کشف خارق‌العادۀ گورستانی با «اسکلت‌های سبزرنگ» در آلمان



اسکلت‌های سبزرنگ ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
باستان‌شناسان آلمانی گورهایی دسته‌جمعی با قدمت حدودا 400 ساله را در شهر نورنبرگ کشف کرده‌اند که احتمالا بیش از هزار نفر از کسانی که در اثر طاعون یا «مرگ سیاه» از دنیا رفته بودند در آن‌ها دفن شده‌اند.

گروهی از باستان‌شناسان در حال کاوش در مکان ساخت یک مجتمع آپارتمانی در آلمان بودند تا قبل از اینکه مجتمع ساخته شود، وجود هرگونه بقایای باستانی احتمالی را در آنجا بررسی کنند.

 

به گزارش فرادید؛ ابتدا تیم کارشناسان بقایای کوچکی از استحکامات مربوط به حدود سال 1634 میلادی را کشف کردند و پس از آن بود که با «شگفتی واقعی» مواجه شدند. در جریان کاوش در نیمۀ شمالی سایت، باستان‌شناسان «هشت گور دسته جمعی از دو رویداد جداگانۀ مرگ سیاه» را پیدا کردند.

 

اسکلت‌های سبزرنگ ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

این گورهای دسته‌جمعی حاوی «بیش از هزار اسکلت از قربانیان طاعون» است و احتمالاً «بزرگ‌ترین گور دسته جمعی حفاری شده در اروپا» را شکل می‌دهد.

 

به گفته کارشناسان، این هشت مکان تدفینی را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد. اولین گروه از گورها با لایه‌ای از شن پوشیده شده‌اند و احتمالا قدمت آن‌ها به قبل از زمان ساخت استحکامات می‌رسد. اما گروه دوم گورها ظاهرا کمی به لحاظ زمانی متاخرتر هستند.

 

باستان‌شناسان در حال حاضر تنها یکی از گورها را به طور کامل کاوش کرده‌اند و دو گور دیگر را که قسمتی از آن در محل حفاری واقع شده بود به طور جزئی مورد بررسی قرار داده‌اند.

 

اسکلت‌های سبزرنگ ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

در درون گور‌ها، باستان‌شناسان تعداد زیادی استخوان‌ها و اسکلت‌های سبزرنگ را کشف کردند؛ به نظر می‌رسد وجود کارخانه‌های فرآوری فلزات که در قرن‌ها بعدی بالای این گورستان ساخته شده بودند، در طول زمان موجب سبز شدن اسکلت‌ها شده‌اند.

 

به گفته محققان، در هر سه گورِ حفاری شده اسکلت‌های افرادی با سنین مختلف دفن شده بودند. اجساد بزرگسالان معمولا در حالت نشسته یا دراز کشیده به پهلو و پشت قرار داده شده بودند و در فضاهای بین اجساد بزرگسالان، کودکان و نوزادان قرار داشتند.

 

به گفته فلوریان ملزر انسان‌شناس: «این بقایا از جهت نحوۀ حفاظت در وضعیت خوبی قرار داشتند. ما اکنون می‌توانیم تمام اطلاعاتی را که در آن استخوان‌ها نگهداری می‌شود مطالعه کنیم؛ اطلاعاتی مانند شیوع انواع مختلف سرطان، جهش‌های ژنتیکی در جمجمه‌ها، تعیین سن و جنسیت و وضعیت دندان‌ها. نتایج حاصل از این بررسی‌ها ما را به درکی از وضعیت سلامت عمومی و زندگی در آن دوره خواهد رساند».

 

باستان‌شناسان حدود 500 اسکلت از این سه گور را حفاری کردند، اما می‌گویند که بقایای بیشتری نیز وجود دارد. برخی اسکلت‌های موجود در یکی از قبرها در اثر امواج انفجار بمب در سال 1945 (سال پایانی جنگ جهانی دوم) تا حدی آسیب دیده بودند. باستان‌شناسان می‌گویند انتظار دارند که تعداد اجساد «به حدود 1000 تا 1500 افزایش یابد».

 

اسکلت‌های سبزرنگ ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

به گفته محققان، گروه قدیمی‌تر تدفین‌ها تقریباً مربوط به فاصلۀ بین سال‌های 1622 تا 1634 است که یکی از دوره‌های شیوع طاعون سیاه است. این بیماری از اواسط قرن 14 تا قرن 19 یک «همه‌گیری تکرار شونده در اروپا» بود.

 

به گفته کارشناسان، در نورنبرگ سه شیوع بزرگ در سال های 1553، 1563 و 1634 رخ داد؛ وسعت فاجعه به حدی بود که تعداد زیاد اجساد را دیگر نمی‌شد به‌درستی در حیاط کلیسا دفن کرد و بنابراین مقامات از یک روش اضطراری استفاده کردند: حفر گورهای دسته‌جمعی در مجاورت حیاط کلیسا.

 

این بزرگترین کشف در نوع خود در آلمان (و احتمالاً در کل اروپا) است. حفاری این سایت که یک پروژه چالش برانگیز با ترکیب چینه‌شناسی بسیار پیچیده بوده است، همچنان ادامه دارد. جولیان دکر که مسئولیت این کاوش را به عهده دارد گفت: «این یک تجربه هیجان‌انگیز است و از آن فرصت‌هایی است که یک بار در زندگی پیش می‌آید».

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------