تفاوت وزن کم کردن با سایز کم کردن چیست و کدام بهتر است؟



تفاوت وزن كم كردن با سايز كم كردن, اندازه دور کمر زنان و مردان, علت کاهش وزن بدون کاهش سایز

با کاهش وزن کاهش سایز نیز اتفاق می افتد

 

تفاوت کاهش وزن و کاهش سایز در چیست؟

برای رسیدن به یک وزن متناسب و سالم تنها عددی که ترازو نشان می دهد ملاک نیست. حفظ وزن سالم بدن شامل ترکیب مناسب یا نسبت سالم چربی بدن به توده ماهیچه ای است. با کاهش وزن کاهش سایز نیز اتفاق می افتد، اما گاهی نیز می توان بدون کاهش وزن و توجه به ترازو، سایز کم کرد.

کاهش وزن یا کاهش سایز؟

 

كم كردن سايز دور كمر, وزن کم کردن, کاهش سایز

کاهش چربی بدن بسیار مهم تر از کاهش وزن است

 

وقتی که به کاهش وزن فکر می کنیم آنچه که در ذهن ما نقش می بندد لاغر شدن است. ما با کم کردن وزن می خواهیم چربی های اطراف ران ها، باسن، شکم و بازو ها و ... را کم کنیم، اما این امر در واقع به معنی کم کردن سایز است و نه کاهش وزن.

شاید برایتان خیلی عجیب به نظر برسد که شما امکان کاهش سایز بدون کاهش وزن را دارید. یعنی می توانید بدون کم کردن وزن لاغر شوید! 

 

چنین حالتی چندان عجیب هم نیست زیرا این اتفاق زمانی رخ می دهد که شما در واقع چربی های بدن را از بین می برید اما در عوض توده ی ماهیچه ای اضافه می کنید. در این حالت ممکن است وزن شما ثابت بماند در حالی که سایز شما چند شماره پایین بیاید. اگر به چنین نتیجه ای دست یافتید باید به شما تبریک گفت زیرا مسیر درستی را طی می کنید.

 

وزن بدن شما بیانگر چیست؟

 

تفاوت کاهش سایز و کاهش وزن, کاهش سایز بدن, سايز كم كردن سريع

عدد روزی ترازو همیشه متغیر است و ثابت نیست!

 

وقتی شما بر روی ترازو می ایستید و وزن خود را می کشید به چه نتیجه ای می رسید؟ عدد روی ترازو به شما چه می گوید؟ آن فقط یک عدد کلی است و در مورد جزئیات مهم بدن شما چیزی نمی گوید. ترازو به شما نمی گوید که چند درصد وزن بدن شما چربی است و چند درصد عضله. 

 

ممکن است وزن ورزشکاران به دلیل توده عضلانی بیشتر از حد نرمال هم باشد اما این امر بیانگر اضافه وزنی به علت چربی های بدن نیست. نشان دادن وزن کلی بدن توسط ترازو تمام ماجرا نیست. برای به دست آوردن نتایج مناسب باید بدانید که ترکیب بدن شما  چگونه است. پس با توجه به اینکه ترازو هیچ یک از این جزئیات و اطلاعات را به شما نمی گوید ملاک قابل اعتمادی نیست.

 

از آن گذشته عدد روی ترازو همیشه در حال تغییر است. گاهی اوقات تغییرات وزن بدن به عوامل دیگری بستگی دارد. مانند زمان خوردن و نوشیدن، تعداد دفعات رفتن به دستشویی و نگه داشتن آب در بدن که خود این امر تا 4/5 کیلوگرم وزن بدن شما را تغییر می دهد. همچنین با به تن داشتن کفش ها و لباس های سنگین هنگام ایستادن روی ترازو، وزن ما بیشتر نشان داده می شود و این به معنی اضافه وزن و چربی بدن نیست.

 

اما ترازو کاربرد های مهمی نیز دارد. براساس مطالعات، افرادی که وزن از دست داده اند، کشیدن منظم وزن خود روی ترازو در حفظ و کاهش وزن به آنها کمک کرده است. وزن اضافه کردن در طول زمان بسیار راحت است از این رو ترازو در این مورد اهمیت دارد.

