کشف دهکده باستانی ماقبل تاریخ در فرانسه پس از ۱۵۰ سال جستجو



دهکده باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
دهکده‌ای که نزدیک به ۵ هزار و ۵۰۰ سال پیش محل زندگی شماری از مردمان عصر نوسنگی بوده است، به تازگی در فرانسه از دل خاک بیرون آمده است.

به گزارش انتخاب به نقل از یورونیوز، تیمی از باستان‌شناسان در فرانسه موفق شده‌اند یک روستای متعلق به دوران نوسنگی را در ناحیه مارن در شمال شرقی این کشور کشف کنند.

 

از زمان یافته شدن سنگ‌های چخماق در همین منطقه در یک قرن و نیم پیش، باستان‌شناسان در جستجوی این روستا بودند اما آن را نمی‌یافتند. 

 

در واقع در نیمه دوم قرن نوزدهم بود که «بارون ژوزف دو بای»، سنگ‌های چخماقی را در مزرعه‌ای در این ناحیه پیدا کرد. امری که حضور ساکنان روستایی ماقبل تاریخ را در گذشته‌ای دور در این منطقه نشان می‌داد. 

 

این باستان‌شناس آماتور شروع به تلاش برای یافتن دهکده کرد اما به جز ده‌ها گور جمعی زیرزمینی دوران نوسنگی، هرگز نتوانست خود دهکده آن را پیدا کند.

 

در طول سالیان بعد، کاوش‌های باستان‌شناسی منجر به کشف اشیاء باستانی بسیار دیگری شد که راه را برای هدایت باستان‌شناسان مدرن به محل اصلی دهکده هموار کرد. در چارچوب همین تلاش‌ها، ۲۰ سال پیش «رمی مارتینو» یکی از مدیران حفاری‌های باستانی در مرکز تحقیقات علمی فرانسه شروع به کار در منطقه کرد و در سال ۲۰۱۲ با گردآوری یک تیم تحقیقاتی بزرگتر از کارشناسان رشته‌های مختلف باستان‌شناسی جستجوی دهکده نوسنگی را شدت بخشید.

 

این دهکده ۵ هزار ساله سرانجام در تابستان امسال توسط تیم مارتینو کشف شد. باستان‌شناسان ابتدا خندقی بزرگ را پیدا کردند که احتمالا زمانی ستون‌های یک قصر را احاطه می‌کرده است. درست در کنار آن، کاوشگران چاهی پیدا کردند که به مردم عصر نوسنگی امکان دسترسی به آب زیرزمینی در دهکده خود را می‌داد.

 

در داخل محوطه، باستان شناسان یک بنای ماقبل تاریخ و همچنین گودال‌هایی غول پیکر به قطر ۲۰ متر که پر از آثار باستانی معمولی و آئینی مربوط به عصر نوسنگی بود پیدا کردند.

 

کشف این دهکده نوسنگی انقلابی در یافته‌های باستان‌شناسی در فرانسه به شمار می‌رود، زیرا این تصور را که مردم نسبتاً ناشناخته ماقبل تاریخ در شمال شرقی فرانسه، بلژیک و بخش‌هایی از سوئیس در این دوره همگی بخشی از یک گروه فرهنگی واحد بوده‌اند به چالش می‌کشد.

 

آقای مارتینو در این باره گفت: «امروز ما معتقدیم که گروه‌های فرهنگی متفاوتی در این منطقه وجود داشته‌اند. این کشفی بزرگ محسوب می‌شود چرا که ما می‌توانیم درک خود از فرهنگ آنها را دوباره تعریف کنیم و به سوالاتی نظیر اینکه این مردم چه کسانی بودند و چگونه زندگی می‌کردند جواب دهیم.»

 

مدیر تیم اکتشاف اضافه کرد: «یک نمونه تفاوت‌ها، چاه‌هایی است که برای دسترسی به آب زیرزمینی ساخته شده‌اند. ما این مورد ویژه مردمان نوسنگی را مثلاً در دشت آلزاس می‌دانستیم، اما آنچه یافت شده مربوط به یک دوره زمانی کاملاً متفاوت و فرهنگ کاملاً دیگری است.»

 

به عبارت دیگر، یافته شدن این نوع چاه‌ها برای مردم نوسنگی که بین ۳ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد در شمال شرقی فرانسه زندگی می‌کردند بی‌سابقه است. 

 

تا به حال هر آنچه که مورخان در مورد زندگی ساکنان این منطقه به دست آورده بودند از مطالعه گورهای زیرزمینی آنها ناشی می‌شد.

 

باستان‌شناسان پروژه ابراز امیدواری کرده‌اند که سازه‌های بیشتری در حفاری‌های آینده کشف شود. آقای مارتینو در این باره می‌گوید: «این می‌تواند اولین کشف باشد. شاید ما دهکده‌های دیگری را نیز در چند کیلومتر دورتر پیدا کنیم.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------