محافظت از چشم ها هنگام کارهای پرخطر با عینک ایمنی



عینک جوشکاری اتوماتیک, عینک محافظ چشم کامپیوتر, عینک دندانپزشکی

کاربرد عینک ایمنی 

 

آشنایی با انواع عینک ایمنی و کاربرد آنها 

مراقبت از چشم ها در حین کارهای پر خطر از مهم ترین وظایف شماست. در برخی از مشاغل مانند نجاری، جوشکاری، کار با مواد شیمیایی و ... که امکان برخورد مواد یا گازهای خطرناک با چشمان شما می تواند خطر ساز باشد استفاده از عینک ایمنی به عنوان یک محافظ بسیار ضروری است.

کاربردهای عینک ایمنی

تمامی مشاغل نیاز به استفاده از عینک ایمنی و سایر تجهیزات مراقبتی ایمنی ندارند. برخی از مشاغل به جهت ماهیت خود نیاز به استفاده از تجهیزات ایمنی و مراقبتی دارند. عینک ایمنی یکی از این تجهیزات است که افراد برای مراقبت از چشم و جلوگیری از آسیب چشم ها در برخورد با مواد خطرناک از آن استفاده می کنند. 

 

عینک های ایمنی انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن ها برای محافظت در برابر مواد خاصی طراحی شده اند، بنابراین هنگام انتخاب عینک برای شغل خود باید موادی که با آن سر وکار دارید را در نظر بگیرید و بهترین نوع عینک و تجهیزات ایمنی را خریداری کنید. 

 

از جمله مشاغلی که از عینک به عنوان محافظ استفاده می کنند می توان به: شغل جوشکاری برای جلوگیری از براده های آهن و نور تولید شده حین کار، شغل آزمایشگاه برای جلوگیری از ورود مایعات و مواد شیمیایی پرخطر به چشم، شغل نجاری و آهن بری برای جلوگیری از ورود قطعات چوب و فلز به چشم، مشاغل بیماررستانی برای جلوگیری از اشعه های خطرناک موجود در اتاق های عمل، سی تی اسکن، ام آر آی و ... اشاره کرد.

 

انواع عینک ایمنی

همان طور که گفتیم عینک های ایمنی انواع مختلفی دارند. این عینک ها چه از لحاظ شکل ظاهری، چه از لحاظ لنز و چه جنس پوشش با یکدیگر فرق می کنند. به عوان مثال عینکی که برای محافظت از چشم در برابر نورهای مضر مانند ماوراء بنفش استفاده می شود با عینکی که در آزمایشگاه ها برای جلوگیری از ورود مواد شیمیایی سمی استفاده می شود متفاوت است. در ادامه این مقاله بیتوته یک دسته بندی از انواع عینک ایمنی برای شما آورده ایم. 

 

عینک مخصوص آزمایشگاه 

در محیط های آزمایشگاهی همواره مواد شیمیایی مختلفی مورد آزمایش قرار می گیرند. انتقال مواد از لوله های آزمایشگاهی می تواند منجر به پاشیده شدن مقداری از مایع به بیرون و روی صورت فرد شود. این مواد غالبا اسیدی و خطرناک هستند و می توانند خطرات جدی برای چشمان شما و حتی سیستم تنفسی یا پوستتان به وجود آورند. 

 

عینک دندانپزشکی, کاربردهای عینک ایمنی, عینک ایمنی مهندسی

عینک مخصوص آزمایشگاه

 

کسانی که در آزمایشگاه های شیمی و داروسازی و مشاغلی از این دست کار می کنند باید علاوه بر استفاده از ماسک های ایمنی، لباس مخصوص ایمنی و دستکش از عینک ایمنی مخصوص هم استفاده کنند. عینک آزمایشگاه معمولا به شکلی طراحی شده که کل چشم و اطراف آن را پوشش می دهد. این عینک ها معمولا سبک و قابل شست و شو هستند. 

 

عینک مخصوص عملیات جوشکاری

جوشکاری یکی از مشاغل بسیار پرخطر است. کسانی که عملیات جوشکاری انجام می دهند باید از تجهیزات ایمنی کاملی استفاده کنند از جمله ماسک، شیلد و عینک. شیشه های عینک جوشکاری معمولا تیره رنگ هستند تا درخشش نور جوشکاری را بگیرند.

