اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

حدود ۴۰۰ بیماری ژنتیکی در کشور قابل تشخیص است



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,بیماری ژنتیکی
رئیس انجمن ژنتیک ایران به پیشرفت کشور در حوزه ژنتیک اشاره کرد و گفت: اکنون نزدیک به ۴۰۰ بیماری ژنتیکی در کشور قابل تشخیص است. 

دکتر محمود تولایی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سندرم داون از جمله بیماری‌های ژنتیکی است که با توجه به پیشرفت‌های انجام شده در علوم پزشکی کشور، قابل تشخیص شده است.

 

وی عقب‌ماندگی مختلف از جمله ذهنی را از دیگر بیماری‌های ژنتیکی اعلام کرد و ادامه داد: این بیماری در سال‌های گذشته در کشور شایع بودند اما امروزه در پرتو توسعه دانش و ارائه خدمات مناسب ژنتیکی، بروز این بیماری‌ها به حد قابل قبولی رسیده است.

 

تولایی بر لزوم شناسایی افراد در معرض خطر بیماری‌های ژنتیکی تاکید کرد و گفت: با پیشرفت‌های کشور، می‌توان خدمات مناسب‌تری با آنان ارائه کرد تا زمینه کنترل و کاهش بیماری‌های ژنتیکی در کشور فراهم شود.

 

الزامات لازم برای جهش علمی کشور فراهم است

وی با اشاره به اینکه الزامات لازم از جمله استادان برجسته و مراکز تحقیقاتی پیشرفته برای جهش علمی در کشور فراهم شده است، گفت: با مدیریت هدفمند می‌توان از ظرفیت‌های کشور برای جهش علمی و رسیدن به قله‌های علم و دانش، بهره کافی برد.

 

رئیس انجمن ژنتیک کشور افزود: به دلیل ضعف‌هایی در مدیریت هدفمند و برنامه‌ریزی‌های منسجم، به استفاده از توانمندی و ظرفیت‌ها در حداقل بسنده کردیم که این موضوع از جمله نمونه‌های اتلاف منابع و توان صاحب‌نظران است.

 

تولایی به وجود مراکز تحقیقاتی پزشکی پیشرفته در کشور اشاره کرد و افزود: ما امروزه در حوزه پژوهش‌های مولکولی، زیستی و ژنتیک از استادان برجسته‌ای برخوردار هستیم که در مراکز تحقیقاتی پیشرفته دنیا فعالیت کردند و از توان علمی آنان می‌توان برای فرصت‌آفرینی، بهره‌های بیشتری برد.

 

وی ادامه داد: اکنون دانشجویان فراوانی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری داریم که با اشتیاق و انرژی فراوان، آماده فعالیت‌های تحقیقاتی روزآمد در حوزه‌های مختلف هستند که از این موهبت باید بهره بسیار بیشتری برد.

 

چرا نباید ده‌ها پژوهشگاه مانند رویان داشته باشیم

وی با طرح این سوال که چرا نباید ده‌ها پژوهشگاه مانند رویان در کشور داشته باشیم، گفت: با وجود نیروهای متخصص و مجرب، انجام فعالیت‌های پژوهشی در زمینه‌هایی مانند مولکولی، زیستی و ژنتیک و تولید مقالات علمی متعدد، باید مجموعه‌های موفق فراوانی در کشور داشته باشیم تا محصول و دستاوردهای آنان، مشکلات امروز جامعه را برطرف کند.

 

تولایی افزود: ما نباید از کمبود پژوهشگاه‌هایی مانند رویان رنج ببریم، بلکه باید پژوهشگاه‌هایی متعددی در این سطح در کشور داشته باشیم تا خدمات مطلوب درمانی به مردم ارائه شود.

 

وی با اشاره به اینکه اغلب بودجه حوزه سلامت، معطوف به درمان است، گفت: مسئولان باید بودجه‌های بیشتری را به فعالیت‌های تحقیقاتی، اختصاص دهند تا زمینه توسعه این‌گونه فعالیت‌ها در کشور فراهم شود.

 

تولایی ادامه داد: تحقیقات به شکل پراکنده ما را به جایی نخواهد رساند، متاسفانه الان تحقیقات پراکنده در اغلب دانشگاه‌های کشور انجام می‌شود که این روند باید تغییر پیدا کند.

 

وی تاکید کرد: ما نیازمند تقسیم کار هدفمند و موضوعی بین دانشگاه‌های مختلف هستیم تا ضمن انجام کارهای تحقیقاتی بزرگ و موثر، زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (به خصوص بیماری‌هایی که عوارض متعدد دارند) در کشور فراهم شود.

 

تولایی گفت: کشوری که در حوزه تولید دانش در دهک دوم جهان قرار دارد، غیر قابل تحمل است که در حوزه بهره‌برداری از دانش در دهک پنجم جهان قرار داشته باشد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------