معرفی دارویی برای درمان بیماران دیابتی مبتلا به کووید-19



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,
در حال حاضر، بسیاری از محققان در جستجوی روش‌هایی برای مقابله با بیماری کووید-19 هستند و تحقیقات آنان شامل درمان‌های جدید و ساخت واکسن است.

 به گزارش مدیکال نیوز، محقق این تحقیق، دکتر جیانلوکا ایاکوبلیس، استاد دانشکده پزشکی میلر (Miller) دانشگاه میامی فلوریدا، اظهار کرد: آنزیم دی ‌پپتیدیل پپتیداز4 (DPP4) می‌تواند  یک هدف در تحقیقات درمانی باشد و مهارکننده‌های آن در درمان برخی از بیماران مبتلا به کووید-19 مفید باشند.  

 

تاکنون، ما نحوه ورود این ویروس به بدن و تا حدودی روش مقابله با آن را دریافتیم و مهارکننده DPP4 نیز می‌تواند یکی از موارد پیشنهادی برای آزمایش‌های بالینی در افراد دارای زمینه دیابت نوع 2 مبتلا به بیماری کووید-19باشد.

 

این آنزیم در بدن موجود اما نحوه فعالیت آن کاملا مشخص است، این آنزیم نقش مهمی در پاسخ التهابی و تنظیم انسولین دارد. مهارکننده‌های DPP4 باعث افزایش انسولین و ترشح GLP-1 می‌شوند و معمولا برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می‌شوند.

 

در بحران کنونی، بیماران دیابت نوع 2 در معرض خطر بیشتری نسبت به سایرین هستند. اطلاعات منتشرشده از ووهان چین و ایتالیا نشان می‌دهند که افراد مبتلا به دیابت مرگ‌ومیر بالاتری دارند و میزان پذیرش این بیماران در آی سی یو (ICU) نیز بالاتر است.

 

دکتر ایاکوبلیس با استناد به نتایج تحقیقات پیشین و همچنین مقاله اخیر منتشرشده در موردتعامل DPP4 با کووید-19، معتقد است که این آنزیم ممکن است با تداخل در واکنش ایمنی نقش مهمی در نتایج مقابله با این بیماری داشته باشد.

 

دکتر ایاکوبلیس گفت: "بدن با واکنش التهابی در برابر حمله ویروس مقابله می‌کند و این عملکرد می‌تواند تا حدودی با آنزیم DPP4 صورت پذیرد. این ویروس به آنزیم متصل می‌شود و فعالیت آنزیمی DPP4 باعث افزایش واکنش التهابی می‌شود."

 

بر اساس نتایج تحقیقات پیشین بر روی ویروس سارس و مرس، اگر فعالیت این آنزیم متوقف شود واکنش التهابی کاهش می‌یابد و این مورد می‌تواند واکنش ایمنی بدن به ویروس را بهبود بخشد.

 

دکتر ایکوبلیس خاطرنشان کرد: پزشکان قبل از استفاده از مهارکننده‌های DPP4 برای معالجه بیماران مبتلا به کووید-19به اطلاعات بیشتری نیاز دارند. بااین‌حال، وی گفت که شواهد اولیه نشان داده است که این داروها التهاب را کاهش می‌دهند.

 

وی در ادامه افزود: " تجویز داروهای مهار کننده این آنزیم برای بیماران دیابتی، آغاز مطالعات تصادفی بررسی درمان با این داروها در افراد با علایم خفیف یا متوسط خواهد بود. این دارو در بیماران قابل‌تحمل است و نتایج درمانی خوبی به  همراه دارد."

 

نتایج این تحقیق در نشریه Diabetes Research and Clinical Practice منتشرشده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------