 

این عینک ها را معمولا در ابعاد بزرگی طراحی می کنند و گاهی برای پوشش کل صورت از آن ها استفاده می شود. عینک جوشکاری در مقابل ضربه بسیار مقاوم است و علاوه بر مقاومت در برابر اشعه نور از ورود ذرات آهن به چشم جلوگیری می کند. 

 

عینک ایمنی طبی, انواع عینک ایمنی, عینک ایمنی

عینک مخصوص جوشکاری

 

عینک مخصوص عملیات لیزری

امروزه لیزر درمانی یکی از محبوب ترین روش های درمانی در دنیاست. دستگاه های لیزر نور خاصی را منتشر می کنند که برخورد این نور با چشمان غیر مصلح بسیار پرخطر است و می تواند منجر به انواع بیماری ها شود. به جز صنعت پزشکی در برخی کارگاه ها نیز از برش لیزری برای برش برخی مواد مانند سنگ مرمر استفاده می شود. 

 

اشعه لیزر به هر حال برای چشم خطرناک است و برای حفاظت از چشم در مقابل آن نیاز به عینک های ویژه ای داریم. عینک لیزری عموما به اندازه چشم طراحی شده و خیلی بزرگتر یا کوچکتر نیست و کاملا بر روی چشم قرار می گیرد.

 

عینک سنگ زنی 

این عینک ها برای جلوگیری از ورود قطعات جامد به چشم طراحی شده است. در مشاغلی مانند چوب بری و نجاری و یا سنگ تراشی احتمال پریدن تکه های سنگ و چوب به داخل چشم بسیار بالاست. لنز این عینک ها کاملا شفاف و بدون شماره پزشکی است. 

 

عینک ایمنی سنگ زنی به نحوی طراحی شده که از اطراف چشم نیز دارای محافظ است و نمی گذارد هیچ ذره جامدی وارد چشم شود. این محافظ در بعضی مدل ها به شکل توری است که فقط مانع از ورود قطعات جامد می شود و کاربردی برای جلوگیری از مایعات و گازهای خطرناک ندارد؛ بنابراین نباید برای این موارد به کار برود. 

 

عینک ایمنی گاگل

گاگل نوعی عینک ایمنی است که در موارد متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. شاید بتوان از گاگل برای هر نوع شغلی استفاده کرد. این عینک به خوبی چشم و اطراف آن را پوشش می دهد و از ورود هر نوع ماده خطرناک چه جامد، چه مایع و چه گاز به چشم ها جلوگیری می کند. گاگل ها بسیار پرکاربرد و راحت هستند و در مقابل ضربه و خراشیدگی نیز بسیار مقاوم اند. امروزه در بسیاری صنایع از گاگل استفاه می شود. 

 

عینک ایمنی, عینک ایمنی و محافظ چشم, عینک دودی طبی

عینک ایمنی گاگل

 

عینک غواصی

این عینک مخصوص غواصانی است که در زیر آب شنا می کنند. البته اغلب این عینک را به عنوان ماسک غواصی می شناسند چراکه یک مجموعه کامل و محافظتی بر روی کل صورت است و علاوه بر چشم کل سیستم تنفسی و صورت را پوشش می دهد. غواصانی که مشکل بینایی دارند می توانند عینک غواصی خود را با عدسی مورد نیاز چشم سفارش دهند و عینکی مناسب چشم خود خریداری کنند. 

 

جنس انواع عینک ایمنی 

عینک های ایمنی را می توان در جنس های مختلفی تولید کرد. بسته به کارایی و سلیقه افراد می توان هر کدام از این جنس ها را خریداری کرد. در قسمت پایین چند جنس پر استفاده در عینک های ایمنی را بیان کرده ایم:

• پلی کربنات: شاید بتوان گفت محبوب ترین و پر مصرف ترین جنس همین پلی کربنات است. پلی کربنات بسیار سبک و محکم است و در برابر ضربه به خوبی مقاومت می کند. به علاوه پلی کربنات در برابر انواع اشعه مضر مقاومت بالایی دارد و همین ویژگی ها باعث استفاده زیاد از این عینک ایمنی در صنایع مختلف شده است. 

