پای مصنوعی فضانورد معلول ممکن است ایستگاه فضایی را سمی کند



پای مصنوعی فضانورد  ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
کارشناسان نگران هستند که پای مصنوعی «جان مک‌فال» گازهای سمی را در ایستگاه فضایی بین‌المللی منتشر کند و جان خدمه را به خطر بیندازد. 

 به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، «جان مک‌فال»(John McFall) سال گذشته پس از اینکه به عنوان اولین فضانورد معلول جهان معرفی شد، تیتر اخبار را به خود اختصاص داد.

 

این بازیکن سابق پارالمپیک ۴۲ ساله به دنبال تصادف با موتورسیکلت در تایلند در سال ۲۰۰۰، پای راست خود را از دست داد. در هر حال، مک‌فال مطمئنا اجازه نداده است که معلولیت او را متوقف کند. او اخیرا برای ماموریت سرنشین‌دار «آژانس فضایی اروپا»(ESA) انتخاب شد. به عنوان بخشی از این برنامه، مک‌فال زمانی را در «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) سپری خواهد کرد.

 

پای مصنوعی فضانورد  ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

با وجود این، بازدید مک‌فال از ایستگاه فضایی بین‌المللی با مانعی روبرو شده است و کارشناسان این نگرانی را مطرح کرده‌اند که پای مصنوعی او می‌تواند خدمه ایستگاه را مسموم کند. مک‌فال اکنون در حال سپری کردن آزمایش‌هایی است که توسط آژانس فضایی اروپا روی پای او انجام می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که گازهای سمی خطرناک را منتشر نمی‌کند.

 

مک‌فال گفت: این‌ها نکاتی هستند که لزوما به آنها فکر نمی‌کنید. سوکتی که از فیبر کربن ساخته شده، مانند یک فوم متراکم درون پروتز قرار گرفته است. سوکت فیبر کربن با رزین آغشته شده و فوم با پلیمر ساخته شده است. این مواد تا یک درجه به انتشار گاز ادامه می‌دهند و در محیطی مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی که در آن هوا به طور مداوم تصفیه می‌شود، هر مقدار قابل توجه از گازهایی که از یک ماده منتشر می‌شوند، در یک دوره زمانی افزایش می‌یابند زیرا آنها فیلتر نشده‌اند.

 

بررسی‌های امکان‌سنجی به آژانس فضایی اروپا کمک می‌کنند تا تأثیری را که قطع عضو و استفاده از پروتز بر الزامات زندگی و کار در فضا می‌گذارد، مورد ارزیابی قرار دهد و راه‌حل‌های امکان‌پذیر را برای هر مشکلی آزمایش کند.

 

مک‌فال در نوامبر ۲۰۲۲ برای پیوستن به آژانس فضایی اروپا انتخاب شد و در حال حاضر مشغول گذراندن دوره آموزش فضانوردان و یک پروژه امکان‌سنجی است. او در ۱۹ سالگی پای راست خود را در تصادف با موتورسیکلت از دست داد اما به یک ورزشکار حرفه‌ای دوومیدانی تبدیل شد و مدال برنز بازی‌های پارالمپیک پکن را در سال ۲۰۰۸ به دست آورد.

 

مک‌فال به همراه دو بریتانیایی دیگر برای برنامه آموزش فضانوردان انتخاب شد که «مگان کریستین»(Meganne Christian) ۳۵ ساله، یک دانشمند مواد اهل کنت و «رزماری کوگان»(Rosemary Coogan) ۳۲ ساله، اخترفیزیکدان اهل ایرلند شمالی هستند.

 

مک‌فال در آن زمان گفت: وقتی آگهی پذیرش یک فضانورد با ناتوانی جسمی منتشر شد، مشخصات را خواندم و با خود فکر کردم این فرصت بسیار جالبی است. من باور داشتم که گزینه بسیار خوبی برای کمک کردن به آژانس فضایی اروپا در پاسخ دادن به پرسش مطرح‌شده هستم. پرسش این بود که آیا می‌توان یک شخص مبتلا به ناتوانی جسمی را به فضا وارد کرد.

 

تصمیم‌گیری در مورد این که آیا مک‌فال در یک ماموریت به فضا پرواز خواهد کرد یا خیر، احتمالا پس از پایان یافتن آزمایش‌ها در سال ۲۰۲۵ انجام خواهد شد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------