عزاداری با طعم گرانی



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,عزاداری
بازار اقلام اساسی در محرم امسال نسبت به سال گذشته دوبرابر شد 

ساز گرانی این‌روزها فقط در سفره‌ دهک‌های ضعیف و متوسط کوک نشده است، بلکه بوی این گرانی‌ها چند روزی می‌شود از غذاهای نذری هیات‌ها نیز به مشام می‎‌رسد. در روزهایی که قیمت هر کیلو برنج ایرانی 20 تا 30هزار تومان و قیمت گوشت قرمز در بازار آزاد به بیش از 100هزار تومان رسیده، رنگ و لعاب غذاهای نذری هم یک تغییر اساسی را نسبت به سال‌های گذشته تجریه کرده تا در کمتر هیاتی بساط غذاهای نذری با بهترین مواد اولیه به راه باشد.

 

در حالی حداکثر قیمت برنج ایرانی در سال گذشته 19هزار تومان بود که امسال نرخ بهترین برنج در بازار به 30هزار تومان رسیده و رشد 60 تا 100درصدی نسبت به سال‌های گذشته در قیمت این کالا دیده می‌شود. از سوی دیگر قیمت گوشت قرمز نیز نسبت به دو سال گذشته تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده و از 44هزار تومان تابستان سال96 به حدود 103هزار تومان رسیده و قریب به دو برابر افزایش در قیمت این ماده غذایی پروتئینی دیده می‌شود.

با چنین تغییراتی در قیمت مواد اولیه تهیه غذاهای نذری بسیاری از افرادی که در هیات‌ها فعالیت می‌کنند و بانیان عزاداری‌ در بخش‌های مختلف شهر، وضعیت تهیه غذای نذری را امسال بحرانی‌تر از هر سالی توصیف می‌کنند. آنطور که یکی از بانیان هیات‎‌های عذاداری در شرق تهران به «همدلی»، گفت: «امسال وضعیت تهیه غذای نذری سخت‌تر شده؛ هر چند نذری‌ها کمتر نشده، اما کیفیت غذاها از لحاظ محتوا و مواد غذایی مورد استفاده افت کرده است؛ مثلا اگر سال های گذشته چلو گوشت برای 200 نفر در هیات تهیه می‌شد، امسال به دلیل افزایش قیمت گوشت و برنج، بیشتر از دمی‌ها و لوبیا پلو استفاده می‌شود».

 

یکی دیگر از بانیان هیات عذاداری در مرکز شهر در این‌باره به «همدلی»، می‌گوید: «اگر هیات ما در سال‌های گذشته 20 بانی داشت و با پنج تا هفت میلیون تومان هزینه می‌توانستیم برای 200 نفر غذا تهیه کنیم، امسال حتی اگر 50 نفر هم بانی وجود داشته باشد باز هم نمی‌توانیم غذای با کیفیت سال‌های گذشته را در میان افراد پخش کنیم».

 

او در ادامه گفت: «به دلیل اینکه در حال حاضر هزینه یک پرس غذا به حدود 15هزار تومان رسیده است و برای 200نفر باید سه میلیون تومان هزینه کرد که این هزینه برای 10شب عزاداری در ایام محرم به 30 میلیون تومان می‌رسد». یکی دیگر از افراد هیاتی در این‌باره توضیح می‌دهد:«در گذشته نهادهای حاکمیتی مانند شهرداری تهران یا حتی وزارتخانه‌های مختلف به هیات‌ها کمک می‌کردند، اما حالا با توجه به افزایش مشکلات کشور این نهادها با مشکل مواجه هستند و هزینه هیات‌ها تنها به عهده بانی‌های آن هیات است. بانی‌ها نیز بیشتر از قشر متوسط جامعه هستند و توانایی لازم برای اداره هیات‌ها را ندارند و باید تقلای بیشتری برای زنده نگه داشتن 10شب اول عزاداری کنند».

 

سایه این گرانی‌ها بر سر هیات‌های عزاداری در حالی سنگینی می‌کند که زمزمه‌هایی از افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی در ایام محرم به دلیل افزایش تقاضا به گوش می‌رسد. بر اساس گزارش‌ها، در روزهای اخیر شکر در بازار آزاد نایاب شده و اگر بتوان به سختی این ماده غذایی مورد نیاز برای تهیه برخی از غذاهای نذری را پیدا کرد، شکر بسته‌بندی است که 900 گرم آن به 7 هزار و 500 تا هشت هزار تومان قیمت خورده و نرخ شکر فله‌ای نیز در حدود 5هزار و 500 تومان است. این موضوع در حالی است که چند روز پیش، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج در گفت‌وگو با خبرآنلاین از احتمال افزایش قیمت شکر در ماه محرم به دلیل افزایش تقاضا خبر داده بود. این زمزمه‌ها درباره قیمت برنج نیز مطرح است و بر اساس گزارش‌ها با بازگشت حجاج احتمال افزایش قیمت برنج نیز به دلیل رشد تقاضا وجود دارد.

