رواندا چگونه به یکی از پاک‌ترین کشور‌های زمین تبدیل شد؟



آیا به نظرتان تغییر واقعی محیط زیست غیرممکن است؟ این طور نیست. در اینجا می‌بینید که چطور یک کشور آلوده در عرض چند سال به یکی از تمیزترین کشور‌های دنیا تبدیل شده است.

 

ممنوعیت کیسه‌های پلاستیکی

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,رواندا

 

گام ساده‌ای که تحول بزرگی در این کشور ایجاد کرد، ممنوع کردن استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف در سال ۲۰۰۸ بود. طبق تحقیقاتی که سازمان محیط زیست رواندا انجام داده بود، کیسه‌های پلاستیکی یک تهدید جدی برای محصولات کشاورزی به شمار می‌رفتند، آب‌ها را آلوده می‌کردند، ماهی‌ها را می‌کشتند و باعث آلودگی می‌شدند.

 

اما رواندا فقط به کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف موادغذایی بسنده نکرد و مواد پلاستیکی بسته‌بندی را هم ممنوع کرد. امروزه رواندایی‌ها از کیسه‌هایی استفاده می‌کنند که از مواد زیست تخریب پذیر مثل پارچه، کاغذ، برگ موز و پاپیروس ساخته شده اند.

 

تمیزترین پایتخت

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,رواندا

 

رواندا این مسئله را بسیار جدی گرفته است. در واقع هرکس این ممنوعیت را نقض کند باید جریمه سنگینی بپردازد و حتی ممکن است زندانی شود. تا حد زیادی به دلیل فقدان زباله‌های پلاستیکی، برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN Habitat) در سال ۲۰۰۸ پایتخت رواندا، کیگالی، را به عنوان یکی از تمیز‌ترین شهر‌های آفریقا اعلام کرد. رواندا از سرمایه گذاری و نوآوری برای پاک‌تر شدن و نجات محیط زیست استفاده می‌کند.

 

فرصت‌های کارآفرینی زیست‌محیطی

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,رواندا

 

کارآفرینان خوب می‌توانند شکاف بین خدمات و محصولات را مشاهده کنند و محصولات جدیدی تولید کنند که این خلأ را پر کند. این هم برای اقتصاد و هم برای محیط زیست مفید است. وقتی پلاستیک در رواندا ممنوع شد، یک نفر باید به تولید مواد بسته‌بندی جایگزین فکر می‌کرد. سرمایه گذاران این را به چشم یک فرصت دیدند و صنایع بسته‌بندی جایگزین و همچنین کارخانه‌های بازیافت پلاستیک را راه انداختند.

 

افزایش پوشش جنگلی

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,رواندا

 

رواندا به خاطر هدف محیط زیستی بزرگش «افزایش پوشش جنگلی تا ۳۰درصد کل مساحت کشور تا سال ۲۰۲۰»، یکی از پاک‌ترین کشور‌های روی زمین شد. رواندا برای دستیابی به این هدف، تلاش زیادی برای کاشت درخت و مبارزه با جنگل‌زدایی انجام داده است. علاوه بر این اقدامات جدیدی مثل «دارکشت‌ورزی» و «طرح‌های آموزشی در مدیریت جنگل» را انجام می‌دهد. (دارکشت‌ورزی، نوعی کاربری زمین، به صورت تلفیقی از درخت و گونه‌های زراعی و دامی در اشکال مختلف است.) این فعالیت‌ها همراه با ممنوعیت پلاستیک باعث شد رواندا جایزه سیاست آینده را از «World Future» در سال ۲۰۱۱ دریافت کند.

 

درختکاری برای تمیز کردن کشور

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,رواندا

 

رواندا در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ تقریبا به هدف پوشش جنگلی خود رسید. ۳۸۱۱۹ هکتار دارکشت‌ورزی، ۴۸۰۰ هکتار جنگل کلاسیک و ۲۲۵۴۴۰ درخت میوه در رواندا کاشته شد. این علاوه بر حدود ۶۷۰ هکتار جنگلی است که بازسازی شد. اکنون ۲۹.۸درصد از مساحت رواندا پوشیده از جنگل است. رواندا از هر کشوری روی زمین پاک‌تر است و یکی از امن‌ترین کشور‌های جهان است.

 

اوموگاندا

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,رواندا

 

«اوماگاندا» یک کلمه رواندایی به معنای «دور هم جمع شدن برای یک هدف مشترک» و نام یک انجمن پاکسازی ماهانه است که آخرین شنبه هر ماه برگزار می‌شود. تلاش این جامعه برای پاکسازی کشور، یکی از دلایلی است که رواندا به خاطر پاکیزگی در آفریقا مشهور است.

