آیا گیاهان می‌توانند انتشار آلایندگی انسان‌ها را جبران کنند؟



گیاهان،اخبار علمی،خبرهای علمی
محققان از راهکار جدیدی برای درک حساسیت دمایی تنفس اکوسیستم استفاده و به زبان ساده، چگونگی تاثیر گرم‌شدن جهان بر نحوه تنفس زمین را بررسی کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از ارث، تغییرات آب‌وهوایی به طور غیرقابل انکاری سیاره ما را گرم می‌کند و یک سوال بزرگ این است که چقدر می‌توانیم به گیاهان و خاک‌ برای کمک به پاکسازی آلایندگی کربنی که ایجاد کرده‌ایم، اعتماد کنیم.

 

براساس نتایج تحقیقات جدید به رهبری وو سان و آنا میچالاک از موسسه علوم کارنگی، ممکن است پاسخ‌های شگفت‌انگیزی داشته باشیم.

 

میچالک گفت: گیاهان به ما خدمات رایگان ارائه می‌دهند. آن‌ها بین یک‌چهارم تا یک‌سوم انتشار کربن ما را از هوا حذف می‌کنند اما وقتی زمین گرمتر می‌شود، می‌توانند به کار خود ادامه دهند؟

 

محققان اظهار کردند که گیاهان از زمین در برابر انتشار کربن محافظت می‌کنند  به این صورت که گیاهان از طریق فرآیندی به نام فتوسنتز دی‌اکسید کربن را جذب می‌کنند و با استفاده از نور خورشید غذای خود را درست می‌کنند اما گیاهان روز و شب نیز تنفس می‌کنند و مانند ما دی‌اکسید کربن را خارج می‌کنند. اگر بتوانیم تعادل این ۲ فرآیند را در همه چیز از میکروب‌های خاک گرفته تا درختان سر به فلک کشیده درک کنیم، می‌توانیم پیش‌بینی‌های بهتری در مورد تغییرات آب‌وهوا انجام دهیم.

 

در گذشته، محققان راه‌های مبتکرانه‌ای مانند استفاده از ماهواره‌ها برای زیر نظر گرفتن فعالیت‌های جهانی گیاهان برای ردیابی فتوسنتز پیدا کرده‌اند اما اندازه‌گیری تنفس در مقیاس بزرگ تاکنون یک چالش بوده است.

 

باید تا جایی که می‌توانیم از پمپاژ کربن به جو جلوگیری کنیم. گیاهان به روش‌های بی‌شماری به زمین و ساکنان آن کمک می‌کنند که شامل تنظیم آب‌وهوا، تامین موادغذایی، زیستگاه‌ها، تنظیم چرخه آب، سلامت خاک، استفاده دارویی، اهمیت فرهنگی و ارزش زیبایی شناختی است.

 

درک نقش‌های متعدد گیاهان برای درک ارزش آن‌ها و نیاز به حفاظت از آن‌ها مهم است. با افزایش تهدیدات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی، جنگل‌زدایی و سایر فعالیت‌های انسانی، حفاظت از حیات گیاهی ما بیش از هر زمان دیگری مهم است.

 

نتایج این تحقیق در نشریه Nature Ecology & Evolution منتشرشده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------