آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

ربیعی: استراماچونی وحشت داشت به نام ایران پول دریافت کند / شاید FATF به شورای عالی امنیت ملی ارجاع شود



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,ربیعی
سخنگوی دولت گفت: وقتی استراماچونی می‌خواست پول بگیرد وحشت داشت که به نام ایران پول دریافت کند. این یعنی چه؟ الان آمریکا آدم‌ها یا شرکت‌ها را تحریم می‌کند ولی درصورت نپیوستن به FATF، حدود ۸۰ میلیون جامعه ایرانی تحریم می‌شوند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، در گفتگویی با برنا به نکاتی پیرامون لوایح مرتبط با FATF، سفر رئیس جمهور به ژاپن و مشکلاتی که کولبران دارند اشاره کرده است. مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید. 

 

برخی موارد در این دولت حرام و برای دولت‌های دیگر مباح است

 

با توجه به اینکه مهلت ایران در FATF  روبه پایان است و با عدم تصویب این لوایح، ایران به لیست سیاه می‌رود همچنان در مجمع شاهدیم که یک‌سری افراد وابسته به دولت‌های پیشین با دیدگاه خود مخالف تصویب FATF هستند. آیا این افراد عواقب نپیوستن ایران به لیست سیاه را قبول می‌کنند؟

دچار عدم فهم و عدم درک مشترک نسبت به منافع ایران هستیم. فارغ از اینکه منافع ملی را چه شاخص‌هایی دنبال می‌کند گاهی وقت‌ها بحث‌هایی می‌کنند که ریشه آن سیاسی است و نمی‌خواهند که بگویند، سیاسی است و شروع به بحث در مورد تکنیک‌های موضوع، FATF می‌کنند. در رابطه با FATF دو تفکر شکل گرفته که ناب نیست.

 

نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که برخی موارد در این دولت حرام و برای دولت‌های دیگر مباح است. فارغ از اینکه سخنگوی دولت باشم، احساس مسئولیت اجتماعی دارم، در جامعه زحمت کشیدم، خوب یا غلط، خرابکاری شده یا هرچه بوده، به هر حال صادقانه کار کردم و به عنوان یک شخص صحبت کردم. یک‌سری از این افراد خودشان دنبال آن بودند و نمی‌خواهم جزئی‌تر وارد شوم و چالش جدید ایجاد کنم. یک استدلال غلط دارند که می گویند آب که از سر گذشت چه یک وجب چه ده وجب! این چه استدلالی است؟ می‌گویند در شرایط تحریم آمریکا هستیم و پیوستن به FATF چه فرقی می‌کند؟ این اصلا استدلال درستی نیست.

 

استراماچونی وحشت داشت به نام ایران پول دریافت کند

 

شما پول به یک مربی فوتبال نمی‌توانستید بدهید! وقتی استراماچونی می‌خاست پول بگیرد وحشت داشت که به نام ایران پول دریافت کند. این یعنی چه؟ الان آمریکا آدم‌ها یا شرکت‌ها را تحریم می‌کند ولی درصورت نپیوستن به FATF، حدود ۸۰ میلیون جامعه ایرانی تحریم می‌شوند یعنی برای ساده‌ترین کار که مثلا یک ایرانی بخواهد برای بچه‌اش پول بفرستد دچار مشکل می‌شویم. مخالفان با تفکر خود ۸۰ میلیون ایرانی را در معرض تحریم می‌برند. این استراتژی آب چه یک وجب و چه ده وجب، استراتژی غلطی است. اگر کسی زیر آب دارد خفه می‌شود نمی‌گوید چرا در بالای استخر خفه شوم، بگذارید بروم و ته آب خفه شوم، نه این‌طور نیست بلکه تلاش می‌کند تا خود را نجات دهد.

 

یکی از مهم‌ترین مواردی که در رابطه با FATF بیان می‌کنند این است که می‌گویند ما فعالیت‌های انقلابی‌مان لو می‌رود. حتی یک وقتی به طور افراطی و به دروغ می‌گفتند، یعنی قاسم سلیمانی را تحویل بدهیم! این تفکر غلطی است یعنی چه، قاسم هویت ایرانی ماست. چه بحث‌های بچگانه‌ای را مطرح می‌کنند. مگر روس‌ها که پذیرفتند، فعالیت‌های بین‌المللی ندارند یا چینی‌ها و حزب‌الله بخشی از دولت لبنان است، همگی FATF را اجرایی می کنند.

