پرونده‌های جالب و عجیب کلاهبرداری با تقلید صدا؛ از جهانگیری تا ماکرون



اخبار,اخبارگوناگون,کلاهبرداری

معاون اول رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود در مراسم بزرگداشت پدر صنعت ایران، ماجرای جالبی را نقل کرد که به سرعت مورد توجه سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. «اسحاق جهانگیری» در مراسم تقدیر از فعالیت‌های «محسن خلیلی» گفت: «ما مکلفیم ایران را صنعتی کنیم. تاکنون کارهایی انجام شده و کارهای بسیاری باقی مانده است. من همواره از بخش خصوصی دفاع کرده‌ام و اکنون نیز اعلام می‌کنم بدون هیچ چشمداشتی حامی آن‌ها هستم هر چند ماه‌های قبل شخصی با تقلید صدای من با آقای خلیلی تماس گرفته و تقاضای مبلغی برای آزادی چندین زندانی کرده که وی هم از سر مهربانی و دلسوزی آن را پرداخت کرده بود.» جالب است بدانید ماجرای کلاهبرداری با تقلید صدا، محدود به یک یا دو پرونده یا چند کشور خاص نمی‌شود. از تقلید صدای فامیل و برادر افرادتا افرادی که با تقلید صدای رئیس یک شرکت از کارکنان‌شان، پول می‌گرفته‌اند. در این بین، هدف یک فرد برای تقلید صدای ملکه انگلیس و گرفتن آمار عروس ملکه هم جالب به نظر می‌رسد و ماجرای دو جوانی که با تقلید صدای رئیس‌جمهور اوکراین، بیش از 15 دقیقه از رئیس‌جمهور فرانسه اطلاعات گرفتند! در ادامه به جالب‌ترین و معروف‌ترین پرونده‌های کلاهبرداری یا سرکار گذاشتن افراد معروف با تقلید صدا خواهیم پرداخت.

کلاهبرداری ۶۰۰ میلیونی با تقلید صدای فامیل دور!
اوایل زمستان سال 94 مردی با حضور در پلیس آگاهی استان زنجان از فردی به اتهام کلاهبرداری با شیوه تقلید صدا شکایت کرد. مال باخته در اظهاراتش به پلیس گفت: «مردی با من تماس گرفت و در جریان گفت وگو با وی، او را به جای یکی از اقوامم اشتباه گرفتم چون مدام خودش را فامیل دورمان معرفی می‌کرد! تماس گیرنده مدعی شد در جاده تصادف کرده است و نیاز به پول دارد. با اعتماد به وی، دو میلیون تومان به شماره کارتی که داد، واریز کردم.


او سپس شماره حسابم را گرفت تا چند روز دیگر پول را واریز کند که دیگر خبری از او نشد. با شماره تلفن همراهش تماس گرفتم که خاموش بود. زمانی که به خانه مرد مورد نظر رفتم متوجه شدم او تصادف نکرده و مرد دیگری خود را به جای وی معرفی کرده و از من کلاهبرداری کرده است.» همزمان با تشکیل این پرونده قضایی، تحقیقات پلیس برای دستگیری مرد شیاد آغاز شد تا این‌که افراد دیگری که در دام همین شیوه افتاده بودند با حضور در پلیس آگاهی، شکایت‌هایی را مطرح کردند. بررسی‌ها نشان می‌داد که مرد شیاد از مال باختگان دو تا 10 میلیون تومان کلاهبرداری کرده است. این فرد بعد از حدود چهار ماه، شناسایی و دستگیر شد و به کلاهبرداری ۶۰۰ میلیون تومانی با همین روش اعتراف کرد.
 
