جنگل‌زدایی به اندازه ۱۰ زمین فوتبال در هر دقیقه



جنگل زدایی،اخبار علمی،خبرهای علمی
آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۳ در هر دقیقه بخشی‌هایی از جنگل‌های بارانی به اندازه ۱۰ زمین فوتبال از بین رفته است!

به گزارش تسنیم، آمار از بین رفتن جنگل‌های بارانی در کشور برزیل و کلمبیا کاهشی شده و این دو کشور به ترتیب 36 و 49 درصد کاهش جنگل‌‌زدایی را ثبت کرده‌اند اما در عین حال در سایر کشورهای دارای این نوع از جنگ ازجمله بولیوی، لائوس، نیکاراگوئه و.. این آمار روبه افزایش رفته است.

 

بر اساس ارقام گردآوری شده توسط مؤسسه منابع جهانی (WRI) و دانشگاه مریلند، در سال 2023 منطقه‌ای تقریباً به اندازه کشور سوئیس از جنگل‌های آمازون پاکسازی شده است که این نرخ به اندازه 10 زمین فوتبال در دقیقه است. اغلب این جنگل‌زدایی نیز به دلیل تغییر کاربری به اراضی کشاورزی بوده است. تغییرات کاربری زمین به کشاورزی که جزء اصلی جنگل‌زدایی است، دومین منبع بزرگ انتشار گازهای گلخانه‌ای و عامل اصلی از دست دادن تنوع زیستی است.

 

میکلا ویسه؛ مدیر دیده‌بان جنگل‌های جهانی در WRI، می‌گوید: کاهش شدید جنگل‌زدایی در آمازون برزیل و کلمبیا نشان می‌دهد که پیشرفت در این امر ممکن است، اما افزایش تلفات جنگل‌ها در مناطق دیگر تا حد زیادی این پیشرفت را خنثی کرده است. ما باید از کشورهایی درس بگیریم که با موفقیت روند جنگل‌زدایی را کاهش می‌دهند.

 

وی ادامه داد: درحالی که برزیل به طور قابل توجهی نرخ از دست دادن جنگل خود را کاهش داده بود، این کشور در کنار جمهوری دموکراتیک کنگو و بولیوی همچنان یکی از سه کشور نخست در زمینه از دست دادن جنگل‌های بارانی است و این 3 کشور روی هم رفته بیش از نیمی از کل تخریب جهانی جنگل‌های بارانی را به خود اختصاص دادند.

 

مدیر دیده‌بان جنگل‌های جهانی در WRI بیان کرد: بولیوی نیز برای سومین سال متوالی افزایش چشمگیری در از دست دادن جنگل‌ها ثبت کرد و جمهوری دموکراتیک کنگو و اندونزی نیز همین روند را طی کردند که جنگل‌زدایی در اندونزی عمدتاً ناشی از گسترش کشاورزی سویا بوده است. همچنین لائوس و نیکاراگوئه بخش‌های عمده‌ای از جنگل‌های بارانی خود به اندازه 1.9 درصد و 4.2 درصد را در سال 2023 از دست دادند. کانادا نیز به واسطه آتش‌سوزی که تجربه کرد یکی از کشورهایی بود که آمار بالایی از جنگل‌زدایی را ثبت کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------