 

این مسائل به اعتقاد من مطرح نیست و کارهایمان انسان‌دوستانه است. فکر می‌کنم این استدلال‌های تکنیکی که انجام می‌دهند، باید بالاتر و در بحث فلسفی‌تر مورد بررسی قرار بگیرد. امیدی ندارم و به شخصه تصوری ندارم که درباره FATF بتوانیم به نتیجه برسیم. شاید این دیدگاه وجود داشته باشد که ما مسکوت می‌گذاریم و تصویب نمی‌کنیم و در لیست‌ سیاه هم قرار نمی‌گیریم و یک مهلت دیگر می‌گیریم. همچین بحث‌هایی مطرح می‌کنند اما اگر در لیست سیاه رفتیم چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر ایران بخواهد از لیست سیاه بیرون بیاید، باید اسرائیل  رأی بدهد.

 

 به هر حال فکر می‌کنم به اندازه کافی اتمام حجت شده، یادداشتی نوشتم و گفتم حقوق‌دانان برجسته، مدیران کشور و اقتصاددان‌ها می‌گویند نپیوستن به FATF به مصلحت ما نیست. همه اینها دلسوز هستند اینها از شما (مخالفان) بیشتر دلسوز نباشند کمتر از شما هم دلسوزی ندارند. به هر حال نمی‌دانیم خدا کمک کند و کار خداست که بتوانیم در این زمینه به نتیجه برسیم.

 

مگر آقای روحانی از بیرون از نظام آمده است؟ 

در زمینه تحریم‌ها، انگار بگوئیم خرمشهر را اشغال و آبادان را محاصره کردند. بعد ما بگوئیم آثار اشغال خرمشهر را باید برطرف کنیم، یعنی چه؟ از خرمشهر صادرات و واردات می‌شود، گمرک را عوض کنیم؟ یا باید بگوئیم کل خرمشهر را آزاد کنیم. تحریم هم همین است. تحریم یک جنگ بی صداست. جنگ علیه ۸۰ میلیون ایرانی است. در تحریم باید زیست تحریمی را دنبال کنیم. تحریم  یک ظلمی است علیه کشور و ملت،  باید آن را بشکنیم منتهی تبلیغ می‌کنند که شکستن تحریم به این معناست که یک وادادگی ایجاد شده است. چه وادادگی ایجاد شده؟

 

آقای روحانی، رئیس‌جمهور، ۲۰ سال در شورای عالی امنیت ملی نماینده رهبری بوده است. او در مجمع بوده مگر روحانی از بیرون نظام آمده است؟ بقیه آدم‌ها از کجا آمدند؟ اینها همه آدم‌هایی از درون نظام و سیستم هستند. موضوع تحریم در چالش عدم فهم مشترک رفته و ما نباید زیست تحریمی را بپذیریم. قطعا بیرون از فضای تحریم زندگی کردن به معنای بسته شدن و وادادگی و به اسارت بردن کشور نیست و  حتی از اسارت در آوردن، است.

 

آیا FATF در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود؟ 

یکی از گزاره‌ها این است که می‌گویند ارجاع شود به شورای عالی امنیت ملی. من نمی‌دانم چه سرنوشتی برای FATF در پیش است زیرا حرف‌های مختلف زده می‌شود.

 

بسیاری از کشورها مایل به میانجی‌گری در ارتباط ایران و آمریکا هستند

 

ارزیابی شما از سفر رئیس جمهور به ژاپن چیست؟

معمولا ژاپنی‌ها، فرانسوی‌ها و روس‌ها و خیلی از کشورهای دیگر حتی همسایگان خودمان مثل پاکستان و عراق پیام‌های انسان‌دوستانه دارند و مایل هستند در ارتباط با ایران و آمریکا میانجی‌گری کنند تا منطقه از حالت بغرنج در بیاید. فرانسه و ژاپن در میان کشورهای اروپایی و کشورهای پیشرفته آسیایی در این زمینه پیش‌گام، بودند.

