تنظیم اهداف درست برای کاهش وزن به روش اسمارت



کاهش وزن به روش اسمارت, کاهش وزن, روش کاهش وزن سریع

روش smart برای تعیین هدف کاهش وزن

 

روش اسمارت برای کاهش وزن

کاهش وزن از دغدغه های بیش از 50 درصد از مردم بوده و خواهد بود. با وجود اینکه ورزشگاه ها و امکانات روز به روز در حال گسترش هستند اما باز هم برای کاهش وزن بسیاری از افراد با گذشت زمان نه تنها لاغرتر نمی شوند بلکه ناامید تر نیز می شوند. اینجاست که کاهش وزن به روش اسمارت برایتان کار ساز خواهد بود. همراه ما باشید تا به صورت کامل این روش کاهش وزن را معرفی کنیم.

کاهش ورزن به روش اسمارت (SMART) چیست؟

در نگاه اول شاید تصور کنید شما باید خیلی هوشمندانه عمل کنید در صورتی که اینگونه نیست ، بلکه این روش از 5 مرحله بسیار ساده تشکیل شده است که اولین حرف آن ها عبارت SMART را می سازد. این روش به شما کمک می کند در رسیدن به خواسته هایتان هوشمندانه عمل کنید.

 

جالب است بدانید از این روش در سازمان ها برای دستیابی به اهداف بزرگ نیز استفاده می شود. بنابر این همین حالا دست به کار شوید از این مفهوم برای کاهش وزن خود استفاده کنید.

 

روش اسمارت از 5 تعریف تشکیل شده است:

S = Specific : به معنی مشخص بودن یا قابل تشخیص بودن

M = Measurable : قابل اندازه گیری و سنجش

A = Attainable : به معنی قابل دست یابی بودن 

R = Relevant : مرتبط بودن 

T = Time-Bound : محدودیت زمانی داشتن

همانطور که مشاهده می کنید روش اسمارت فقط برای کاهش وزن ایجاد نشده و شما می توانید برای اهداف دیگر نیز از آن استفاده کنید.

 

1. Specific یا مشخص بودن

 

زیبایی اندام, آموزش کاهش وزن به روش اسمارت, تنظیم اهداف SMART برای کاهش وزن

مشخص بودن هدف اولین بخش از روش اسمارت است

 

این مرحله اولین مرحله از روش اسمارت می باشد در این مرحله است که باید برای خودتان هدفی مشخص تعیین کنید. منظور از هدف مشخص این است که هدف نباید کلی باشد! به طور مثال در مقوله کاهش وزن به روش اسمارت ، هدف نباید "لاغری" باشد.

مسلما هدف شما از کاهش وزن ، لاغری نیز می باشد اما در روش اسمارت باید هدفتان مشخص باشد. یعنی حدالمقدور بتوانید مدت زمان لاغری را تشخیص دهید و آن را اندازه بگیرید. برای مثال هدف را به این شکل تعریف کنید : 

 

«می خواهم در 2 ماه آینده 2 کیلوگرم از وزنم را کم کنم»

برای اینکه این مرحله راحت تر شود شما باید وضعیت کنونی خود را بسنجید. در کاهش وزن یک پزشک متخصص می تواند به شما کمک کند تا وضعیت بدن خود را از لحاظ چربی و اضافه وزن بسنجید. پس از آن می توانید برای خود تعیین هدف کنید.

یکی از مواردی که یک پزشک متخصص می تواند بفهمد این است رسیدن به چه نقطه ای از کاهش وزن برای شما مقدور است.

 

2. Measurable یا قابل اندازه گیری بودن

 

زیبایی اندام, آموزش کاهش وزن به روش اسمارت, تنظیم اهداف SMART برای کاهش وزن

هدفی که برای لاغری تعیین می کنید باید قابل اندازه گیری باشد

 

یکی از فاکتور هایی که در پیشبرد هدفتان الزامی است ، اندازه گیری است. هدف شما باید قابل اندازه گیری باشد. یعنی بتوان با استفاده از ابزار ها و تحلیل هایی که انجام می دهید ، وضعیت آینده را تخمین بزنید. برای کاهش وزن به روش اسمارت شما با استفاده از این ویژگی هدفتان را قابل سنجش می کنید.

برای مثال هنگامی که هدف را کاهش 2 کیلوگرم از وزنتان قرار دادید هدفتان را قابل اندازه گیری کرده اید. هنگامی که این کار را انجام می دهید می توانید تا رسیدن به هدف ، مقدار پیشرفت را اندازه گیری کنید.

 

به طور مثال اندازه گیری کنید در یک ماه آیا توانسته اید 1 کیلوگرم وزن کم کنید یا نه! در صورتی که موفق شده باشید یعنی به درستی در حال پیشرفت هستید.

یک نکته جالب که باید به آن توجه کنید این است که ، شاخص اندازه گیری حتما نباید بر حسب کیلوگرم باشد. مثلا می توانید یک لباس تنگ را که نمی توانستید بپوشید را امتحان کنید و آن را معیار قرار دهید.