کلاهبرداری شگفت انگیز با تقلید صدای برادر!
ساعت یک نیمه شب چهارشنبه 16 اردیبهشت 94، مردی با صدای زنگ تلفن همراهش از خواب پرید. برادرش آن سوی خط با صدایی لرزان مدعی شد تصادف کرده است و برای جراحی مصدوم حادثه نیاز به پول دارد. با این تماس مرد جوان به سرعت سوار خودرویش شد و به سمت بیمارستانی رفت که برادرش ادعا کرده بود آن جاست، غافل از این‌که توطئه‌ای در کار است. این مرد در این‌باره گفته است: «در میانه‌های مسیر برادرم بار دیگر تماس گرفت و گفت فوری سه میلیون تومان برایش کارت به کارت کنم و شماره‌ای به من داد. چند بار سعی کردم به این شماره پول بریزم که موفق نشدم.


به همین دلیل برادرم از من خواست به شماره نگهبان بیمارستان پول را واریز کنم، من نیز همین کار را کردم.» وی ادامه داد: «وقتی به بیمارستان رسیدم، باز تلفن زنگ خورد و زمانی که اعلام کردم در بیمارستان هستم، برادرم ادعا کرد اشتباه رفته‌ام و بیمارستان همنام مورد ادعایش در کرج بوده است و او اصلاً در تهران نیست. این تماس‌ها چند بار دیگر برقرار شد تا این‌که برادرم تقاضای یک میلیون و 800 هزار تومان دیگر کرد. من شوک‌زده از ارقام درخواستی بودم که ناگهان صدایی دیگر در آن سوی خط را شنیدم که از برادرم می‌خواست پول را به کارت خاصی واریز کنم، شک کردم. به همین دلیل پس از قطع تماس به خانه برادرم زنگ زدم و متوجه شدم او در خانه است و در طول چهار ساعت نیمه شب، شخص دیگری با تقلید صدای برادرم از من کلاهبرداری کرده است.»

کلاهبرداری 3 میلیاردی با تقلید صدای رئیس از نیروهای زیردست!
گاهی فناوری‌های جدید در خدمت شیادان و سوء استفاده کنندگان قرار می‌گیرد و با کمک آن‌ها اقدام به کلاهبرداری می‌شود. یکی از این فناوری‌ها «دیپ فیک» است. فناوری «دیپ فیک» تکنیکی بر پایه هوش مصنوعی است که به افراد این امکان را می‌دهد تا اقدام به جعل صدا و تصویر کنند. در یکی از موارد یک کلاهبردار در سال جدید میلادی با استفاده از این فناوری، صدای مدیر یک شرکت آلمانی را تقلید و از زیرمجموعه او در انگلیس ۲۴۳ هزار دلار(حدود 3 میلیارد تومان) سرقت کرده است. این فرد با استفاده از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی تولید صوت، صدای مدیر ارشد اجرایی شرکت مادر این موسسه را تقلید کرده و دست به کلاهبرداری زده است. کلاهبردار از مدیر زیرمجموعه در انگلیس خواسته است تا طی یک ساعت مبلغی را به یک شرکت تهیه‌کننده بلغارستانی انتقال دهد و همچنین تضمین کرده است این مبلغ بازپرداخت می‌شود. مدیر زیرمجموعه انگلیسی که با لهجه آلمانی و ویژگی‌های سخن گفتن رئیس خود آشنا بوده نیز درباره این تماس تردید نکرده است. با این حال نه تنها مبلغ ارسالی بازگشت داده نشد، بلکه کلاهبردار خواهان انتقال مبلغ دیگری نیز شد اما این بار مدیر انگلیسی از انجام آن سرباز زد. در نهایت مشخص شد مبلغی که به بلغارستان منتقل شده، به مکزیک و نقاط دیگر ارسال شده است.
 