 

به طور کلی اگر چه ترازو یک ابزار مفیدی است اما ممکن است برای کسانی که به تازگی قدم در مسیر تلاش برای کاهش وزن گذاشته اند بهترین ابزار نباشد. بنابر این به این دسته از افراد توصیه می شود که رویکرد دیگری برای رسیدن به هدف خود داشته باشند.

 

نقش ترازو در کاهش وزن صحیح بدن

کاهش چربی بدن بسیار مهم تر از کاهش وزن است. با از دست دادن چربی بدن، تغییراتی دائمی در ساختار بدن خود ایجاد می کنید که نتیجه آن کاهش چربی های اضافه و افزایش توده عضلانی است.

 

در حالی که کم کردن وزن گاهی وقتها به معنی از دست دادن آب بدن و یا از دست دادن عضلات بدن می باشد. در نتیجه تنها کاهش وزن به معنی از دست دادن چربی و رسیدن به سایز ایده آل نیست.

 

عدد روی ترازو به شما نمی گوید که کاهش وزن بدن شما به علت از دست دادن آب بدن و یا تغییرات هورمونی بوده است. کسانی که تازه کار هستند و شروع به کاهش چربی بدن کرده اند نیاز به تشویق و تأیید شدن دارند و ترازو ممکن است این اطلاعات را به شما ندهد.

عدد روی ترازو یک عدد کلی است که وزن کل بدن به همراه چربی ها، عضله ها، استخوان ها، اندام ها، غذا و آب را نشان می دهد و به همین دلیل وزن نشان دهنده توسط ترازو یک عدد گمراه کننده است.

 

پس به طور کلی ترازو به سه دلیل اصلی ملاک کاهش وزن صحیح بدن نیست:

• تغییرات ایجاد شده در بدن شما را نشان نمی دهد

• وضعیت سلامت بدن شما را نشان نمی دهد

• همیشه یک ابزار انگیزه دهنده ی مثبت نیست

 

اهمیت کاهش سایز بدن

 

ورزش مناسب برای کاهش سایز, كم كردن سايز دور كمر, وزن کم کردن

هنگام کاهش وزن و چربی ها به فکر کاهش سایز بدن خود نیز باشید

 

همزمان که دارید سعی می کنید وزن بدن خود را کم کنید و چربی ها را از بین ببرید، کاهش سایز را نیز پی گیری کنید تا در مورد سلامتی بدن خود اطمینان حاصل کنید. زیرا همان طور که می دانید اندازه دور کمر برای مردان نباید بیش از 101 سانتی متر و برای زنان 89 سانتی متر باشد، این امر نشان دهنده اضافه وزن و بیماری های مرتبط با چاقی است. در نتیجه توجه به عدد سایز می تواند بیشتر از عدد ترازو به شما بینش درستی نسبت به سلامتی بدهد.

 

بیش از آنکه به عدد ترازو توجه کنید به گشاد شدن لباس های خود توجه کنید. می دانید که چگالی عضله از چربی بیشتر است و یک وزن معینی از عضله فضای کمتری نسبت به همان وزن چربی اشغال می کند. این امر به این معنی است که شما می توانید با کاهش چربی و افزایش عضله سایز کم کنید، صرف نظر از اینکه ترازو تا چه میزان کاهش وزن را به شما نشان می دهد.

 

اگر دارای وزن نرمالی هستید، کاهش سایز در قسمت های مختلف بدن مانند قفسه سینه، کمر، باسن و ران ها را پیگیری کنید تا اطمینان حاصل کنید که خوش اندام تر شده اید.

 

نتایج مورد هدف برای کاهش وزن و سایز

برای کاهش وزن یک رویکرد ترکیبی انتخاب کنید. هم کاهش وزن را در نظر بگیرید و هم کاهش سایز. اگر دارای اضافه وزن هستید رژیم غذایی را تغییر دهید و روی برنامه های ورزشی تمرکز کنید. سپس با رسیدن به وزن ایده آل خود بر روی رسیدن به سایز ایده آل تمرکز کنید.

