فوت ۱۵ بیمار مبتلا به ام‌ اس بر اثر کرونا



اخبار,اخبار پزشکی,ام اس
مدیرعامل انجمن ام اس ایران، گفت: میانگین ابتلای بیماران ام اس به کرونا در هر استان ۱۰ الی ۱۵ نفر بوده است، اما در تهران این آمار تا ۶۰ نفر نیز رسید.

«عبدالحسین هوشمند» مدیرعامل انجمن ام اس ایران در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص وضعیت بیماران ام اس در شرایط شیوع کرونا، گفت: در حال حاضر در دسترسی به دارو مشکلی وجود ندارد. مسئولان وزارت بهداشت توانستند به گونه‌ای عمل کنند که این داروها در دسترس بیماران قرار داشته باشد، البته در بازه‌هایی تاخیر در دسترسی وجود داشت، یا دارو در برخی از استان‌ها دیر تحویل داده می‌شد.

 

هوشمند افزود: با تمام این مسائل دسترسی به داروها وجود داشت، اما مشکل اصلی ما هزینه داروهاست؛ بیمارانی که مجبور هستند از داروهای خارجی برای درمان استفاده کنند، با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

 

وی با بیان اینکه مشکلات دارویی در شرایط تحریم طبیعی است، گفت: مواد اولیه بخشی از داروهایی که تولید می‌شود، وارداتی است. بنابراین تحریم‌ها اثر زیادی روی آنها می‌گذارد. نقل و انتقال پول و واردات مواد اولیه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است. اینها مواردی است که وزارت بهداشت با آنها دست به گریبان است، اما تدابیری که از سوی این وزارتخانه در نظر گرفته شد، توانست تا حدی این مشکلات را مرتفع کند. در واقع شرایط بحرانی نداریم و حداقل کل داروهای داخلی در دسترس بیماران قرار می‌گیرد.

 

هوشمند در خصوص رضایتمندی بیماران از داروهای داخلی گفت: خوشبختانه این داروها رضایت بیماران را جلب کرده است. حدود ۸۰ درصد داروهای ام اس در داخل تولید می‌شود و این داروها کاملا با استانداردهای تعریف شده جهانی مطابقت دارد.

 

وی در خصوص ابتلای بیماران ام اس به کرونا، گفت: ما در استان‌های مختلف ابتلای بیمارانمان به کرونا را مشاهده کردیم. با توجه به اینکه از ابتدای اسفند توسط ۵۶ مرکز استانی انجمن، اطلاع رسانی صورت گرفت تا حد زیادی از ابتلای بیماران ام اس جلوگیری شد. تاکید کردیم که بیماران در منزل بمانند و از خانه خارج نشوند.

 

هوشمند گفت: بخش عمده بیماران ام اس داروهایی را مصرف می‌کنند که سیستم ایمنی آنها را تضعیف می‌کند. بنابراین این بیماری تهدیدی جدی برای بیماران ام اس است. آنها همکاری خیلی خوبی داشتند و سعی کردند در قرنطینه بمانند. با این وجود ابتلا داشتیم، ولی در مجموع می توانیم بگوییم که کنترل خوبی صورت گرفت.

 

وی با اشاره به اینکه میانگین ابتلای بیماران ام اس به کرونا در هر استان ۱۰ الی ۱۵ نفر بوده است، گفت: اما در تهران این آمار تا ۶۰ نفر نیز رسید. آمار تجمیعی هنوز در حال جمع‌آوری است. در مجموع حمایت‌های خوبی صورت گرفت و بسیاری از بیماران درمان شدند، اما متاسفانه ۱۵ نفر به دلیل کرونا در جامعه هدف انجمن فوتی داشتیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------