تقلید کردن صدای زنان توسط مردان برای اخاذی از مردان!
یکی از شگردهای تقلید صدا، استفاده از صدای زنانه برای اخاذی از مردان است. در یکی از این موارد، دو برادر با تقلید صدای زنانه، مردانی را در استان‌های تهران، فارس و خراسان فریب دادند و میلیون‌ها تومان از آن‌ها کلاهبرداری کردند. این افراد با رد و بدل کردن پیام در شبکه‌های اجتماعی پیشنهاد رابطه می‌دادند و طلب پول می‌کردند. بعد که پول واریز می‌شد و فریب خوردگان به نشانی مورد نظر می‌رفتند، متوجه می‌شدند که نشانی غلط بوده است و در دام یک اخاذی گرفتار شده‌اند. با تحقیق کارآگاهان پلیس فتا مشخص شد که افراد زیادی به این شیوه در دام افراد فریبکار گرفتار شده اما به دلیل حفظ آبرو شکایت نکرده‌اند. با رد‌یابی شماره حساب مشخص شد صاحب حساب کودکی پنج‌ساله و فرزند یکی از دو متهم پرونده است و تا کنون 70 میلیون تومان به این شیوه به آن حساب واریز شده‌ است. در موردی دیگر نوجوانی 17 ساله با تقلید صدای زنان اقدام به اخاذی از مردان می‌کرد. این شخص که بعد مشخص شد کارگر بازار بوده است، با تقلید و دستکاری صدا، خودش را خانمی علاقه مند به برقراری رابطه معرفی و به بهانه‌های مختلف از قربانیان اخاذی می‌کرده است. او برای این کار از سیم کارتی بی‌هویت استفاده  و حتی با دستیابی به عکس‌های همسر قربانیان آن‌ها را تهدید به انتشار عکس‌ها می‌کرده است. این شخص در نهایت توسط پلیس فتا دستگیر شد.

تقلید صدای مشتریان خوش‌نام بانک‌ها توسط خلبان قلابی!
کلاهبرداری با تقلید صدا و جعل لباس یک خلبان توانسته بود ۲۰۰ میلیون تومان از حساب مشتریان خوش‌نام بانک‌ها سرقت کند. این شخص با بانک تماس می گیرد و خودش را به نام یکی از مشتریان خوش‌نام و خوش‌حساب شعبه معرفی می‌کند. او بعد از احوال پرسی از کارمند بانک درخواست می‌کند مبلغ 54 میلیون تومان از حسابش به ‌حساب دیگری منتقل شود. کارمند بانک هم با شنیدن صدای وی، باورش می‌شود که تماس گیرنده مشتری خوش‌نام بانک است و بی‌آن‌که از او مدرکی بخواهد، قبول می‌کند که این کار را برایش انجام دهد اما با تماس صاحب اصلی حساب معلوم می شود که کارمند بانک فریب یک کلاهبردار را خورده است. بررسی‌های پلیس نشان داد که مرد کلاهبردار با این شگرد توانسته است مبلغی حدود 200 میلیون تومان از حساب چهار نفر سرقت کند. در ادامه مشخص شد مرد کلاهبردار بعد از هر سرقت راهی صرافی‌ها شده و با پول‌های سرقتی اقدام به خرید دلار و سکه کرده است. در بررسی تصاویر ضبط شده در دوربین مداربسته این صرافی‌ها تصویر مرد کلاهبردار به دست آمد. بررسی‌ها نشان می‌داد که این مرد برای این که صاحبان صرافی‌ها به او مشکوک نشوند، هربار که برای خرید سکه و ارز به آن جا می‌رفته لباس خلبانی به تن می‌کرده است تا همه تصور کنند که وی خلبان هواپیماهای مسافربری است و اعتمادشان راحت‌تر جلب شود.
 
تقلید صدای ملکه انگلیس برای گرفتن آمار عروس ملکه!
سال 2012 بود و اولین بارداری کیت میدلتون، عروس خانواده سلطنتی انگیس. هنوز اطلاعات زیادی درباره وضعیت او در اختیار رسانه‌ها قرار داده نشده بود و در نتیجه ولع زیادی برای بیشتر دانستن در این زمینه وجود داشت. دو مجری یکی از برنامه های رادیویی در استرالیا با بیمارستان  تماس گرفتند و با تغییر صدا شروع به صحبت با پرستار کیت کردند. پرستار که تصور می‌کرد در حال صحبت با ملکه است، اطلاعاتی درباره وضعیت سلامتی عروس خانواده در اختیاروی قرار داد. دو روز بعد از این تماس و علنی شدن ماجرای آن، جسد پرستاری که اطلاعات پزشکی عروس را لو داده بود، در آپارتمانش پیدا شد. پلیس دلیل مرگ او را خودکشی اعلام کرد.

