اعزام زائران به کربلا در عرفه با مخالفت ستاد کرونا منتفی شد



اعزام زائران به کربلا,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
با توجه به آمادگی سازمان حج و زیارت برقراری سفر به عتبات، وزارت ارشاد از رئیس جمهور خواست تا وضعیت سفر به عتبات را بررسی کنند که ستاد کرونا باز هم با ازسرگیری سفر به عتبات مخالفت کرد. 

به گزارش مشرق، سفر به عتبات از اسفند سال ۹۸ به دلیل شیوع کرونا متوقف شد و مشتاقان سفر به عتبات هر روز منتظر برقراری این سفر معنوی بودند و حتی برخی از باز بودن مسیر سفر به سایر کشورها همچون ترکیه و بسته بودن مسیر زیارت کربلا گلایه داشتند تا اینکه بیستم خردادماه سال جاری سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه از برقراری سفر به عتبات به صورت محدود خبر داد و گفت: «در ملاقات با وزیر فرهنگ عراق موضوع از سرگیری سفر به عتبات مطرح و مقرر شد اعزام کاروان‌های ایرانی به صورت محدود برقرار شود».

 

تلاش سازمان حج و زیارت برای برقراری سفر به عتبات بی‌نتیجه ماند

پس از آن خبرگزاری فارس در گزارش‌هایی موضع‌گیری وزرات خارجه درباره سفر به عتبات را نقد کرد.  چرا که طرف عراقی در ماه‌های اخیر از برقراری سفر به عتبات و حضور زائران ایرانی استقبال کرده بود و مسؤولان ستاد کرونا با توجه به شرایط از اعزام زائران به عتبات ممانعت کردند. با این وجود، پس از صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه، مسؤولان سازمان حج و زیارت در تکاپوی برقراری سفر عتبات بودند و برای اعزام زائران در قالب کاروان‌های محدود و با رعایت نکات بهداشتی برنامه‌ریزی کردند.

 

اعزام زائران به کربلا,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

حتی برنامه‌های اخیر و جلسات متعدد مسؤولان حاکی از برقراری سفر به عتبات از نیمه تیرماه یا اواخر تیر همزمان با عرفه و عید قربان بود؛ تا جایی که مسؤولان حج و زیارت در هفته‌های اخیر نه تنها با مسؤولان وزارت ارشاد، بلکه با مسؤولان وزارت امور خارجه هم جلساتی داشتند که البته به گفته صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت، وزارت خارجه درباره برقراری محدود سفر عتبات مدعی شده که ازسرگیری سفر عتبات پس از موافقت ستاد کروناست. 

 

اعزام زائران به کربلا,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

دلخوشی زیارت امام حسین (ع) را از ما نگیرید

این امر در حالی است که سخنگوی وزارت خارجی به صورت رسمی خبر برقراری سفر به عتبات را اعلام کرد و رسانه‌ها نیز این اتفاق مبارک را منعکس کردند و هیچ پیش شرطی درباره آن اعلام نشده بود. حال آن که وزارت خارجه چرا چنین شتابزده اقدام کرد و امید را در دل بسیاری از مشتاقان سفر به عتبات زنده ساخت؟ آن هم زمانی که بسیاری از عاشقان حدود ۱۶ ماه از زیارت امام حسین (ع) محروم هستند و اشتیاق آنها برای تشرف به کربلا وصف ناشدنی است؛ تا جایی که به گفته برخی از مسؤولان اعزام به عتبات، برخی طی تماس‌هایی ملتمسانه می‌خواهند که سفر به عتبات را باز کنند و می‌گویند: «دلخوشی ما همین سالی یک بار زیارت امام حسین (ع) بود، آن را از ما دیگر نگیرید».

 

ستاد کرونا باز هم با برقراری سفر به عتبات مخالفت کرد

با این وجود، مسؤولان حج و زیارت و زیارت ارشاد که برای ازسرگیری سفر به عتبات با توجه به درخواست‌ها بسیار تلاش می‌کنند، طی روزهای گذشته از رئیس جمهور خواستند تا سفر به عتبات برقرار شود که روحانی نیز به ستاد کرونا برای سفر به عتبات نامه نوشت که البته رئیس جمهور پس از درخواست مکرر برای ازسرگیری سفر به عتبات، این امر را منوط به موافقت ستاد کرونا دانست.

 

به گفته یک منبع آگاه، پس از درخواست وزارت ارشاد از رئیس جمهور برای بررسی وضعیت برقراری سفر به عتبات، ستاد کرونا فوراً از ادامه ممنوعیت سفر به عتبات خبر داده و به نوعی با برقراری سفر به عتبات مخالفت کرده است. البته یکی از دلایل آنها موج جدید ویروس کرونا در منطقه است.

 

اعزام زائران به کربلا,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

خیابان تقسیم ترکیه

 

برقراری سفر تفریحی به ترکیه و ممنوعیت سفر زیارتی به عتبات به خاطر کرونا

اما سؤال اینجاست که چرا ستاد کرونا فقط با برقراری سفرهای زیارتی به عتبات و سوریه مخالفت می‌کند و جلوی سفرهای سیاحتی و توریستی به سایر کشورها که بسیاری از آنها تفریحی هم هستند، نمی‌گیرد؟ آیا فقط کرونا در عراق است و در ترکیه هیچ مبتلایی به کرونا وجود ندارد؟ فقط در حرم‌ها تجمع می‌شود و در مراکز خرید و خیابان‌های ترکیه تجمعی نیست؟

 

این نوع موضع‌گیری ستاد کرونا موجب بروز نارضایتی‌هایی نه تنها برای مسؤولان، بلکه برای مردم هم شده است. اما با توجه به الزام تبعیت از مصوبه‌های ستاد کرونا، عاشقان حسینی باز هم برای سفر به عتبات باید انتظار بکشند، چرا که در دولت فعلی برقراری سفر به عتبات امکان‌پذیر نیست و باید منتظر نظر دولت آینده درباره وضعیت سفرهای زیارتی بود.

 

اعزام زائران به کربلا,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

سفر به عتبات تا پایان تیر منتفی است

البته صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با اظهار بی‌اطلاعی از زمان برقراری سفر به عتبات، می‌گوید: همانطور که در این مدت بیش از یک سال در انتظار موافقت ستاد کرونا برای ازسرگیری سفر به عتبات بودیم، همچنان هم منتظریم و برنامه جدیدی برای برقراری سفرهای زیارتی ابلاغ نشده است. اما هر زمانی که وزارت بهداشت و ستاد کرونا مجوز اعزام زائران را صادر کنند، آمادگی داریم تا زائران را با رعایت نکات بهداشتی به عتبات اعزام کنیم.

 

با وجود آمادگی سازمان حج و زیارت همچنان نیز سفر به عتبات ممنوع است و بر اساس شنیده‌ها تا پایان تیرماه و حتی عرفه که زیارت امام حسین (ع) در کربلا در آن ایام مورد تأکید قرار گرفته است، سفر به عتبات برقرار نمی‌شود و امسال هم عاشقان حسینی باید دور از حرم ارباب دعای عرفه را زمزمه کنند. این امر در حالی است که در سال‌های قبل از کرونا در ماه ذی‌الحجه تا بیش از ۱۰ هزار ایرانی به عتبات مشرف می‌شدند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------