علائم اعتیاد اینترنتی را بشناسید



 

اضطراب، افسردگی، کج خلقی، بی‌قراری، تفکرهای وسواسی و یا خیالبافی راجع به اینترنت از علائم اعتیاد به اینترنت است.

به گزارش ایسنا، اعتیاد اینترنتی، همزمان با افزایش دسترسی روزانه مردم به منابع آنلاین شایع‌تر می‌شود. وب، اطلاع‌دهنده، مفید، دارای منابع غنی و سرگرم‌کننده است. اما برای بسیاری از مردمی که به آن معتادند، این منافع، در حال تبدیل شدن به آسیب‌ها و نابهنجاری‌های روانی و رفتاری است.

برخی از کارشناسان نیز ترجیح می‌دهند به جای واژه «اعتیاد به اینترنت»، از واژه «اعتیاد به کامپیوتر» استفاده کنند. چراکه هستند افراد زیادی که ساعت‌ها با کامپیوتر کار کرده و به آن وابسته‌اند، اما اصلاً، به اینترنت حتی فکر نمی‌کنند.

برخی دیگر نیز اظهار می‌دارند که اصلاً چیزی به عنوان اختلال اعتیاد اینترنتی وجود ندارد. این گروه معتقدند که لذتی که به‌خاطر استفاده از کامپیوتر به فرد دست می‌دهد، به هیچ وجه قابل مقایسه با لذت حاصل از ماده مخدر نیست.

تحقیقاتی هم که اخیراً راجع به اعتیاد اینترنتی صورت گرفته‌اند، چندین معیار را برای اعتیاد به اینترنت و بازشناسی آن برشمرده‌اند.

سه مورد از این معیارهای مهم عبارتند از موقعی که شخص سعی می‌کند تا از اینترنت خارج شود، احساس بی‌قراری و بدخلقی می‌کند؛ از اینترنت، برای فرار از مشکلات و یا کاستن از احساس یأس و ناامیدی، گناه، اضطراب و یا افسردگی استفاده می‌شود؛ کاربر اینترنت در مورد میزان و وسعت استفاده خود از اینترنت، به اعضای خانواده و یا دوستانش دروغ گفته و آن را کتمان می‌کند.

نهایتاً، شخص با وجود هزینه بالای استفاده از اینترنت، مکرراً از آن استفاده در مورد شدیدترین الگوهای مصرف، این بازگشت ممکن است حتی بعد از سال‌ها کنترل و پرهیز، به سرعت اتفاق بیفتد.

بر اساس مقاله‌ای که از سوی دفتر مطالعات و رسانه‌ها منتشر شده و اطلاعات این گزارش از آن برگرفته شده است؛ در پاسخ به سوال اینکه اینترنت واقعاً چه چیزی دارد که افرادی که از آن استفاده می‌کنند، به‌طور بالقوه دچار رفتارهای مخرب می‌شوند و اینکه چرا برخی مردم خودشان را در معرض خطر از دست‌دادن شغل، ازهم‌گسیختگی روابط و یا زیان‌های مالی قرار می‌دهند، دیدگاه‌های مختلفی از زوایای گوناگون بیان شده است.

از طرفی، اعتیاد به اینترنت یک پدیده بین‌رشته‌‏ای است و علوم مختلف پزشکی، رایانه‏‌ای، جامعه‏‌شناسی، حقوق، اخلاق و رواشناسی هر یک از زوایای مختلف این پدیده را مورد بررسی قرار داده‏اند. در هر یک از این علوم مختلف، نظریه‏‌هایی برای این اختلال مطرح شده است.

هم‌چنین در بسیاری از موارد، نظریه‌‏های مطرح شده، از چارچوب یک علم خارج می‏‌شود و ترکیبی از مفاهیم چندین علم را دربرمی‏‌گیرد. با وجود پژوهش‌های فراوان و تلاش‌های هماهنگ برای شناسایی مهمترین عوامل گرایش فرد به اعتیاد به اینترنت، همچنان موارد مبهم و پرسش‌های بسیاری فراروی محققان و متخصصان این حوزه قرار دارد.

وجود دیدگاه‏‌ها، نظرات، تبیین‌ها و اختلاف‌نظر در مورد نحوه پدید آمدن، طبقه‏‌بندی، تشخیص، تداوم و استمرار اعتیاد به اینترنت، به پیچیدگی و معماگونه ‌بودن این آسیب اشاره دارد. به همین دلیل است که هنوز هیچ فرد، نظریه و دیدگاهی که قادر به تبیین تمامی «رفتارهای اعتیادگونه» باشد، مطرح نشده است.... / تحلیل : عصر ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------