پهپادها، مسافران گمشده را پیدا می‌کنند



اخبار,اخبار علمی,پهباد

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"، نوعی سیستم رباتیک برای پهپادها ارائه داده‌اند که می‌تواند به آنها در جستجوی مسافران گمشده در جنگل کمک کند.

به گزارش ایسنا به نقل از ام.آی.تی نیوز، پیدا کردن مسافران گمشده در جنگل‌ها، فرایندی دشوار و طولانی است زیرا بالگردها نمی‌توانند محدوده مورد نظر را از میان درختان انبوه بررسی کنند.

 

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی" (MIT) قصد دارند نوعی پهپاد خودران بسازند که می‌تواند از میان درختان عبور کند و به جستجو بپردازد اما شاید سیگنال‌های GPS مورد استفاده برای هدایت پهپاد، قابل اطمینان نباشند.

 

طرح پیشنهادی آنها، نوعی سیستم خودران برای پهپاد است که توانایی عبور از میان درختان انبوه را برای آن فراهم می‌کند. در این سیستم، فقط  از محاسبات آنبرد و ارتباط بی‌سیم استفاده می‌شود و نیازی به GPS ندارد.

 

در این طرح، هر پهپاد باید برای بررسی موقعیت، مکان‌یابی و مسیریابی، به ردیاب‌های لیزری مجهز باشد. هنگامی که پهپاد پرواز می‌کند، یک نقشه سه‌بعدی از محدوده مورد بررسی ارائه می‌دهد. الگوریتم‌های به کار رفته در این سیستم، به پهپاد در تشخیص نقاط کشف‌نشده کمک می‌کنند؛ در نتیجه پهپاد می‌تواند زمان ارائه نقشه کامل را تشخیص دهد. با استفاده از این نقشه، یافتن افراد گمشده بسیار ساده‌تر خواهد بود.

اخبار,اخبار علمی,پهباد

 

قرار است این پهپادها برخلاف پهپادهای کنونی، به سیستم تشخیص اشیا مجهز باشند تا افراد گمشده را شناسایی کنند. پهپاد پس از مشاهده فرد گمشده، موقعیت او را روی نقشه مشخص می‌کند. از اطلاعات پهپادها می‌توان برای برنامه‌ریزی عملیات امداد و نجات استفاده کرد.

 

"یولون تیان" (Yulun Tian)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ما با این طرح قصد داریم پهپادها را جایگزین انسان کنیم تا بخش جستجو در عملیات جستجو و نجات، کارآمدتر باشد.

 

پژوهشکران، پهپادهای بسیاری را در جنگل‌هایی که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، آزمایش کردند و دو پهپاد را نیز در جنگلی نزدیک به "مرکز پژوهشی لانگلی ناسا" (LaRC) مورد بررسی قرار دادند. در هر دو آزمایش، پهپادها موفق شدند بین دو تا پنج دقیقه، از ناحیه‌ای به وسعت تقریبا 20 متر مربع نقشه‌برداری و سپس نقشه‌ها را با هم ترکیب کنند.

 

این پژوهش، هفته آینده در "نشست بین‌المللی در مورد ربات‌های آزمایشی" (ISER) ارائه خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------