 

هنوز اطلاعاتی از مذاکرات ندارم اما قطعا پیشنهاداتی داشتند و این پیشنهادات بررسی می شود. مواضع ما روشن است و حتما بر اساس همان مواضع جلو می‌رویم. هیچ پیشنهادی  را رد نخواهیم کرد و هر پیشنهادی که مطرح باشد متکی بر اصولی که قبلا تفاهم شده در سطح عالی در کشور مبتنی بر این اصول، بررسی و جلو می‌رویم.

 

مسئولیت بیمه کولبران را بیمه روستائیان عشایر بر عهده گرفت

 

قرار بود کولبرها بیمه شوند اما گویا وزارت کار در این خصوص مخالفت‌هایی دارد. آیا برنامه‌ای برای رفع این مشکل وجود دارد؟

وزارت کار این موضوع را رد نکرد بلکه قرار بر این شد سهمی از بیمه کولبرها را خود دولت و بخش دیگر را خود کولبرها برعهده بگیرند. مسئولیت بیمه کولبرها را، بیمه روستائیان عشایر برعهده گرفته و گمان می‌کنم تاکنون تعدادی از سمت سردشت و پیرانشهر بیمه شده‌اند. برای اینکه این موضوع تسری پیدا کند سالانه باید از محل هدفمندی یارانه‌ها این پول تامین شود اما به دلیل مشکلاتی که در تامین بودجه در سالیان اخیر به ویژه سال آینده داریم، اصل این موضوع حل نشده باقی مانده است. بیمه کولبرها مانند بیمه عشایر، ارزان بوده و کولبرها می‌توانند خودشان را بیمه کنند چراکه این کار برای آن‌ها بسیار مفید خواهد بود. پیگیری بیمه کولبرها از سمت خبرگزاری برنا انگیزه‌ای شد تا به شخصه این موضوع را پیگیری کنم.

 

اراده‌ای برای رفع مشکلات کولبرها وجود دارد؟ 

به نظر من باید تبلیغات در زمینه بیمه کولبرها افزایش پیدا کند تا متعاقبا میزان استقبال کولبرها بیشتر شود. موضوع دیگری که در ارتباط با کولبرها مهم است و نیازمند ساماندهی بیشتر در زمینه بازارچه‌های مرزی و تامین معاش آن‌هاست. تا مادامی که شرایط اشتغال مبتنی بر صنعت راه نیفتاده به ناچار معاش‌های وابسته به بازرگانی گسترش پیدا می‌کند. اما از آنجایی که بازارهای غیررسمی همواره با مخاطراتی همراه است، هرچه تعداد بازارچه ها را گسترش می دهیم و افراد را ثبت نام می‌کنیم باز هم تعداد دیگری اضافه می‌شوند.

 

من فکر می‌کنم باید مسائل مربوط به کولبران را منطقی و قاعده‌مند پیش ببریم. در دولت حتی به این موضوع اندیشیده‌ایم که در تعداد و بخش‌های مشخص به کولبران گاری دستی داده شود. یعنی در مسیرهای مشخص کول را تبدیل به گاری کنیم. مشکل اصلی تولید امروز کشور قاچاق در لوازمی همچون پارچه، سیگار، لوازم خانگی و غیره است. در موضوعات اقتصادی، دفاع از تولید، اشتغال جوانان کردنشین کشور و معیشت از جمله موضوعات پیچیده‌ای است که باید برای آن راه کارهای درستی ارائه شود. به شخصه متاسفم بابت آسیب‌های جسمی کولبران. بسیاری از کولبران رنج دیده و دست و پایشان را در این راه داده‌اند که این موضوع ما را عمیقا ناراحت کرده است اما باید دانست حل برخی از مسائل پیچیدگی خاص خود را دارد و شاید برخی از اتفاقات انگیزه مضاعفی را در دولت ایجاد کند تا طرح هایی منطقی‌تری داشته باشیم و خطرپذیری این کارها را پائین بیاوریم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------