محوطه سازی چیست و در آن از چه المان هایی استفاده میشود؟



محوطه سازی,محوطه باغ,محوطه سازی تراس

محوطه سازی

 

محوطه سازی هنر و علمی است که با استفاده از المان‌های طبیعی و ساختارهای انسانی، فضاهای بیرونی را زیبا، سازنده و عملی می‌سازد. در این فرآیند، از عناصری مانند گیاهان، درختان، گل‌ها، سنگ‌ها و مصالح غیرزنده استفاده می‌شود تا فضا را زنده، پویا و جذاب کند. آبنماها، استخرها و نورپردازی نیز به زیبایی و آرامش محیط کمک می‌کنند.

 

محوطه سازی چیست؟

محوطه‌سازی به معنای طراحی و ایجاد فضای بیرونی یک ساختمان یا منطقه است تا آن را از محیط خارجی متمایز کند و فضایی مناسب و زیبا برای فعالیت‌های مختلف فراهم کند. این فرآیند شامل طراحی و ساخت باغ، پارک، فضای سبز، نمایشگاه‌ها، میدان‌ها، دیوارها، آلاچیق‌ها، سیستم‌های آبیاری، مسیرها و محوطه‌های آزاد و سایر عناصر مشابه است.

 

هدف اصلی محوطه‌سازی ایجاد یک فضای زیبا، عملی و سازگار با نیازهایتان است. این فرآیند ممکن است شامل بررسی موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، خاک، نیازهای کاربران، ترافیک و مسائل محیط زیستی باشد. همچنین، در طراحی محوطه می‌توان از عناصر مختلفی مانند گیاهان، درختان، سنگ‌ها، آبنماها، نورپردازی، مبلمان خارجی و سازه‌های معماری استفاده کرد تا جذابیت و کارایی فضا را بالا برد.

 

محوطه‌سازی نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی افراد و ایجاد فضاهای اجتماعی، فرهنگی و تفریحی دارد. همچنین، در طراحی محوطه می‌توان به جوانب محافظت از محیط زیست، بهره‌وری انرژی و استفاده بهینه از منابع طبیعی نیز توجه کرد.

 

در محوزه سازی از چه المان هایی که استفاده میشود؟

محوطه سازی بر مبنای شرایط آب و هوایی و اقلیم هر فضا متفاوت می باشد . برای داشتن یک محوطه سازی کاملا تخصصی نیازمند نقشه های توپوگرافی، موقعیت زمین ، تابش نور خورشید ، کیفیت و آزمایش خاک ، در نظر گرفتن جهت وزش باد و ... هستیم . موارد ذکر شده اطلاعات اولیه را در اختیار ما قرار می دهند تا بتوانیم به صورت کاملا تخصصی طراحی محوطه خود را آغاز کنیم .

 

البته برای طراحی کردن موقعیت مکانی و کاربردی محوطه نیز حائز اهمیت می باشد . محوطه سازی فقط شامل محوطه باغ ، ویلا ، باغچه و حیاط و ... نمی باشد ، بلکه محوطه سازی می تواند محوطه یک تراس ، پاسیو ، بام سبز و ... نیز باشد که هر یک به صورت جداگانه باید مورد بررسی قرار گیرد تا محوطه هر یک به صورت ماهرانه انجام شود .

 

المان های بکار رفته در محوطه سازی: 

برای طراحی محوطه سازی نیازمند درخواست های کارفرما نیز می باشیم به طور مثال بر مبنای درخواست کارفرما می توانیم از المان هایی نظیر : دیوار سبز طبیعی و مصنوعی ، فلاور باکس ، آلاچیق ، آبنما ، چشمه و برکه های مصنوعی ، پرگولا و... استفاده نماییم . تعداد و ابعاد هر یک بر مبنای مساحت محوطه و نوع کاربری تعیین می نماییم . یکی دیگر از نکاتی که بسیار قابل توجه است در محوطه سازی کف سازی می باشند که می توانیم از چمن طبیعی و مصنوعی ، قلوه سنگ های رود خانه ای سفید و رنگی ، واش بتن ، ترمووود ، موزاییک و ... استفاده کرد ، البته لازم به ذکر است که می توانیم آنها را به صورت یکپارچه و یا ترکیبی کار کرد . در محوطه سازی روف گاردن و یا همان  بام سبز یکی از نکاتی که باید مورد بررسی قرار گیرد میزان بار اولیه سازه و بار وارده می باشد .

