شروع کاشت تراشه مغزی برای بیماران فلج



تراشه مغزی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
شرکت نیورالینک متعلق به ایلان ماسک آزمایش انسانی کاشت تراشه مغز برای بیماران فلج را آغاز می‌کند.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، استارت‌آپ نیورالینک اعلام کرد که تأییدیه هیئت بازبینی مستقل جهت شروع اولین آزمایش انسانی ایمپلنت مغزی برای بیماران فلج را دریافت کرده است.

 

این شرکت گفت آن‌هایی که به دلیل آسیب نخاعی گردن یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک فلج هستند، ممکن است واجد شرایط این مطالعه باشند، اما مشخص نکرد که چه تعداد شرکت‌کننده در این کارآزمایی که تکمیل آن حدود 6 سال طول می‌کشد ثبت‌نام می‌شوند.

 

نیورالینک اعلام کرد این مطالعه از یک ربات برای قرار دادن ایمپلنت رابط مغز و کامپیوتر  در ناحیه ای از مغز که حرکت را کنترل می کند استفاده خواهد کرد و افزود که هدف اولیه آن این است که افراد را قادر سازد با استفاده از افکار خود به تنهایی مکان نما یا صفحه کلید کامپیوتر را کنترل کنند.

 

این شرکت قبلا امیدوار بود برای کاشت دستگاه خود روی 10 بیمار تاییدیه دریافت کند اما اکنون در حال مذاکره با تعداد کمتری از بیماران است. به گفته کارمندان فعلی و سابق آن، سازمان غذا و دارو آمریکا پس از اینکه نگرانی های ایمنی مطرح شد تعداد بیماران را کم کرده اما مشخص نیست که در نهایت چند بیمار را تایید کرده است.

 

ماسک می‌گوید قرار دادن دستگاه‌های تراشه‌اش راه را برای درمان بیماری‌هایی مانند چاقی، اوتیسم، افسردگی و اسکیزوفرنی تسهیل می‌کند.

 

در ماه می، این شرکت اعلام کرد که مجوز کارآزمایی بالینی اولین بار در انسان را از سازمان غذا و دارو دریافت کرده است، در حالی که قبلاً تحت نظارت فدرال برای انجام آزمایش های حیوانی بود.

 

به گفته کارشناسان، حتی اگر ثابت شود که دستگاه ها برای استفاده انسان ایمن است، هنوز هم بیش از یک دهه طول می کشد تا استارتاپ بتواند مجوز استفاده تجاری آن را بگیرد.

 

این شرکت که در سال 2016 تأسیس شد، ابتدا در اوایل سال 2022 از سازمان غذا و دارو درخواست مجوز کرد و این آژانس با استناد به 10ها نگرانی ایمنی، آن را رد کرد. برخی از مسائل نگران کننده مربوط به باتری لیتیومی دستگاه، امکان رفتن سیم های ایمپلنت به داخل مغز و چالش استخراج ایمن دستگاه بدون آسیب رساندن به بافت مغز هستند.

 

کارمندان نورالینک سال گذشته، به رویترز گفتند که این شرکت با عجله و انجام عمل‌های جراحی روی میمون‌ها، خوک‌ها و گوسفندها، منجر به مرگ حیوانات شد، زیرا ماسک کارکنان را برای دریافت مجوز تحت فشار قرار داده است.

 

برای نمونه این شرکت در سال 2021، از هر 60 خوک، 25 مورد را با کاشت اشتباه کُشت، خطایی که کارمندان گفتند می‌توان به راحتی با آمادگی بیشتر از آن جلوگیری کرد. نورالینک همچنین توسط دفتر بازرس کل وزارت کشاورزی ایالات متحده به دلیل نقض احتمالی رفاه حیوانات تحت بررسی قرار گرفته است.

 

 نورالینک 2سال پیش، در دور جمع‌آوری سرمایه خصوصی نزدیک به 2 میلیارد دلار ارزش داشت و اکنون ارزش آن بر اساس معاملات سهام خصوصی حدود 5 میلیارد دلار است. بر اساس معاملات ثانویه، سهام نورالینک که برخی از کارکنان آن را در اختیار دارند؛ تنها طی دو سال حدود 150 درصد افزایش یافته است.

 

سازمان غذا و دارو نگرانی هایی در مورد این آزمایش داشت از جمله اینکه مشکلات عمده شامل باتری لیتیومی دستگاه، امکان رفتن سیم های ایمپلنت به داخل مغز و چالش استخراج ایمن دستگاه بدون آسیب رساندن به بافت مغز را افزایش می دهد. ماسک در طول سال‌ها، طرحی بلند پروازانه برای نیورالینک ارائه کرده است. او اواخر سال گذشته گفت که آنقدر به ایمنی دستگاه اطمینان دارد که مایل است آنها را در مغز فرزندانش کاشت کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------