حیواناتی که استادان استتار هستند



 استتار یک توانایی مهم و حیاتی برای بسیاری از موجودات زنده است، خواه این موجود یک حیوان درنده باشد که برای نزدیک شدن به شکارش خود را مخفی و استتار می‌کند و یا طعمه‌ای باشد که با دیدن شکارچی و احساس کردن خطر به سرعت می‌تواند خود را استتار و جان خود را نجات دهد. در ادامه این مطلب با برترین‌ها همراه باشید تا ده حیوان را به شما معرفی کنیم که از استادان استتار کردن در طبیعت محسوب می‌شوند.

 

۱. کرم کاترپیلار بارن

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , موجودات زنده

  

این کرم که در نواحی جنوب شرقی آسیا، هند و مالزی زندگی می‌کند، استاد واقعی استتار کردن است، زیرا می‌تواند در یک چشم برهم زدن ناپدید شود و خود را استتار و مخفی کند.

 

این کرم برای فرار از شکار شدن توسط پرندگان، مارمولک‌ها و دیگر حیوانات شکارچی به سرعت خود را به رنگ سبز برگ‌هایی که روی آن‌ها قرار دارد، در می‌آورد، به طوری که کاملا با رنگ برگ‌ها هماهنگ می‌شود.

 

۲. مانتیس برگ خشک

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , موجودات زنده

  

این مانتیس دقیقاً همانطور که از نامش پیداست به نظر می‌رسد. سرتاسر بدن آن توسط سایه‌های تیره و روشن لکه‌های قهوه‌ای پوشانده شده است تا بتواند شکل یک برگ مرده را تقلید کند.

 

هنگامی که مانتیس قصد شکار داشته باشد، کاملا خود را با محیط اطرافش مخلوط و استتار می‌کند. این روش استتار به دلیل توانایی نزدیک شدن به طعمه بدون تشخیص، مانتیس‌های برگ خشک را به یک شکارچی حرفه‌ای تبدیل کرده است.

 

۳. ماهی سنگی

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , موجودات زنده

  

ماهی‌های سنگی در استتار کردن آنقدر خوب هستند که طعمه، شکارچیان و حتی انسان‌ها در دیدن آن‌ها مشکل دارند. آن‌ها می‌توانند به خوبی در بستر دریا‌ها و در میان صخره‌های سنگی و مرجانی، با محیط اطراف خود مخلوط شوند، زیرا رنگ پوست و بافت آن‌ها با بستر مطابقت دارد.

 

برخی از ماهی‌های سنگی به حدی در هنر استتار استادند که حتی جلبک روی پوست آن‌ها رشد می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها بیشتر با محیط اطراف خود مخلوط شوند.

 

آن‌ها طعمه را دنبال نمی‌کنند بلکه در عوض می‌نشینند و منتظر می‌شوند تا ماهی‌های کوچک و بی‌مهرگان به اطرافشان بیایند. از آنجایی که این ماهیان از جمله سمی‌ترین حیوانات دریایی محسوب می‌شوند، آن‌ها در لیست غذای دیگر حیوانات دریا و حتی انسان‌ها قرار نمی‌گیرند.

 

۴. جغد بزرگ خاکستری

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , موجودات زنده

  

از نظر طول، جغد بزرگ خاکستری بزرگترین جغد در جهان است. آن‌ها در آمریکای شمالی، در شرق آلاسکا و سواحل غربی اقیانوس آرام یافت می‌شوند. آن‌ها را همچنین می‌توان در فنلاند، استونی و آسیای شمالی نیز دید. این پرندگان دارای یک سر بزرگ گرد با چشم‌های زرد رنگ هستند.

 

قسمت‌های زیرین بدن آن‌ها دارای رنگ روشن با رگه‌هایی از رنگ تیره است، در حالی که قسمت‌های بالایی بدن آن‌ها طوسی است. جغد بزرگ خاکستری به راحتی با محیط اطراف خود مخلوط می‌شود و از استتار استفاده می‌کند تا شکار خود را به آسانی به دام بیاندازد.

