محققان برای ربات‌ها مغز طراحی می‌کنند!



 اخبار تکنولوژی ,خبرهای تکنولوژی,ربات‌ها
محققان در حال ساخت مغزی سفارشی برای ربات‌ها هستند تا آن‌ها را سریع‌تر، قوی‌تر و نسبت به محیط اطراف آگاه‌تر کنند.

گروهی از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و هاروارد ادعا می‌کنند تراشه‌های رایانه‌ای خاص آن‌ها به ربات‌ها کمک می‌کند تا توانایی فیزیکی بالای خود را با در نظر گرفتن طرح دقیق فیزیک ماشین آلات دریابند؛ همان کاری که مغز انسان انجام می‌دهد.

 

سابرینا نیومن(Sabrina Neuman) ، محقق ارشد آزمایشگاه علوم رایانه‌ای و هوش مصنوعی موسسه فناوری ماساچوست می‌گوید: "موتورها سریع و قدرتمند هستند" این چیزی است که در ذهن یک ربات می‌گذرد.

 

با در نظر گرفتن تنظیمات سخت افزاری ربات‌ها مثل طرح فیزیکی و توانایی تشخیص آن‌ها، این تراشه‌ها به ربات‌های انسان نما کمک می‌کنند تا تعاملی طبیعی‌تر با انسان‌ها داشته باشند و فعالیت‌هایی که پیش از این ممکن نبود را انجام دهند.

 

دکتر نیومن می‌گوید: این ربات‌ها می‌توانند در بیمارستان‌ها به عنوان کادر درمان نیز برای بیماری‌هایی که بسیار واگیردار هستند مورد استفاده قرار گیرند.

 

برایان پلانچر(Brian Plancher) از دانشگاه هاروارد و از نویسندگان مقاله می‌گوید: برای اینکه ربات‌ها در چنین زمینه‌هایی مورد استفاده قرار گیرند و در محیط‌های پویای اطراف انسان‌ها فعالیت کنند باید بتوانند خیلی سریع فکر کنند و واکنش نشان بدهند. الگوریتم‌های کنونی نمی‌توانند بر روی سخت افزار واحدهای پردازش مرکزی(CPU) موجود اجرا شوند.

 

ایده این تراشه‌های به خصوص که برای یک سخت افزار خاص طراحی شده‌اند جدید نیست، آیفون در حال حاضر از آنها استفاده می‌کند اما در حال حاضر ربات‌های مدرن به تراشه‌های استاندارد سخت افزاری برای عملکرد نیاز دارند.

 

این رویکرد جدید که محاسبات روبومورفیک(robomorphic) نامیده می‌شود، به دکتر نیومن و تیمش اجازه داد تراشه‌ای طراحی کنند که عملکرد آن هشت برابر سریع‌تر از پردازنده مرکزی معمولی باشد به رغم آن که ریزپردازنده کندتری دارد.

 

دکتر نیومن می‌گوید: نتایج من را هیجان زده کرده است. حتی اگر تراشه ما سرعت ریزپردازنده کمتری داشته باشد ما این موضوع را با کارایی بالاتر آن جبران کرده‌ایم.

 

رابین دیتس(Robin Deits) مهندس شرکت بوستون داینامیکس(Boston Dynamics)می‌گوید: این نتایج فوق العاده است زیرا نشان می‌دهد چگونه از طراحی خاص مدار می‌توان برای سرعت بخشیدن به مولفه اصلی کنترل ربات استفاده کرد.

 

عملکرد نرم افزار ربات بسیار اهمیت دارد زیرا دنیای واقعی هیچ‌وقت منتظر نمی‌ماند تا ربات فکر کردنش را تمام کند.

 

ایرنا 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------