 

اما تمیز کردن رواندا یک پروژه داوطلبانه نیست. اوماگاندا پروژه‌ای است که در آن مردم هر ماه دور هم جمع می‌شوند تا محله، شهر، شهرستان و کشور خود را تمیز نگه دارند. پلیس خیابان‌ها را رصد می‌کند و رواندایی‌هایی را که مشارکت نمی‌کنند، متوقف کرده و آن‌ها را مجبور کند محل را تمیز کنند. جریمه شرکت نکردن در اوماگاندا سنگین است و از ۵۰۰۰ فرانک تا ۶ دلار متغیر است. این مبلغ به نظر ناچیز می‌آید، اما نه وقتی میانگین درآمد مردم حدود ۱۵۰ دلار در ماه باشد.

 

گردشگری پایدار و خورشیدی

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,رواندا

 

بیایید مرور کنیم: خیابان‌ها و پارک‌ها تمیز هستند و هیچ پلاستیکی در کشور استفاده نمی‌شود. اما فقط این‌ها نیست. چندین اقامتگاه بوم‌گردی و گزینه‌های اقامتی سبز هم در رواندا وجود دارد، از جمله هتلی در پایتخت که ۱۰۰درصد از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند.

 

ترمیم اکوسیستم

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,رواندا

 

بهبود پارک‌های کشور هم کمک کرده رواندا یکی از پاک‌ترین کشور‌های روی زمین باشد. اما باور کنید یا نه، این کشور اکنون سراغ کسانی رفته که زمانی محیط زیست طبیعی را از بین می‌بردند. شکارچیان غیرقانونی اصلاح شده اکنون از گوریل‌های کوهستانی در معرض انقراض و سایر پستاندارانی که قبلا شکار می‌کردند، محافظت می‌کنند. سایر شکارچیان هم به عنوان راهنمای مسافران استخدام شده اند و گردشگران را به طبیعت می‌برند تا گوریل‌ها را ببینند.

 

ارتقای پارک ملی

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,رواندا

 

رواندا چیزی را که باهوش‌ترین مردم از قبل می‌دانستند را ثابت کرده است: پارک‌های ملی و فضا‌های سبز حفاظت شده محیط زیست را بهبود بخشیده و به اقتصاد کشور کمک می‌کنند. این کشور تعدادی از جنگل‌هایش را ترمیم کرده و به پارک ملی ارتقا داده و نتیجه آن رونق اقتصادی بوده است. این پارک‌ها که زیستگاه گیاهان و جانوران مختلف هستند، مورد توجه گردشگران قرار گرفته و سالانه ۳۰۰میلیون دلار درآمد برای این کشور تولید می‌کنند.

 

ساخت اقتصاد سبز

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,رواندا

 

رواندا نسبت به تغییرات آب و هوا بسیار آسیب‌پذیر است و سعی می‌کند تاثیرات زیست‌محیطی را در آن مهار کند. بخشی از تلاش‌های این کشور آفریقایی برای ساخت اقتصاد سبز مقاوم در برابر آب و هوا و کاهش کربن تا سال ۲۰۵۰، ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری است تا از پروژه‌های بخش دولتی و خصوصی حمایت می‌کند. تا به امروز، صندوق سبز ۱۰۰میلیون دلار جمع آوری کرده است و بزرگترین صندوق سرمایه گذاری متمرکز بر محیط زیست در آفریقا به شمار می‌رود.

 

سیاست‌ سبز

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,رواندا

 

از آنجا که هیچ نوع تلاشی بدون تغییر ایدئولوژی نمی‌تواند پایدار باشد، این امر برای رواندا بسیار حیاتی است که نگرانی‌های محیط زیستی را در کانون پیشرفت خود قرار دهد. به همین دلیل وزارت منابع طبیعی رواندا اخیرا به رسمیت شناخته شده است. مجمع اقتصاد جهانی می‌گوید این کار به رواندا کمک می‌کند منابع مالی جدیدی برای کمک به مهار تغییرات آب و هوا جذب کند.

 

رواندای پاک‌تر... گوریل بیشتر

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,رواندا

 

نه تنها تلاش‌های محیط زیستی به رواندا کمک کرده یکی از پاک‌ترین کشور‌های روی زمین باشد، بلکه تغییر نگرش و سیاست در سطح دولتی هم به گوریل‌های کوهستان کمک کرده است. تلاش‌های محافظتی زیادی برای نجات این گوریل‌ها در حال اجرا است که تعداد آن‌ها را از ۸۰۰ به ۱۰۰۰ گوریل در سال ۲۰۱۱ رسانده است.

 

انرژی پاک‌تر برابر است با کشور پاک‌تر

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,رواندا

 

رواندا ۲۵میلیون دلار به یک پروژه خورشیدی اختصاص داده که استفاده از انرژی خورشیدی را در شرق آفریقا ترویج کند. این کشور به سرعت در حال رشد است و این فرصت را دارد که فناوری‌های قدیمی را کنار گذاشته و برای توسعه اقتصادی تلاش کند که در مقابل تغییرات آب و هوا مقاومت کند و رونق نسل‌های آینده را فراهم کند.

 

 

 برترین‌ها 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------