اینکه بدانید چقدر پیش رفته اید می تواند انگیزه ای مضاعف برای شما محسوب شود تا قوی تر از قبل به فعالیت خود ادامه دهید.

 

3. Attainable یا قابل دستیابی بودن هدف

 

آموزش کاهش وزن به روش اسمارت, تنظیم اهداف SMART برای کاهش وزن, لاغری سریع با ورزش در خانه

اگر هدف لاغری شما غیر قابل دستیابی باشد انگیزه کافی برای شروع نخواهید داشت

 

یکی از مواری که باعث می شود در کاهش وزن ناامید شوید ، تعیین هدف غیر منطقی است. 

در این مرحله به اندازه کافی وسواس به خرج دهید و به هیچ وجه عجله نکنید. برای مثال در کاهش وزن شاید بگویید کاهش 6 کیلو در 2 ماه کار سختی نیست و دیگران نیز توانسته اند این کار را انجام دهند پس من هم می توانم!!

در صورتی که این طور نیست! برای اینکه بدانید چگونه هدفتان را قابل دستیابی کنید ، به سابقه خود نگاه کنید. اگر شما قبلا در 2 ماه 1 کیلوگرم کاهش وزن داشته اید ، مسلما کم کردن 6 کیلو آن هم در 2 ماه برای شما نشدنی است. 

 

بهترین راه حل برای تعیین هدف های قابل دستیابی ، تعیین هدف با بازه های زمانی کمتر است. برای مثال اگر هدفتان کاهش 5 کیلو وزن در 6 ماه است ان را به کاهش 2.5 کیلو در 3 ماه تغیر دهید. با این کار هنگامی که قصد داشتید هدف های طولانی مدت تر تعیین کنید به شما دیدگاهی از وضعیت خودتان خواهد داد.

 

و یک نکته هم که باید به آن توجه داشته باشید این است هدف باید چالش بر انگیز باشد. مثلا به جای 2.5 کیلوگرم ، 3 کیلوگرم تایین کنید تا به شما انگیزه بیشتری بدهد.

 

4. Relevant یا مرتبط بودن هدف 

یکی دیگر از ویژگی های تعیین هدف به روش اسمارت ، مربوط بودن هدف به ارزو هایتان ، اندازه های به دست آوردتان و علایقتان است.

در صورتی که هدفی که تعیین می کنید با علاقه شما در یک راستا باشد باعث می شود برای کارهایتان دلیل داشته باشید.

 

برای مثال هنگامی که کاهش وزن را به روش اسمارت انجام می دهید ، برای اینکار دلیل بیاورید.مثلا دلیل بیاورید که زیبا می شوید ، لاغرر می شوید ، سلامتی را افزایش می دهید و...

بنابر این سعی کنید هدفی که انتخاب می کنید با علایق ، ارزوها و شرایط زندگی شما سازگار باشد تا برای انجام آن همیشه یک دلیل قانع کننده داشته باشید. 

 

5. Time-Bound یا اعمال محدودیت زمانی

 

کاهش وزن به روش اسمارت, کاهش وزن, روش کاهش وزن سریع

محدودیت زمانی نتیجه را برای شما سریع تر می کند

 

برای آنکه هدفتان همیشه سر زنده باشد و رسیدن به آن ممکن باشد باید محدودیت زمانی داشته باشد. برای اینکار می توانید از برنامه ریزی استفاده کنید.

مسلما نوشتن برنامه به شما دید کلی از کار هایی که باید در آینده انجام دهید می دهد.

کاهش وزن به روش اسمارت که آخرین مرحله آن تایین زمان است به شما می گوید با داشتن بازه زمانی مناسب، بهتر ، سریعتر و راحت تر نتیجه می گیرید.

محدودیت های زمانی هر چقدر کمتر باشد ، سرعت شما در رسیدن به اهدافتان را افزایش می دهد. اما به یاد داشته باشید این محدودیت های زمانی باید معقول باشد نه زیاد کم و نه خیلی زیاد.

 

نتیجه گیری و خلاصه مطلب

برای اینکه به وزن ایده عالتان برسید شاید شما هم مجبور به کاهش وزن باشید و حتی ممکن است یک ورزشکار عالی باشید اما به نتیجه ی دلخواه نرسیده باشید!

دلیل این اتفاق می تواند به احتمال زیاد نداشتن هدف مشخص، عدم امکان اندازه گیری، عدم امکان دست یابی، باشد.

 

برای اینکه بتوانید هدفتان را به درستی انتخاب کنید باید از روش استمارت استفاده کنید. این روش به شما کمک می کند نه تنها بهترین اهداف را در کاهش وزن برای خود تعیین کنید بلکه در تمامی اهداف زندگیتان نیز توان هدفگذاری داشته باشید.

در اخر امیدواریم این مقاله نیز برای شما مفید بوده باشد.

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------