آیا ورزش راه پیشگیری از افسردگی است؟کدام ورزش‌ها برای افسردگی مناسب‌ترند؟



انجام تمرینات ورزشی منظم اثر محافظتی در برابر افسردگی دارد

 

اگر بخواهیم اهمیت ورزش در سلامتی انسان را بررسی کنیم رد پای اثرات مفید فعالیت‌های ورزشی را در پیشگیری، درمان و کنترل بسیاری از بیماری‌ها خواهیم یافت. امروزه تاثیرات مفید ورزش در زندگی انسان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

  

آیا فعالیت بدنی باعث کاهش افسردگی می‌شود و یا اینکه آیا افسردگی باعث کاهش فعالیت بدنی می‌شود؟ 

در حال حاضر، به لطف قدرت ژنوم یک پیشرفته، یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله روانپزشکی "JAMA " اثبات می‌کند که انجام تمرینات ورزشی منظم اثر محافظتی در برابر افسردگی دارد. افزایش سطح فعالیت بدنی، شانس ابتلاء به اختلال افسردگی را پایین می‌آورد.

 

این تحقیق نشان می‌دهد که روزانه ۱۵ دقیقه فعالیت ورزشی شدید، می‌تواند خطر افسردگی را به میزان ۲۶ درصد کاهش دهد. به طور متوسط، انجام فعالیت فیزیکی بیشتر محافظی در برابر افسردگی است. در حالی که این مطالعه نشان داد فعالیت بدنی می‌تواند از افسردگی جلوگیری کند، هیچ مدرکی مبنی بر تأثیر افسردگی بر توانایی فرد در انجام ورزش یافت نشده است. 

 

افراد مبتلا به افسردگی، همچنان در معرض خطر کاهش فعالیت بدنی هستند. 

 

به طور کلی افسردگی به عنوان یک بیماری همه گیر در دنیا شناخته شده است، در نهایت این یافته‌ها می‌تواند طرح‌های بهداشت عمومی جدیدی را به منظور کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های مختلف ارائه دهد.

 

سطوح بالاتر فعالیت بدنی با ریسک پایین‌تر افسردگی ارتباط دارد.

 

فعالیت بدنی می‌تواند از افسردگی جلوگیری کند

 

تاثیر ورزش بر افسردگی

اندورفین عملکردی مشابه مرفین دارد یعنی نوعی مسکن است و می‌تواند کاهش‌دهنده‌ی درد باشد. از طرفی به عنوان یک آرام‌بخش هم شناخته می‌شود. این ماده در مغز، نخاع و بسیاری از نقاط دیگر بدن در پاسخ به مواد شیمیایی مغز که انتقال‌دهنده‌‌های عصبی گفته می‌شوند، آزاد می‌شود. نورون‌های گیرنده‌ی اندورفین، به انتقال‌دهنده‌هایی که مرتبط با برخی از داروهای ضددرد هستند، می‌چسبند؛ اما برخلاف مرفین، خوشبختانه فعال شدن این گیرنده‌های اندورفین به وابستگی بیمار به دارو‌ یا مواد مخدر منجر نمی‌شود.

 

به طور کلی ورزش منظم نتایجی مثل: کاهش استرس، رهایی از اضطراب و افسردگی، افزایش اعتماد به نفس و بهبود خواب را در بردارد. البته ورزش فواید درمانی دیگری هم دارد از جمله:

 

تقویت عملکرد قلب؛

افزایش سطح انرژی؛

کاهش فشارخون؛

بهبود توده‌ی عضلانی و قدرت بدنی؛

تقویت و استحکام استخوان‌ها؛

کاهش توده‌های چربی؛

تناسب اندام و ایجاد ظاهری زیبا.

 

با توجه به نتایجی که می‌توانیم از ورزش منظم به‌دست بیاوریم، شاید این سؤال در ذهن‌تان مطرح شود که آیا ورزش می‌تواند درمان مناسبی برای افسردگی بالینی باشد؟

 

همان‌طور که می‌دانید افسردگی یک بیماری با درجات مختلف است و معمولا افسردگی بالینی نسبت به انواع دیگر افسردگی، شدیدتر است و پروسه‌ی درمانی آن با روان‌درمانی و تجویز دارو همراه است. تحقیقات نشان می‌دهند ورزش در درمان افسردگی‌های خفیف تا متوسط نقش مؤثرتری دارد.

 

کدام ورزش‌ها برای افسردگی مناسب‌ترند؟ 

مشخص است که هر نوع ورزشی به درمان افسردگی کمک می‌کند. اما اگر قرار باشد چند نوع فعالیت بدنی مشخص را به شما معرفی کنم، باید بگویم فعالیت‌های بدنی متوسطی هستند که تأثیرات قابل ملاحظه‌ای در بهبود افسردگی دارند. کارهایی مثل:

 

دوچرخه‌سواری؛رقص،باغبانی،گلف،کارهای خانه، مخصوصا جاروکردن، گردگیری و رفت و روب،

دویدن آرام،شنا کردن،پیاده‌روی،کارهای مربوط به محوطه‌ی خانه مثل چمن‌زنی یا تمیز کردن حیاط،ورزش هوازی؛یوگا.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------