نابغه‌ترین سگ‌های دنیا شناسایی شدند



    نابغه‌ترین سگ‌,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
بر اساس تحقیق انجام شده روی شش «سگ نابغه» این حیوانات توانایی تشخیص نام بیش از ۱۰۰ اسباب‌بازی را دارند. 

محققان مجارستانی بیش از دو سال در جست‌وجوی سگ‌هایی بودند که بتوانند نام اسباب‌بازی‌های خاصی را تشخیص دهند تا آن‌ها در برنامه تحقیقاتی پخش زنده‌ای به نام «چالش سگ نابغه» شرکت دهند.

 

مکس (مجارستان)، گایا (برزیل)، نالانی (هلند)، اسکوآل (ایالات متحده)، ویسکی (نروژ) و ریکو (اسپانیا) سگ‌هایی‌اند که ثابت شد نام بیش از ۲۸ اسباب‌بازی را می‌دانند و نام‌شان به فهرست نهایی راه پیدا کرد. برخی از آن‌ها حتی بیش از ۱۰۰ نام را می‌شناختند. 

 

در بخشی از این چالش، صاحبان این سگ‌ها موظف شدند در مدت یک هفته به آن‌ها نام شش و سپس ۱۲ اسباب‌بازی جدید را آموزش دهند.

 

دکتر شانی درور از دانشگاه اتواس لوراند بوداپست و مدیر این برنامه تحقیقاتی گفت: «روشن شد این کار برای این سگ‌های بااستعداد سخت نبوده است. آن‌ها به راحتی نام ۱۱ تا ۱۲ اسباب‌بازی جدید را یاد گرفتند.»

 

این سگ‌های «نابغه» یک و دو ماه بعد نیز می‌توانستند نام آن اسباب‌بازی‌ها را به یاد بیاورند.

 

دکتر کلودیا فوگازا، سرپرست این تحقیق می‌گوید: «این سگ‌های بااستعداد می‌توانند نام اسباب‌بازی‌های جدید را با سرعت چشمگیری بیاموزند.»

 

او افزود: «در تحقیق قبلی دریافتیم که این سگ‌ها می‌توانند نام هر اسباب‌بازی جدید را فقط با چهار بار شنیدن یاد بگیرند. اما، در این دوره کوتاه نام اسباب‌بازی یه حافظه بلندمدتشان راه نیافت.»

 

نرخ یادگیری این سگ‌ها قابل قیاس است با نرخ فراگیری نوزادان در شروع دوره یادگیری واژه‌ها به خصوص در حدود ۱۸ ماهگی که شروع به سرهم کردن کلمات می‌کنند و این نشان‌دهنده درک و فهم چشمگیر زبان انسان در این حیوانات است.

 

محققان با انتشار این پژوهش در نشریه رویال سوسایتی اوپن ساینس امیدوارند بتوانند رابطه حیوانات با صاحبانشان را بهتر درک کنند.

 

هر شش سگ شرکت‌کننده در این تحقیق از نژاد بوردر کالی بودند اما این مهارت خاص این نژاد نیست.

 

درور می‌گوید: «به لطف چالش سگ نابغه تا به امروز توانسته‌ایم سگ‌های نابغه‌ای از نژاد ژرمن شپرد، پیکینیز، سگ کوچکی از نژاد شپرد استرالیایی و چندین سگ از نژادهای تلفیقی پیدا کنیم.»

 

این خبر تنها چند هفته پس از آن اعلام شد که روشن شد میزان دقت سگ‌ها در تشخیص مبتلایان به کووید-۱۹ در فرودگاه میامی بیش از ۹۹ درصد است.

 

کبرا، سگی از نژاد مالینوی بلژیکی و وان بتا از نژاد داچ شپرد می‌توانند با بوییدن وجود ویروس را در نفس و عرق فرد مبتلا تشخیص دهند.

 

این دو سگ در فرودگاه بین‌المللی میامی مستقر شده‌اند و دقتشان در تشخیص ویروس در آزمایش‌های دو سو کور راستی‌آزمایی‌شده بین ۹۸ تا ۹۹ درصد بوده است.

 

در این آزمایش‌ها میزان موفقیت وان بتا ۹۸.۱ درصد و میزان موفقیت کبرا ۹۹.۴ درصد بوده است.

 

استاد کنت فورتون از دانشگاه بین‌المللی فلوریدا گفت: «همه موجودات از جمله انسان‌ها در جاهایی اشتباه می‌کنند، اما (کبرا) تقریبا هرگز اشتباه نمی‌کند.»

 

 برتربن ها  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------