استفاده از پوست پرتقال برای حذف آلودگی جيوه خوراکی‌ها + عکس



اخبار,اخبار علمی,پوست پرتقال

محققان موفق به استفاده از عناصر موجود در پوست پرتقال برای از بين بردن آلودگی جيوه مواد آشاميدنی شده‌اند.»

از ابتداي انقلاب صنعتي، آلودگي ناشي از جيوه به طور پيوسته‌اي در رودخانه‌ها و اوقيانوس ها افزايش داشته است. تا جايي که افرادی که از ماهی‌های اين آبها استفاده می‌کنند دچار مشکلات در سلامتی خود می‌گردند.

محققان دانشگاه فلیندرز استرالیا برای این مسئله (حذف جیوه) یک راه حل ساده ای با استفاده از مواد بازیافت شده پوست مرکبات کشف کرده اند.

در حالی که در گذشته تلاش هایی برای حذف جیوه با استفاده از سنگ‌های معدنی، همچون سیستم MCS سازمان حفاظت محیط زیست که غالبا شامل ماشین آلات سنگین و فرایندهای پیچیده است انجام شده است. اما کارآمدی آن به صورت صد در صد نبوده است و برای محیط زیست نیز مضراتی در بر داشته است.

ماده جیوه از اکسید آلومینیوم ساخته شده است و با استفاده از موادی که در پوست پرتقال وجود دارد می توان به راحتی این اکسیدها را جدا کرد و در سطوح گوناگونی از آشامیدنی ها آلودگی جیوه را از بین برد.

این ماده جدید که در دانشگاه فلیندرز استرالیا کشف شده و قادر است جیوه را هم از نمک و هم از آب حذف کند، از زباله های آلی بازیافتی و قابل تجدید پرتقال بدست می آید و می تواند به صورت پایداری و مداوم آلودگی جیوه را از بین ببرد.

عنصر کلیدی در این ماده سولفید مرکب است که از چند اتم گوگرد و یک پلیمر لیمو ساخته شده است.

 

در حالی که سالانه میلیون‌ها تن از این مواد به عنوان زباله دور ریخته می‌شوند، می توان از آنها برای از بین بردن آلودگی های گوناگون استفاده کرد.

همچنین در تلاش برای استفاده از این محصولات، محققان در جستجوی تولید رنگ و پلاستیک و پوشش های گوناگون از این مواد هستند تا استفاده از نفت و مشتقات آن را کاهش دهند.

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------