 

• پلی اورتان: این جنس نیز پس از پلی کربنات کاربرد گسترده ای دارد. هر چند نسبت به انواع دیگر کمی گران تر است. پلی اورتان یک نوع خاص از پلاستیک است که در برابر اشعه، نور و ضربه کاملا مقاوم است و در عین حال بسیار هم سبک وزن است.

 

• آکریلیک: از این جنس نیز در ساخت عینک ایمنی استفاده می شود اما نسبت به دو نوع قبلی کمتر. از این جنس بیشتر برای ساخت عینک های آزمایشگاهی استفاده می شود چرا که مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی و اسیدی دارد. آکریلیک مقاومت خیلی بالایی در برابر ضربه و نور ندارد به همین جهت برای کارهای بسیار حساس توصیه نمی شود. این عینک ها قیمت مناسبی هم دارند. 

 

• اپتیکال: این عینک نسبت به خراشیدگی مقاومت خوبی دارد اما در برابر ضربه چندان مقاوم نیست. عینک های اپتیکال اغلب قیمت های بسیار بالایی دارند و برای استفاده به عنوام عینک ایمنی چندان به صرفه نیستند. همچنین وزن زیاد این عینک ها می تواند هنگام کار خستگی و دردسر ایجاد کند؛ بنابراین کمتر در ساخت عینک ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

 کاربردهای عینک ایمنی, عینک ایمنی مهندسی, عینک ایمنی طبی

جنس انواع عینک های ایمنی

 

برترین شرکت های تولید کننده عینک ایمنی

امروزه برندهای متفرقه زیادی در بازار به چشم می خورد که انواع تجهیزات ایمنی از جمله عینک را تولید می کنند؛ اما آیا می توان به همه این برندها اعتماد کرد؟ قطعا خیر. خرید تجهیزات ایمنی باید با وسواس بسیار زیادی انجام شود. سلامتی جسمانی کارگران و کارمندان در مشاغل پرخطر در گرو استفاده از تجهیزات ایمنی استاندارد است.

 

ما در این قسمت چند نمونه از بهترین برندهای تولید کننده عینک ایمنی در دنیا را به شما معرفی کرده ایم:

• برند هانیول که یک برند آمریکایی معتبر در زمینه تولید تجهیزات ایمنی فردی است.

• برند یووکس  UVEX یک برند آلمانی شناخته شده در زمینه تولید تجهیزات ایمنی در دنیاست.

• برند تری ام که یک شرکت چند ملیتی جهانی است. 

 

عینک ایمنی طبی, انواع عینک ایمنی, عینک ایمنی

برندهای مختلف عینک ایمنی

 

نکات مهم هنگام خرید عینک ایمنی

برای خرید عینک ایمنی لازم است به موارد مختلفی توجه کنید. رعایت این نکات هنگام خرید به شما کمک می کند عینک مناسب کار و شغل خود را به درستی انتخاب کنید. در ادامه چند نکته برای انتخاب مناسب ترین  عینک ایمنی را شرح داده ایم:

1. اولین و مهم ترین نکته هنگام خرید عینک ایمنی انتخاب عینک متناسب با شغل است. اینکه با چه نوع مواد خطرناکی سر و کار دارید مهم ترین نقش را در این انتخاب دارد. 

 

2. دومین نکته جنس به کار رفته در عینک و میزان مقاومت آن در مقابل ذرات مختلف جامد، مایع و گاز است. 

 

3. سومین نکته انتخاب لنز مناسب عینک ایمنی است. در صورتی که چشمان ضعیفی دارید قبل از سفارش عینک باید عدسی مناسب ضعیفی چشم خود را مشخص کرده تا بر روی عینک ایمنی شما قرار داده شود. 

 

عینک ایمنی طبی, انواع عینک ایمنی, عینک ایمنی

راهنمای خرید عینک ایمنی

 

کلام پایانی 

استفاده از لوازم ایمنی شخصی در برخی از مشاغل کاملا ضروری است. عینک ایمنی یکی از این تجهیزات است که در مشاغلی که احتمال آسیب چشم وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد. عینک های ایمنی را با توجه به جنس و درجه مقاومت و نوع لنز به انواع مختلفی تقسیم کرده اند که هر کدام در مشاغل خاصی کاربرد دارند. 

 

گرآوری: بخش دانش کسب و کار بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024