افاضلی: فوتبال ایران در فصل گذشته تهی از نوآوری تاکتیکی بود



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,افاضلی
سرمربی تیم ماشین‌سازی تبریز گفت: فوتبال ایران درفصل گذشته تهی از نوآوری تاکتیکی بود و این مساله به داشتن بازیکنان هم سطح در بین تیم‌ها باز می‌گردد.

به گزارش ایرنا؛ فصل ۱۳۹۹-۱۳۹۸ فوتبال ایران چهارشنبه هفته گذشته با برگزاری دیدار نهایی جام حذفی به طور رسمی به اتمام رسید. بی‌شک این لیگ که طولانی‌ترین دوره لیگ برتر و جام حذفی بود، نقاط ضعف و قوت فراوانی داشت که برای شناسایی و ارزیابی این نقاط  باید کارشناسان درباره  آن اظهار نظر کنند.

 

«هومن افاضلی» سرمربی سابق تیم پارس جنوبی‌جم و فعلی ماشین‌سازی تبریز روز شنبه در این خصوص به ایرنا، ‌گفت: همانطور که می‌دانید برگزاری دیدارهای فوتبال در جام حذفی نسبت به لیگ شرایط متفاوتی دارد و تیم ها با شرایط و راهبرد دیگری در آن شرکت می‌کنند.

 

وی افزود: از سوی دیگر کسب سهمیه مستقیم شرکت در فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا، هیجان شرکت در این مسابقات را دوچندان کرده است، بنابراین دیدار تیم‌های استقلال و تراکتور  در فینال جام حذفی مهیج و زیبا بود.  رقابت‌های این فصل از جام حذفی با سال گذشته تفاوت چندانی نداشت اما همانطور که عنوان کردم کسب سهیمه هیجان شرکت در آن را کمی بیشتر از قبل کرده بود که دلیل آن هم طولانی‌تر شدن مسابقات است.

 

افاضلی در رابطه با لیگ برتر نیز تصریح کرد: لیگ ایران به دلیل فشرده بودن مسابقات، شرایط سختی را برای تیم‌ها به وجود آورده است. ابزاری که مربیان در اختیار دارند تقریبا یکی است و این مساله باعث شد تا آخرین روز و ساعات برگزاری این مسابقات، برای کسب سهیمه لیگ قهرمانان آسیا در بالای جدول و همچنین فرار از سقوط در پایین جدول جدال نزدیکی بین تیم‌ها وجود داشته باشد.

 

وی ادامه داد: امروزه تعداد بازیکنان تاثیرگذار در فوتبال ایران بسیار محدود شده است و تعداد آن‌ها فقط پاسخگوی نیاز ۲ یا ۳ تیم در لیگ برتر ایران است به همین دلیل بازیکنان سایر تیم‌ها دریک سطح قرار داشته و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. همچنین در فوتبال دنیا بازیکنانی وجود دارند که در لحظه می‌توانند کار را برای تیم دربیاورند که در فوتبال ایران این بازیکنان را در هیچ تیمی نمی‌بینیم به همین دلیل مربیان ابزار لازم برای نوآوری تاکتیکی در اختیار نداشته و روند فوتبال ما یکنواخت شده است.  به اعتقاد من تنها راه حل برای عبور از این بحران توجه بیشتر به رده‌های سنی پایه و نظارت بیشتر بر آکادمی فوتبال باشگاه هاست.

 

این کارشناس فوتبال افزود: باید سرمایه‌گذاری روی فوتبال استانی بیشتر از این باشد تا بتوانیم استعدادهای ناب و تازه‌ای را به فوتبال کشور معرفی کنیم. امروزه روند فوتبالیست شدن با دهه‌های قبل متفاوت شد و هر کسی که بتواند هزینه‌های گزاف حضور فرزندش در باشگاه‌های فوتبال را بپردازد، می‌تواند در آینده فوتبالیست شدن فرزندش را ببینید. این در حالی است که این امکان برای خانواده‌های فقیر که اتفاقا در بسیاری از موارد فرزندان مستعدتری برای فوتبالیست شدن در اختیار دارند دیگر فراهم نیست و استعدادها از بین می رود.  افزون بر این ما دیگر در خیابان‌ها و کوچه‌ها شاهد برگزاری فوتبال توسط بچه‌ها نیستیم و این به چرخه استعدادیابی و بازیکن‌سازی آسیب جدی وارد کرده است.

 

وی اضافه کرد: زمانی که «برانکو ایووانکوویچ» سرمربی تیم ملی بود این مسایل را طی گزارشی که به زبان انگلیسی بود تحویل ایشان دادم و وی آن را به اطلاع «محسن صفایی فراهانی» رییس فدراسیون وقت رساند.

 

وی درباره شرایط کلی فوتبال ایران در فصل گذشته نیز گفت: ‌فصل گذشته را باید به ۲ بخش تقسیم کرد قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا.  به لحاظ فیزیکی فصل خوبی داشتیم اما  با شیوع ویروس کرونا کیفیت فیزیکی بدن بازیکنان تحلیل رفت و رقابت های خوبی را شاهد نبودیم.

