کشف نوشته‌های «ریاضیاتی و فلسفی» در یک مقبرۀ 2300 ساله



مقبره،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
باستان‌شناسان چینی هنگام کاوش در یک مقبرۀ باستانی به یک کشف خارق‌العاده دست یافته‌اند. این کشف شامل نوشته‌هایی باستانی است که مضامین گوناگونی از جمله فلسفه‌های قدیمی چینی، هنر، پزشکی و ریاضیات را در برمی‌گیرد.

به گزارش فرادید، در حین کاوش در یک مقبرۀ باستانی در سایت (شین‌جیازوی) Qinjiazui در استان هوبی چین، باستان‌شناسان با نوارهایی از بامبو مواجه شدند که جداول ریاضی مربوط به ضرب اعداد بر روی آنها نوشته شده بود؛ این برگه‌های بامبو احتمالاً بیش از 2300 سال پیش برای ثبت این فرمول‌های ریاضی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

 

اداره میراث فرهنگی ملی چین با اعلام این کشف در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که نوارهای بامبوی باستانی در مقبره‌ای پیدا شدند که قدمت آن به دورۀ موسوم به «دولت‌های متخاصم» بازمی‌گردد؛ دوره‌ای بین 2400 تا 2200 سال قبل که مشخصۀ آن درگیری دائمی بین هفت دولت مستقل در قلمرو چین امروزی بوده است.

 

به گفته یانگ کای یونگ از متصدیان موزۀ جینگژو، این مقبره احتمالاً به زمان سلطنت پادشاه چو ژوان یا پادشاه چو وی (از 369 تا 329 قبل از میلاد) برمی‌گردد.

 

ورقه‌های بامبو محبوب‌ترین مواد نوشتاری در دورۀ قبل از فراگیر شدن کاغذ در چین بودند. این برگه‌ها که به طور معمول فقط یک یا دو سانتی متر عرض و چند اینچ طول دارند، به تعداد بسیار زیادی در سایت Qinjiazui پیدا شده‌اند.

 

از میان تمامی مقبره‌هایی که تاکنون شناسایی شده‌اند، مقبرۀ موسوم به M1093 دارای بیشترین تعداد این نوارها است. آنطور که مقامات موزۀ جینگژو در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند، در مجموع تعداد 3910 ورقۀ بامبو در این سایت باستانی کشف شده است.

 

به گفتۀ کارشناسان مربوطه، انتظار می‌رود که 1200 تا 1500 مورد از نوارهای بامبو را بتوان در یک مجموعۀ واحد که حدود 30 هزار کلمه دارد ترکیب کرد.

 

مقبره،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

این نوشته‌ها طیفی از موضوعات از جمله هنرهای شش گانه را پوشش می‌دهند که اساس آموزش چینی باستان را تشکیل می‌دادند. هنرهای شش‌گانه شامل رشته‌هایی مانند تیراندازی با کمان، سوارکاری، خوشنویسی، موسیقی، تمرین آیینی و ریاضیات بوده است.

 

روی یکی از این نوارها، محققان فرمول‌های ضرب و همچنین قدیمی‌ترین نمونه شناخته شده جدول جبری به نام جیوجیوشو را پیدا کردند.

 

مقبره،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

سایر موضوعات، یادداشت‌هایی در حیطۀ باستانی شامل پزشکی، دامپروری و آموزه‌های کنفوسیوس فیلسوف مشهور چینی است. به طور خاص، محققان نوارهای بامبو شامل اطلاعاتی در مورد «پرورش اسب» و «نسخه‌هایی برای بیماری‌ها» را نیز پیدا کردند.

 

دوره کشورهای متخاصم از 475 تا 221 قبل از میلاد به طول انجامید و زمانی پایان یافت که ایالت «چین» (Qin) بر شش دشمن خود غلبه کرد. این امر منجر به اتحاد امپراتوری چین برای اولین بار شد.

 


تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------