جزیره کوچکی که گنج دیجیتال پیدا کرد



جزیره در انگلیس،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
یک جزیره کوچک در دریای کارائیب، اکنون روی یک گنج دیجیتال نشسته است.

به گزارش ایسنا، آنگویلا، یک جزیره گرمسیری قلمرو انگلیس است که برای صخره‌های مرجانی و سواحل شن سفید خود معروف است. با این حال، از دهه ۱۹۹۰، مسئول اختصاص آدرس‌های اینترنتی منتهی به پسوند ai. به ساکنان و کسب و کارهایی شد که به دنبال ثبت وب‌سایت‌ها هستند. این پسوند تا همین اواخر، یکی از صدها نام دامنه خاص کشوری بود که مورد توجه چندانی قرار نداشت.

 

اما وب‌سایت‌  Stability.ai، وب‌سایت X.ai ایلان ماسک و Character.ai تنها معدودی از استارتاپ‌های جذاب هوش مصنوعی هستند که دامنه ai. اختصاص داده شده به جزایر و غارهای آنگویلا را دریافت کرده‌اند.

 

بسیاری از غول‌های فناوری، آدرس‌های وب خود را دارند که به ai. ختم می‌شود مانند Google.ai و  Facebook.ai که بازدیدکنندگان را به صفحات وب متمرکز بر هوش مصنوعی شرکت خود هدایت می‌کنند یا Microsoft.ai که خدمات هوش مصنوعی آزور شرکت را نشان می‌دهد.

 

به گفته وینس کیت که به مدت چند دهه مدیریت دامنه ai. برای آنگویلا را بر عهده داشته است، تعداد کل ثبت سایت‌هایی که به این دو حرف ختم می‌شوند، در سال میلادی گذشته دو برابر شده و به ۲۷۸ هزار و ۴۳۲ سایت رسید. کیت برآورد کرد که آنگویلا، ۳۰ میلیون دلار درآمد از هزینه ثبت دامنه برای سال ۲۰۲۳، کسب خواهد کرد.

 

این نام دامنه زمانی یکی از دامنه‌های سطح بالای مبهمی بود که به کشورها و مناطق اختصاص داده شده بود و وب‌سایت‌های که آدرس آنها به پسوند ai. ختم می‌شود، در سال‌های اخیر رشد آهسته‌ای داشتند. اما جهش یکباره دامنه‌های ai. در ۹ ماه اخیر، شور و اشتیاق پیرامون هوش مصنوعی و انعکاس آن در سراسر اقتصاد جهانی را منعکس کرد. از زمان عرضه شدن چت بات چت‌جی‌پی‌تی، شمار رو به رشدی از شرکت‌های فناوری برای جذب میلیاردها دلار سرمایه و به خدمت گرفتن استعدادهای مهندسی و تامین تراشه‌های قدرتمند به شدت کمیاب، کوشیده‌اند. یک نام دامنه، ممکن است چندان ضروری به نظر نرسد اما برای صنعتی که شیفته برندسازی هوشمندانه است، نام مناسب می‌تواند همه چیز باشد.

 

وینس کیت می‌گوید در سال ۱۹۹۴ از آمریکا به آنگویلا آمد تا روی آنچه که او به عنوان یک سیستم پرداخت ارزهای دیجیتال اولیه توصیف می کند، کار کند و بلافاصله پس از آن، مدیریت ثبت نام دامنه ai. آنگویلا را آغاز کرد. وی با اشاره به عرضه چت‌جی‌پی‌تی در ۳۰ نوامبر گفت: در حالی که ثبت نام ai. برای سال‌ها رشد داشت اما از دسامبر تا مارس، رشد انفجاری پیدا کرد و پس از آن، رشدش ملایم شد.

 

به طور کلی، تعداد دامنه‌های ai. موجود در مقایسه با تعداد دامنه‌های com. ثبت شده، اندک است. به گفته مت زوک، استاد دانشگاه کنتاکی، آمار آن، نزدیک به ۱۶۰ میلیون است.

 

با این حال، اختصاص دامنه ai. برای آنگویلا، یک تجارت بزرگ محسوب می‌شود. این قلمرو، تقریبا ۳۵ مایل مربع بین دریای کارائیب و اقیانوس اطلس را پوشش می‌دهد و جمعیت آن کمتر از ۲۰ هزار  نفر است. اقتصادش تا حد زیادی به گردشگری متکی است که در دوران پاندمی کووید ۱۹  آسیب دید. اما اکنون شاهد افزایش درآمد ناشی از افزایش تقاضا برای دامنه‌های ai. و افزایش از پیش برنامه‌ریزی شده قیمت برای این گونه ثبت نام‌ها است.

 

قیمت یک دامنه ai. درست مانند یک com. یا هر نوع نام دامنه دیگری، می‌تواند متفاوت باشد اما ثبت کنندگانی مانند گودَدی یا نیم چیپ، باید قیمت ثابت ۱۴۰ دلار به ازای هر ثبت دامنه دو ساله ai.  به آنگویلا بپردازند که در اواسط آوریل، از ۱۲۰ دلار افزایش پیدا کرد.

 

بر اساس گزارش بلومبرگ، طبق آمارهای عمومی، آنگویلا در سال ۲۰۲۱، از ثبت دامنه اختصاصی خود، ۷.۴ میلیون دلار درآمد داشت و پیش از این برآورد کرده بود که در سال میلادی جاری، ۸.۳ میلیون دلار از ثبت نام دامنه دریافت کند. اما اکنون کیت تخمین می‌زند که آنگویلا، بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار در سال میلادی جاری درآمد خواهد داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------