آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

حق‌شناس: دختران ایرانی در این ۴۰ روز مساله گشت ارشاد را حل کردند



حق‌شناس،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
محمدجواد حق‌شناس با اشاره به اینکه «دختران ایرانی در این ۴۰ روز مساله گشت ارشاد را حل کرده‌اند» گفت: حتی خانمی که ۴۰ سال و ۵۰ سال حجاب داشته برای مخالفت با این روش، حجاب از سر برداشته و مخالفتش را اعلام می‌کند.

چهل روز از مرگ مهسا امینی گذشت و دیروز نیز بسیاری از شهر‌های کشور شاهد برپایی تجمعات اعتراضی بود.

 

محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین از زیر پوست تحولات اخیر، چرایی وقوع آن و تحقق مطالبات جوانان گفته که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید:

 

*مطالبات به مرحله غیرقابل بازگشت رسیده است.

 

*پس از انتخابات سال ۱۴۰۰ دوز برخورد‌های گشت ارشاد با دستور رییس‌جمهور بیشتر شد و فشار‌ها به مردم افزایش یافته است.

 

*سیستم به راحتی می‌توانست با تدابیر لازم موضوع را مدیریت کند. عذرخواهی کند و متخلفان معرفی شوند. اما این کار صورت نگرفت تا بحران به یک نقطه آغاز برای یک حرکت اعتراضی و جنبش اجتماعی بدل شود.

 

*اتفاقی که امروز رخ داده این است که یک جنبش اعتراضی با حضور دهه هشتادی‌ها داریم که مورد حمایت میلیون‌ها خانواده ایرانی قرار دارد.

 

*این اعتراضات پشتوانه‌ای دارد که در هیچ‌کدام از اعتراضات قبلی نمونه‌ای ندارد. مانند کوه یخی در بستر اقیانوس قطبی که ۱۰ درصد آن پیداست، اما حجم انبوهی از آنکه هسته اصلی آن را شکل می‌دهد، زیر آب قرار دارد.

 

*حاکمیت به دنبال حل موضوع در یک هفته بود و فکر کرد موضوع را مانند رخداد‌های قبلی حل می‌کند.

 

*صداوسیما در هفته ابتدایی وظیفه خود را پاشیدن بنزین بر آتش ماجرا می‌دانست.

 

*اینکه اسم رخداد اخیر جنبش است یا شورش است یا خشم است، مهم نیست، مهم این است که سیستم بدون هیچ واسطه‌ای روبه‌روی مردمش قرار گرفته است و باید چشم در چشم مردمش بدوزد و تصمیم بگیرد.

 

*اگر سیستم دچار کژکارکردی نمی‌شد، جوانان به میدان اعتراض نمی‌آمدند. اگر فساد وجود نداشت، اگر تبعیض وجود نداشت، اگر تندروی وجود نداشت. اگر اقتصاد مناسب وجود داشت و ده‌ها اگر دیگر، جوان ایرانی دلیلی برای حضور در میدان نداشت.

 

*بسیاری از مطالبات جوانان عملا محقق شده است.

 

*مهم‌ترین دلیل آغاز اعتراضات، بحث گشت ارشاد بود که امروز ظاهرا حل شده است.

 

*دختران ایرانی در این ۴۰ روز مساله گشت ارشاد را حل کرده‌اند. در همین ستارخان صد‌ها نیروی انتظامی ایستاده‌اند، اما یک دختر با شرایط مد نظر خود از روبه‌روی او رد می‌شود. اصلا به قصد از مقابل مامور حرکت می‌کند که قدرت خودش را نشان دهد.

 

*حتی خانمی که ۴۰ سال و ۵۰ سال حجاب داشته برای مخالفت با این روش، حجاب از سر برداشته و مخالفتش را اعلام می‌کند.

 

*در دانشگاه‌ها که حراست اجازه نمی‌داد بانویی بدون مقنعه وارد دانشگاه شود در مقابل رییس دانشگاه حجاب از سر بر می‌دارند، بدون اینکه حادثه خاصی رخ دهد.

 

*مساله پلیس امنیت اخلاقی، گشت ارشاد و برخی تابو‌ها عملا فروریخته است. حاکمیت اگر نخواهد این واقعیت‌ها را درک کند، به کشور به خودش و به مردم و به آینده ایران ضربه جد وارد می‌سازد.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------