 

محوطه سازی,محوطه باغ,طراحی محوطه سازی

طراحی محوطه سازی

 

دیوار سبز در محوطه سازی:

دیوارهای سبز یکی از المان های بی نظیری است که علاوه بر اینکه در فضاهای بیرونی کاربرد دارند در فضاهای داخلی نیز می توانیم استفاده نماییم . از دیوار سبز می توانیم برای جدا کردن 2فضا از هم و یا اینکه در دیوارهایی که بافت قدیمی دارند و ظاهر مناسب و زیبایی ندارند استفاده نماییم ، پوشش گیاهی دیوارهای سبز بستگی به شرایط محیط دارند ، اگر در فضای داخلی مورد استفاده قرار گیرند باید میزان نور ، شرایط محیطی و ... را در نظر بگیریم و اگر در محیطی که شرایط ذکر شده وجود نداشته باشند می توانیم از دیوارهای سبز مصنوعی با انواع پوشش های گیاهی استفاده نماییم در فضاهای بیرونی که شرایط آب و هوایی سردسیری و یا گرمسیری دارند و امکان استفاده از دیوارهای سبز طبیعی وجود ندارند می توانیم از دیوارهای سبز مصنوعی استفاده نماییم ، دیوارهای سبز به 2 روش قابل اجرا می باشند :

 

محوطه سازی,دیوار سبز در محوطه سازی

دیوار سبز در محوطه سازی

 

• دیوارهای سبز پنلی :

دیوارهای سبزهای پنلی در ابعاد 50*50  و 40*60 می باشد .

 

محوطه سازی,محوطه باغ,دیوارهای سبزهای پنلی

دیوارهای سبزهای پنلی

 

• دیوارهای سبز شاخه ای :

دیوار های سبز شاخه ای و یا بوته ای هما نند دیوار های سبز طبیعی کار می شوند و تنوع پوشش های گیاهی بیشماری دارند .

 

محوطه سازی,محوطه باغ,دیوارهای سبز شاخه ای

دیوارهای سبز شاخه ای

 

انواع فلاور باکس ها در محوطه سازی:

محوطه سازی,محوطه باغ,انواع فلاور باکس ها

انواع فلاور باکس ها

 

فلاورباکس ها انواع مختلفی دارند و بسیار مناسب برای مکان هایی می باشند که فضای زیادی ندارند زیرا فلاورباکس ها فضای زیادی را به خود اختصاص نمی دهند . فلاورباکس ها می توانند : زمینی ، دیواری ، آویزی و ... باشند که در طراحی محوطه سازی نوع آن مشخص می شوند . فلاورباکس های شرکت سورن بام با متریال های مختلف و ابعاد سفارشی ساخته می شوند ، متریال های فلاورباکس ها می توانند : فلزی ، چوبی ، فایبرگلاس ، سنگی و ... باشند . البته در شهرک سازی و یا ترانشه ها ، اتوبان ها باشد می توانیم از فلاورباکس های مخصوص بتنی شرکت سورن بام استفاده نماییم در فضاهایی که نیازمند ایجاد فضای سبز هستیم مانند : اتوبان ها و ترانشه ها که دارای شیب هستند و از دیوارهای سبز نمی توانیم استفاده نماییم می توانیم از فلاورباکس های بتنی استفاده نماییم تا نمای شهر را زیبا تر کرده و فضای سبز را ایجاد نماییم 

 

فلاورباکس ها

در طراحی و ساخت تراس سبز ، روف گاردن ، پاسیو ، لابی ساختمان ها ، کافی شاپ ها ، باغ رستوران ها ، محوطه حیاط ،باغ و محوطه سازی ویلا نیز کاربرد دارند .