تحویل گرفتن هزار پتو از کارخانه پتو با تقلید صدای رئیس!
اواخر سال 90، شخصی با ‌مراجعه به پلیس آگاهی و معرفی خود به عنوان مالک یک کارخانه تولید پتو، گفت: چندی قبل فردی با تقلید صدای این‌جانب با کارخانه تماس گرفته و خواسته است تعداد 450 تخته پتو را به وی تحویل دهند. همکاران من نیز به ‌گمان این که من تماس گرفته‌ام، پتوها را تحویل داده‌اند. جالب‌تر این‌که چند روز بعد شاکی طی تماس تلفنی به پلیس اعلام می‌کند که فرد کلاهبردار بار دیگر تماس گرفته و 450 تخته پتوی دیگر را درخواست کرده است که بلافاصله با آموزش‌های لازم به شاکی مقرر شد پتوها با یک دستگاه وانت نیسان تحویل کلاهبردار شود. به این ترتیب ماموران با تعقیب خودرو، هنگام تخلیه محموله و تحویل آن به یک راننده وانت، وی را دستگیر کردند.
 
تقلید صدای «سارکوزی» و سرکار گذاشتن معاون «مک‌کین»!
در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 آمریکا، نام سارا پیلین زیاد شنیده می‌شد. خانم پیلین معاون سناتور مک‌کین در این انتخابات بود و هر چند در انتخابات این دو نفر راه به جایی نبردند اما سارا پیلین به واسطه این حضور بسیار معروف شد. در همان زمان کمدینی از کشور کانادا با سارا پیلین تماس گرفت و خودش را نیکولا سارکوزی(رئیس جمهور وقت فرانسه) معرفی کرد. در این تماس این کمدین درباره همسر سارکوزی، شکار و برنامه‌ریزی برای شکار مشترک با سارا پیلین حرف زد. هر چند در بخش‌هایی او به شکلی روشن سرنخ‌هایی در اختیار پیلین قرار می‌داد که نشان دهد این تماس تنها یک شوخی است اما سارا پیلین تا لحظات پایانی این تماس متوجه سر کاری بودن این تماس نشد. این مکالمه حدود 6 دقیقه طول کشید و در نهایت این کمدین بود که خودش را لو داد!

سرکار گذاشتن «ماکرون» با تقلید صدای رئیس‌جمهور اوکراین!
اردیبهشت امسال بود که دو جوان روسی، خود را «ولودیمیر زلنسکی»، پیروز انتخابات ریاست جمهوری اوکراین جا زدند و رئیس‌جمهور فرانسه را حدود ۱۵ دقیقه در یک تماس تلفنی سر کار گذاشتند. این دو نفر که با نام «ووان» و «لکسوس» شناخته می‌شوند، توانستند رئیس جمهور فرانسه را مجاب کنند که «ولودیمیر زلنسکی» و مترجم وی هستند و بعد از اتفاق، فایل صوتی تماس تلفنی خود با وی را روی یوتیوب قرار دادند که حاشیه های زیادی ایجاد کرد.


 در بخش جالبی از این گفت‌وگوی تلفنی، طرف اوکراینی از ماکرون می‌خواهد اگر «پترو پروشنکو»، رئیس‌جمهور کنونی اوکراین در دیوان عالی این کشور به فساد محکوم شد و احیانا به فرانسه گریخت، او ترتیبات لازم را برای استرداد وی به اوکراین فراهم کند!


در خور ذکر است که این دو جوان در سر کار گذاشتن شخصیت‌های معروف شهره‌اند و پیش از این هم با چهره‌های شناخته‌ شده‌ای نظیر التون جان، خواننده معروف بریتانیایی و بوریس جانسون، زمانی که وزیر خارجه این کشور بود هم به همین شکل شوخی کرده اند.

 

روزنامه خراسان

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------