 

۵. ماهی پهن چشم قرمز

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , موجودات زنده

  

ماهی پهن چشم قرمز با زندگی در کف دریا تطبیق یافته است. این ماهیان در کف دریا جمع شده و با سنگریزه‌ها مخلوط می‌شوند. این سازگاری به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در حالی که از شکارچیان پنهان می‌شوند، ماهی‌های کوچک، لاروها، کرم‌ها و میگو‌ها را شکار کنند. این ماهیان می‌توانند هر دو چشم خود را در یک طرف سر بچرخانند که این ویژگی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به صورت افقی شنا کنند.

 

۶. کتیدید «حشره راست بال»

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , موجودات زنده

  

کتیدید‌ها دارای بدن‌هایی برگ مانند هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به راحتی خود را از قورباغه ها، مارها، پرندگان و سایر شکارچیان مخفی کنند. آن‌ها به رنگ سبز هستند و بیشتر وقت خود را در برگ‌های سبز می‌گذرانند. این حشرات با کشیدن بال‌های خود به هم، صدایی مخصوص به خود را تولید می‌کنند.

 

۷. شبگرد تونی

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , موجودات زنده

  

این پرندگان به دلیل داشتن چشم‌های بزرگ و منقار‌های پهن معروف هستند. این پرندگان می‌توانند شکل شاخه‌های درخت را تقلید کنند، و هنگامی که خطری را احساس می‌کنند، چشم‌های خود را می‌بندند و سر‌ خود را به عقب کج می‌کنند تا در پوست درخت مخلوط شوند و استتار می‌کنند.

 

آن‌ها در پرواز کردن و تعقیب طعمه، مهارت چندانی ندارند، بنابراین بر روی شاخه‌ها به انتظار می‌نشینند و خود را مخفی می‌کنند تا طعمه‌ها به آن‌ها نزدیک شوند.

 

۸. مارمولک دم برگی

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , موجودات زنده

  

مارمولک‌های دم برگی، پوستی دارند که به نظر می‌رسد با خزه پوشیده شده است. این گونه فقط در جنگل‌های بارانی ماداگاسکار یافت می‌شود.

 

از آنجا که این مارمولک‌ها بر روی درختان زندگی می‌کنند، پوست آن‌ها تکامل یافته است تا شبیه خزه و پوست درخت شود. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند رنگ پوست خود را تغییر دهند تا با محیط مطابقت داشته باشد، دقیقاً شبیه آفتابپرست ها.

 

۹. اسب دریایی کوتوله

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , موجودات زنده

 

 صخره‌های مرجانی مکان‌هایی سخت برای زندگی هستند، زیرا انواع شکارچیان را به خود جذب می‌کنند. زندگی جاندارانی که در این صخره‌ها زندگی می‌کنند به استراتژی‌های بقا بستگی دارد و اسب دریایی کوتوله، استاد زندگی مخفیانه در این مکان هاست.

 

اندازه این موجودات حدود ۲.۵ سانتیمتر است و بافت بدن آن‌ها به گونه‌ای است که کاملا با صخره‌های اطراف خود مخلوط می‌شوند. اسب دریایی کوتوله در استتار آنقدر خوب است که اولین بار به طور اتفاقی در یک آکواریوم مرجان‌های وحشی کشف شد.

 

۱۰. حشره چوبی

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , موجودات زنده

  

بیشتر حیوانات برای استتار کردن در یک محیط خاص مهارت دارند، اما حشره چوبی می‌تواند به راحتی در هر محیطی خود را پنهان و استتار کند. شکل خاص آن‌ها باعث می‌شود تا شبیه یه تکه کوچک شاخه درخت به نظر برسند و هنگامی که احساس خطر می‌کنند، بی حرکت می‌مانند تا خطر از آن‌ها دور شود.

 

 

 برترین‌ها 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------