 

با این کار می توانید بهبود حاصله در ترکیب بدن خود و کاهش درصد چربی بدن را ارزیابی کنید. همزمان با لاغر شدن چربی های بدن تان نیز از بین می رود، حتی اگر وزن شما ثابت بماند. اندازه گیری ها و وزن ایده آل هر فردی بستگی به خودش دارد و با دیگران متفاوت است.

 

کاهش وزن سالم

 

وزن کم کردن, کاهش سایز, تفاوت کاهش سایز و کاهش وزن

همزمان با لاغر شدن چربی های بدن شما نیز از بین می رود

 

اگر هدف شما فقط کاهش وزن سریع باشد ممکن است دست به اقدامات شدید و نادرست بزنید و برای مشاهده نتایج به ترازو متوسل شوید. برای لاغر شدن باید به صورت تدریجی وزن کم کنید و از رژیم های ناپایدار و شامل گرسنگی پرهیز کنید، زیرا این کار باعث تحلیل رفتن بافت عضلانی شده و خطر ابتلا به چاقی را افزایش می دهد.

 

به جای کاهش وزن یک باره از غذاهای حاوی پروتئین و کم چرب مانند مرغ بدون پوست، لوبیا، شیر بدون چربی، تخم مرغ و ماهی، همچنین غلات کامل و میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.

 

مصرف این غذاها سبب می شود تا بافت های شما تغذیه شده و ماهیچه ها را محافظت می کند و شما را در رسیدن به یک اندام زیبا یاری می کند.

علاوه بر برنامه غذایی سالم باید ورزش را نیز در برنامه های روزانه خود قرار دهید. این کار به شما کمک می کند تا توده ی عضلانی بدون چربی را حفظ کنید. با این کار به وزن ایده آل خود رسیده و کمتر دچار چاقی وزن طبیعی می شوید.

 

تمرینات ورزشی مناسب برای درگیری گروه های عضلانی بزرگ شامل بالا بردن هالتر، اسکات، پارو زدن و حمل وزنه و پرش های ناگهانی و سریع، چندین عضله را به طور همزمان تقویت می کند.

 

کم آبی بدن در مقابل کاهش وزن

یکی از راه هایی که به سرعت باعث کاهش وزن بدن می شود، بی آب شدن بدن است. اگر کاهش وزن شما به علت از دست دادن آب بدن باشد این وزن دوباره باز خواهد گشت و به معنی از دست دادن وزن واقعی و کاهش چربی نیست. در واقع وقتی بدن بدون هیدراسیون می شود ماهیچه ها خشک می شوند و آبی که آنها را فربه و زنده نگه می دارد از بین رفته و در نتیجه وزن شما کم شده و در عین حال انرژی و قدرت بدن نیز کاهش می یابد.

 

تمرینات ورزشی مناسب برای کاهش چربی ها

 

علت کاهش وزن بدون کاهش سایز, ورزش مناسب برای کاهش سایز, كم كردن سايز دور كمر

یکی از ورزش های مناسب برای کاهش وزن و سایز ورزش های هوازی هستند

 

یکی از ورزش های مناسب برای کاهش وزن و چربی های بدن ورزش های هوازی می باشد. این ورزش های هوازی شامل پیاده روی، بالا رفتن از پله ها، شنا، طناب زدن و دوچرخه سواری است که می توانید 4 تا 6 بار در هفته انجام دهید.

 

شما می توانید هر یک از این تمرینات را به صورت ترکیبی و یا دو تمرین را در یک روز انجام دهید تا هر 4 تا 6 تمرین را در یک هفته کامل کنید. مدت زمان انجام این تمرینات را یادداشت کنید و از هفته سوم 10 دقیقه به آن اضافه کنید. هر هفته 10 دقیقه اضافه کنید تا در هفته ششم به 60 دقیقه برسد.

 

گرداوری : بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------