بزرگ‌ترین ذخایر لیتیوم در دنیا پیدا شد



 کشف منبع عظیمی از لیتیوم,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

دیجیاتو نوشت: ایالات‌متحده آمریکا موفق به کشف منبع عظیمی از لیتیوم شده است که احتمالاً می‌توان آن را بزرگ‌ترین منبع طبیعی این ماده در دنیا دانست.

 

ایالات‌متحده در رقابت برای کشف منابع لیتیوم که به‌خصوص در تولید باتری از آن استفاده می‌شود، یک منبع عظیم از این ماده را پیدا کرده است که می‌تواند بزرگ‌ترین ذخیره لیتیوم در تمام جهان باشد.

 

دانشمندان در مطالعه‌ای تخمین زده‌اند که غول‌دهانه یا کاسه آتشفشانی مک‌درمیت در مرز میان دو ایالت نوادا و اورگان ۲۰ تا ۴۰ میلیون تن لیتیوم دارد. اگر این تخمین درست باشد و ذخیره این ماده در دهانه مذکور به ۴۰ میلیون تن برسد، این منبع از کویرهای نمکی بولیوی با ۲۳ میلیون تن لیتیوم، بسیار غنی‌تر محسوب می‌شود.

 

«انوک بورست»، ژئولوژیست دانشگاه کی‌یو لوون بلژیک که در این پژوهش نقشی نداشته است، درباره این منبع عظیم می‌گوید اگر به این تخمین‌ها باور داشته باشیم، با ذخیره بسیار بسیار بزرگی از لیتیوم روبه‌رو هستیم. او اضافه می‌کند: «این کشف می‌تواند دینامیک بازار لیتیوم را از نظر قیمت، امنیت عرضه مواد و مسائل ژئوپولیتیک، تغییر دهد.»

 کشف منبع عظیمی از لیتیوم,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

منبع بزرگ ذخایر لیتیوم در آمریکا چگونه به‌وجود آمده است؟

بخشی از غنی‌ترین منابع لیتیوم در جهان در آب‌نمک وجود دارند. اما غول‌دهانه مک‌درمیت، به‌خصوص در بخش جنوبی نوادا، لیتیوم خود را در قالب کانی رس دارد. این غول‌دهانه به‌دنبال فوران آتشفشانی در حدود ۱۶.۴ میلیون سال پیش به‌وجود آمد. سپس دریاچه‌ای در این دهانه شکل گرفت که روی این مواد را پوشاند. حالا این لیتیوم‌ها در عمق بیش از ۱۸۰ متری زمین پیدا شده است.

 

بورست می‌گوید دانشمندان آمریکایی ظاهراً روی نقطه مناسبی دست گذاشته‌اند که رس در فاصله نزدیکی به سطح زمین حفظ شده است، بنابراین نیاز نیست سنگ‌های زیادی استخراج شود.

 

با توجه به اینکه استخراج این حجم بالا از لیتیوم، بسته به سازوکار مورد استفاده، می‌تواند به تولید مقدار زیادی کربن‌دی‌اکسید منجر شود، اختلاف‌نظرهایی بر سر استخراج به‌وجود آمده است. بااین‌حال، به‌نظر نمی‌رسد که این اختلافات باعث بروز مشکل جدی در استفاده از این منبع عظیم شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------