان و جامعه‌ای که بخشی از آن هستند در برابر بیماری‌های عفونی جدی انجام می‌شود. برای افرادی که در انتهای دیگر طیف حیات قرار دارند، واکسن‌های دیگر به همین دلایل مهم در نظر گرفته می‌شوند.

 

واکسن‌هایی که به طور معمول در دوران کودکی تجویز می‌شوند شامل واکسن‌هایی هستند که در برابر کزاز، دیفتری، سیاه سرفه و عفونت پنوموکوک ایمنی ایجاد می‌کنند. واکسن‌های کزاز و دیفتری در یک واکسن قرار می‌گیرند که ممکن است شامل واکسن سیاه سرفه (Td/Tdap) نیز باشد. واکسن پنوموکوک (PCV)  برای کودکان زیر پنج سال و بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر توصیه می‌شود. به افراد بالای ۵۰ سال در ایالات متحده و بالای ۷۰ سال در استرالیا و بریتانیا توصیه می‌شود که واکسن زونا یا هرپس زوستر (HZ) را نیز دریافت کنند.

 

با توجه به جمع‌آوری شواهدی مبنی بر اینکه واکسیناسیون بزرگسالان ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر (AD) و زوال عقل را کاهش دهد، محققان دانشگاه بهداشت تگزاس در هیوستون مطالعه‌ای را برای مقایسه خطر ابتلا به آلزایمر در بزرگسالان با واکسیناسیون قبلی و بدون آن انجام دادند. ‌

 

محققان به تازگی کشف کرده بودند که افرادی که دستکم یک واکسن آنفلوانزا دریافت کرده بودند در مقایسه با همتایان واکسینه نشده خود، ۴۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر بودند.

 

پاول شولز (Paul Schulz)، نویسنده‌ی این مقاله می‌گوید: ما در تعجب بودیم که آیا یافته‌ی مربوط به واکسن آنفلوانزا مختص همین واکسن است یا خیر. این داده‌ها نشان داد که چندین واکسن بزرگسالان با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است.

 

این مطالعه در مقیاس بزرگ شامل بیمارانی بود که طی دو سال قبل از آغاز بررسی به زوال عقل مبتلا نبودند و در شروع دوره پیگیری هشت ساله دستکم ۶۵ سال داشتند. محققان دو گروه مشابه از بیماران را مقایسه کردند، یکی از گروه‌ها با واکسن‌های سیاه سرفه، پنوموکوک و هرپس زوستر واکسینه شده بود و گروه دیگر واکسینه نشده بود.

 

آنها با کنترل برخی از شرایط اجتماعی و جمعیت شناختی دریافتند که کاهش قابل توجهی در آلزایمر در بیماران ۶۵ ساله و بالاتر که این واکسن‌ها را دریافت کرده بودند، وجود دارد.

 

محققان می‌گویند که این یافته‌ها اهمیت واکسیناسیون را نه تنها در محافظت در برابر بیماری‌های عفونی، بلکه در محافظت در برابر بیماری‌های عصبی نشان می‌دهد. اگرچه این مطالعه رابطه علّی بین واکسن‌ها و آلزایمر را نشان نمی‌دهد اما محققان فرضیه‌ای دارند که چرا واکسیناسیون ممکن است به محافظت در برابر این بیماری کمک کند.

 

آورام بوخبایندر (Avram Bukhbinder)، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: ما فرض می‌کنیم که کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط با واکسن‌ها به احتمال زیاد به دلیل ترکیبی از مکانیسم‌ها است. واکسن‌ها می‌توانند نحوه‌ی واکنش سیستم ایمنی بدن به تجمع پروتئین‌های سمی را که منجر به ایجاد بیماری آلزایمر می‌شود، تغییر دهند. برای مثال واکسن‌ها باعث افزایش کارایی سلول‌های ایمنی در پاکسازی پروتئین‌های سمی یا تقویت پاسخ ایمنی به این پروتئین‌ها می‌شوند. در نتیجه آسیب جانبی به سلول‌های مغز سالم مجاور کاهش می‌یابد. البته، این واکسن‌ها در برابر عفونت‌هایی مانند زونا که می‌تواند منجر به التهاب عصبی شود نیز محافظت ایجاد می‌کنند.

 

این مطالعه در مجله Alzheimer’s Disease  منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------