 

انواع آبنماها در محوطه سازی:

 

محوطه سازی,محوطه باغ,آبنماها در محوطه سازی

آبنماها در محوطه سازی

 

آبنماها یکی از عناصراجتناب ناپذیر فضاهای بیرونی می باشند که در معماری ایرانی از گذشته تا به امروز کاربرد دارند ، در گذشته از حوض ها و یا حوضچه ها در نقطه کانونی حیاط که مرکز توجه افرادی که وارد محوطه حیاط می شدند ، قرارمی گرفته که امروزه نیز در پارک ها ، بوستان ها ، محوطه ویلا ، محوطه باغ و... نیز مورد استفاده قرارمی گیرند . آبنماها در گذشته در ابعاد خاصی ساخته می شدند ولی امروزه انواع آبنماها در ابعاد و متریال های مختلف قابل اجرا می باشند . آبنما ها را نیز می توانیم درفضا های بیرونی و فضاهای داخلی در محوطه سازی استفاده نماییم آبنماها امروزه به چند روش قابل ساخت می باشند .

 

محوطه سازی,محوطه باغ,انواع آبنما

انواع آبنما

 

آبنما ها با متریال های مختلف از جمله : آبنما دیواری ، آبنما شیشه ای ، آبنما حبابی ، آبنما سنگی صخره ای ، آبنما فواره ای ، آبنما پرده ای ، آبنما رومیزی و... طراحی و اجرا می شوند . آبنماها حس آرامش را در محیط به ارمغان می آورند و جلوه ای ویژه ای به محیط می دهند البته برای جلوه بخشیدن آبنماها در شب می توانیم از یک نورپردازی کاملا تخصصی استفاده نماییم ،آبنماها علاوه بر این که در بام سبز ، تراس سبز ، محوطه سازی ویلا ، باغ ، حیاط و در فضاهای داخلی در لابی ساختمان ها ، نشیمن ، سرویس بهداشتی و... مورد استفاده قرار می گیرند .

 

آبنما دیواری:

آبنمای دیواری یک نوع آبنمای است که به صورت عمودی بر روی دیوار یا ساختمان نصب می‌شود. آب از بالا به پایین در شیارهای مختلف جاری می‌شود و در طول دیوار ظاهر می‌شود. این نوع آبنماها معمولاً با استفاده از سیستم‌های پمپاژ و بازیافت آب، به منظور حفظ و استفاده مجدد از آب، طراحی و اجرا می‌شوند.

 

آبنما شیشه ای:

آبنمای شیشه‌ای یک نوع آبنما است که از مواد شیشه برای ایجاد ظاهر شفاف و زیبا استفاده می‌کند. در این آبنماها، آب درون یک ساختار شیشه‌ای نمایان می‌شود و به صورت جریانی یا متمرکز به نمایش در می‌آید. این آبنماها معمولاً به وسیله سیستم‌های پمپاژ و تجهیزات نورپردازی مناسب بهره‌برداری می‌شوند.

 

آبنماهای شیشه‌ای به دلیل ظاهری منحصر به فرد و جذابیتشان، برای طراحی‌های مدرن و شیک در محوطه سازی بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند. این آبنماها به صورت دیواری، ستونی یا سه بعدی طراحی و اجرا می‌شوند.

 

آلاچیق و پرگولا در محوطه سازی:

محوطه سازی,محوطه باغ,آلاچیق و پرگولا

آلاچیق و پرگولا

 

آلاچیق های فلزی در اماکن عمومی و تفریحی بیشترین کاربرد را دارند . آلاچیق ها دارای یک فضای باز و نیمه بازی می باشندکه در حین بسته بودن به پیرامون خود کاملا اشراف دارند و محل مناسب برای استقرار افراد می باشد . آلاچیق ها دارای ابعاد مختلف و اشکال هندسی مربع ،مستطیل ، شش ضلعی ، هشت ضلعی ، مدور و...با متریال های مختلف قابل اجرامی باشد.آلاچیق ها می توانند چوبی ، فلزی ، سنگی ،حصیری به صورت مدرن و سنتی ساخته شوند. از دیگر المان هایی که به عنوان سایبان در محوطه سازی بکار می رود می توانیم به چتر فضای باز ، پرگولا اشاره کنیم و پرگولا ها علاوه بر اینکه جنبه تزیینی دارد می تواند جدا کننده مسیر ها از هم باشند .

 

محوطه سازی,محوطه باغ,آلاچیق های فلزی

آلاچیق های فلزی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024