 

افزایش دو برابری قیمت ادوات و لوازم عزاداری

این روزها بازار لوازم محرم نیز از گرانی که بر بقیه بازارها سایه افکنده بی‌نصیب نمانده، به طوری که فعالان این صنف اظهار می‌کنند که لوازم و ادوات عزاداری محرم امسال تا بیش از دو برابر نسبت به سال گذشته گرا‌ن‌تر شده است و این گرانی‌ها باعث کاهش خرید و خلوت ماندن بازار آن در زمان شور تقاضا شده است، چراکه در این بخش افزایش قیمت از 10 تا 50 درصد و البته برای کالاهای چینی تا 100درصد اعلام می‌شود. در این بازار که کالاها از 5000 تا 20میلیون تومان مشاهده می‌شود که قیمت‌های میلیونی مربوط به علامت و خیمه‌های تعزیه است.

 

علم یا علامت، یکی از شاخص‌ترین لوازم دسته‌های عزاداری به شمار می‌آید که بر اساس گزارش‌‎ها، در بازار تهران بیشترین قیمت را به خود اختصاص داده است. آن طور که بررسی قیمت علامت در بازار نشان می‌دهد قیمت این وسیله از حدود یک میلیون تومان تا 500 میلیون تومان متفاوت است و نوع طلاکوب آن بیشترین قیمت را به خود اختصاص داده است که در هیات‌های عزاداری قسمت‌های مرفه‌نشین شهر از این علامت‌ها استفاده می‌شود. علامت که یکی دیگر از اصلی‌ترین و زیباترین لوازم دسته‌های عزاداری ماه محرم به حساب می‌آید، بر اساس اندازه و وزن آن هر ساله قیمت‌های مختلفی دارد.

 

هرساله با نزدیک شدن به ماه محرم، بازار لوازم مورد نیاز هیات‌ها، مساجد و تکیه‌ها داغ می‌شود و فروشندگان این صنف که به گفته خودشان ماه‌های دیگر سال معمولا در کار پوشاک هستند، در این ماه که بازار پوشاک افت می‌کند، برای رواج کسب و کار، این محصولات را در بازار عرضه می‌کنند.

 

20 درصد لوازم محرم چینی‌اند

بر اساس گزارش ایسنا، با وجود اینکه مانند همیشه تردد و ازدحام جمعیت در بازار مشاهده می‌شود اما تقریبا همه کسبه با گله و شکایت از کاهش تقاضا در بازار صحبت می‌کنند. مشاهدات نیز نشان می‌دهد، با وجودکه مراسم عزاداری در هیات‌ها و تکایا آغاز شده است، واحدهای صنفی که مرتبط با بازار محرم هستند، چندان پرفروش نبودند.

در بخش ادوات و لوازم عزاداری محرم با وجود اینکه بیشتر محصولات این بخش در داخل تولید می‌شود و فقط 20درصد از آن‌ها از چین وارد می‌شود، افزایش قیمت‌ها این بازار را نیز بی‌نصیب نگذاشته است، چراکه به گفته فروشندگان، افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت آهن شده است و بیشتر این وسایل نیز از آهن ساخته‌ می‌شود. همچنین قیمت نخ، پارچه و رنگ نیز که معمولا وارداتی هستند و افزایش یافته در ساخت لوازم عزاداری به کار می‌رود.

 

اگرچه همه ساله ایران میزبان عزاداری سیدالشهدا است اما افزایش قیمت‌ها باعث شده تا مردم برای تهیه این وسایل نسبت به سال گذشته هزینه بیشتری متحمل شده و حتی عده‌ای نتوانند از پس این مخارج برآیند؛ همچنین علاوه بر افزایش قیمت لوازم ذکر شده امسال در سایر بازارهایی که به نوعی به ماه محرم مرتبط‌‌اند، مانند اقلام خوراکی رب، برنج، روغن و ظروف یکبار مصرف نیز شاهد افزایش قیمت‌ دو تا سه برابری هستیم. هر چند امسال با وجود سایه عجیب گرانی در بازار محرم، اتفاقات خوبی هم رقم خورده و بسیاری از هیات‌های عزاداری هزینه تزئینات لوازم را صرف تهیه نیازهای افراد کرده‌اند. 

 

 همدلی/ فاطمه آقایی‌فرد 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------