 

سرمربی تیم فوتبال ماشین سازی تبریز درباره نقاط قوت و ضعف فوتبال ایران در فصل گذشته نیز اظهار داشت:‌ نقاط قوت و ضعف فوتبال ایران تحت تاثیر کرونا قرار داشت که به تعطیلی آن باز می‌گردد و دیگر به اصرار برای برگزاری ادامه این رقابت‌هاست.  فوتبال ایران در فصل گذشته ۲ نقطه عطف داشت اول بحث قرارداد «ویلموتس» که اگر از این قرارداد نیاموزیم در آینده سخت‌تر از این تنبیه خواهیم شد.

 

به گفته وی، این قرارداد به ما آموخت که در ساختار تمامی قراردادهای داخلی و خارجی باید به دنبال تغییر باشیم. بر این باورم اساتید دانشگاه‌ها که حقوق ورزشی تدریس می‌کنند به کمک واحدهای حقوقی باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال بیایند و به آنان روش صحیح تنظیم قرارداد ورزشی را بیاموزند.

 

وی درباره دومین نقطه عطف فوتبال در فصل گذشته به مساله شرکت ایران در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ اشاره کرد و گفت: ممکن است تیم ملی کشورمان در این دوره حتی از مرحله مقدماتی هم بالا نرود و نتوانیم به جام جهانی صعود کنیم.

 

این مربی و کارشناس همچنین درباره عملکرد داوران در فصل گذشته نیز گفت: کمیته داوران در این فصل بیش از گذشته جوانگرایی کرد و هنگامی که از جوانان استفاده می‌شود نوسان نیز بیش از قبل خواهد بود و این بهایی است که باید آن را بپردازیم.

 

وی درباره عملکرد سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال نیزعنوان کرد: معتقدم سازمان لیگ فصل خوبی را به ویژه در هنگام برگزاری این رقابت‌ها در شرایط کرونا پشت‌سر گذاشت.  پروتکل‌های بهداشتی هنگام برگزاری رقابت‌ها در ورزشگاه‌ها به دقت رعایت می‌شد و سازمان لیگ از این لحاظ نمره قابل قبولی گرفت.  البته در ۲ دیدار پایانی لیگ شاهد حضور تعدادی از هواداران که هیچ ارتباطی با برگزاری این رقابت ها نداشتند در ورزشگاه ها بودیم که خلاف مقررات بود و می‌تواند نمره منفی برای سازمان لیگ به همراه داشته باشد.

 

وی درباره فدراسیون فوتبال نیز عنوان کرد:‌ فدراسیون فوتبال ایران به لحاظ مالی فدراسیونی ورشکسته است. هم اکنون مهم‌ترین مساله این فدراسیون تنظیم اساسنامه جدید و ارائه آن به فیفا است تا بتوانند انتخابات ریاست فدراسیون را برگزار کنند که اگر این مساله نهایی نشود فوتبال ایران باید بهای سنگینی را برای رفع این مساله بپردازد که در این دوران به هیچ وجه منطقی نیست.

 

وی در باره عملکرد بازیکنان خارجی در لیگ نیز گفت: صادقانه بگویم با این پول‌هایی که می‌دهیم به ندرت می‌توانیم بازیکن خارجی مناسبی را انتخاب کرده و از آنان در لیگ ایران استفاده کنیم در حال حاضر نیز به جز «شیخ دیاباته» که در تیم استقلال بسیار تاثیرگذار است سایر بازیکنان خارجی لیگ ایران در حد و اندازه‌های بازیکنان خودمان هستند. بنابراین بهتر است پولی که خرج آنان می‌کنیم به جوانان خود داده و سطح فوتبال آنان را ارتقا دهیم.

 

وی در خصوص استفاده از مربیان خارجی در فوتبال ایران نیز گفت: استفاده از مربیان خارجی به کیفیت فنی رقابت های لیگ ایران کمک خواهد کرد و باید روند بهره‌مندی از دانش آنان را تسهیل کنیم. البته بر این باورم پیش از هر اقدامی باشگاه‌ها باید برای جذب مربیان و بازیکنان داخلی و خارجی نزد فدراسیون ضمانت نامه کتبی بگذارند که در صورت عدم نیاز و یا فسخ قرارداد بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. امروز تعداد مربیان و بازیکنان داخلی که با باشگاه‌های خود مشکل دارند بسیار بیش از موارد مشابه خارجی آن است که البته خارجی‌ها با طرح شکایت در فیفا چندین برابر حق خود را میگیرند این در حالی است که برحجم تعداد پرونده  داخلی‌ها روز به روز افزوده می‌شود که جای  تاسف دارد.

 

افاضلی همچنین در خصوص آمار گلزنی نیز اظهار داشت: تعداد گل‌های زده شده در فوتبال ایران نسبت به دهه‌های گذشته به ویژه دهه شصت و هفتاد بسیار کاهش پیدا کرده است و این مساله  همانطور که عنوان کردم به کمبود بازیکنان خلاق و تاثیرگذار در لیگ امروز کشور ارتباط دارد.

 

سعید قهرمانی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------