قدرتمندترین شراره خورشیدی از سال ۲۰۱۷ تاکنون به زمین خورد



شراره خورشیدی،اخبار علمی،خبرهای علمی
خورشید، هیولاهای خود را که شراره‌های خورشیدی در کلاس X، یعنی شدیدترین شراره‌های آن هستند، آزاد کرده است که بخشی از این انفجار همراه با فوران پلاسما به سمت زمین هدایت شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، خورشید به ما یادآوری کرده که چقدر قدرتمند است و می‌تواند ما را تهدید کند.

 

ستاره منظومه ما ساعاتی پیش یک شراره خورشیدی در کلاس X را آزاد کرد و یک پالس عظیم از تشعشعات پرانرژی را منفجر کرد. این شراره توسط فضاپیمای رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا ضبط شده است.

 

فیزیکدانان خورشیدی، شراره‌های قوی را به سه دسته تقسیم می‌کنند که C ضعیف‌ترین، M گروه متوسط و X قوی‌ترین است.

 

این طغیان که در ساعت ۲۰:۳۲ به وقت ایران رخ داد، طبق گزارش پایگاه SpaceWeather به عنوان یک شراره خورشیدی در کلاس X۲.۸ ثبت شده است که آن را به قوی‌ترین شراره خورشیدی از سپتامبر ۲۰۱۷ تاکنون تبدیل می‌کند.

 

شراره‌های قوی اغلب با پرتاب‌های جرم تاجی(CME) همراه هستند که ابرهای عظیم پلاسمای خورشیدی را با سرعت میلیون‌ها کیلومتر در ساعت به فضا روانه می‌کنند.

 

پایگاه SpaceWeather می‌گوید: به نظر می‌رسد که یک پرتاب جرم تاجی با این شراره‌ها همراه بوده است و احتمالاً به سمت زمین هدایت شوند.

 

نیروی هوایی ایالات متحده نیز یک انفجار رادیویی خورشیدی نوع دوم را گزارش کرده است که معمولاً از یک پرتاب جرم تاجی می‌آید. بر اساس نرخ رانش انفجار رادیویی، سرعت این CME نوظهور می‌تواند از ۲۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه فراتر رود.

 

CMEهایی که به زمین برخورد می‌کنند، می‌توانند طوفان‌های ژئومغناطیسی ایجاد کنند که می‌تواند شبکه‌های برق و سایر زیرساخت‌ها را مختل کند. چنین طوفان‌هایی همچنین می‌توانند شفق‌های قطبی را رقم بزنند و این نور آسمانی را در نواحی بزرگ‌تر و قابل مشاهده‌تر نشان دهند.

 

جو زمین از رسیدن تشعشعات مضر شراره‌های خورشیدی به زمین جلوگیری می‌کند، اما این تشعشعات برای مثال با تأثیر بر سیگنال‌های ارسال شده توسط GPS و ماهواره‌های ارتباطی همچنان می‌توانند بر زندگی ما تأثیر بگذارند.

 

در واقع، شراره خورشیدی امروز موجب خاموشی عمیق امواج کوتاه رادیویی در قاره آمریکا شد.

 

ما به زودی شاهد فعالیت‌های خورشیدی بیشتری خواهیم بود، زیرا خورشید این روزها بیشتر و بیشتر در حال فعال شدن است.

 

فعالیت خورشیدی در یک چرخه ۱۱ ساله اوج و فرود می‌یابد. اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند که چرخه خورشیدی فعلی بین ژانویه و اکتبر سال آینده به اوج خود برسد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------