تاریخچه اسکیت درجهان و انواع سبک‌ها و رشته‌های آن



تاریخچه اسکیت درجهان

  

اسکیت به عنوان اسم (به انگلیسی: Skate) به وسیلهٔ اسکیت و در حالت فعل (به انگلیسی: Skating) به گروهی از فعالیت‌های ورزشی گفته می‌شود که شامل سبک‌ها و رشته‌های گوناگونی از جمله اسکیت نمایشی،اسکیت اگرسیو، اسکیت سرعت، فری لاین یا اسکیت با یک چرخ ، اسکیت رولر، اسکیت جاده‌ای و غیره . می‌باشد.

  

توضیح  کوتاهی از تاریخچه اسکیت درجهان

اختراع کفش اسکيت در سال 1763 توسط يک بلژيکي به نام Joseph merlin)ژوزفمرلين) به ثبت رسيد. او که با سوار شدن بر کفشهاي جديد خود به يک مهماني در لندن رفته بود به ناگاه با آيينه اي بسيار بزرگ و قيمتي برخورد کرد و آنرا خرد نمود . به غير از مرلين مخترعين ديگري هم کفشهاي اسکيت با مدلهاي مختلف ساختند که اکثر اين کفشها داراي چرخهاي خطي بودند که کفشهاي تيغدار پاتيناژ را تداعي مي کردند.

 

انواع سبک‌ها و رشته‌های اسکیت

 

انواع سبک‌ها و رشته‌های اسکیت  

 

اسکیت روی یخ: 

اسکیت روی یخ یا پاتیناژ یا یخماله حرکت و سر خوردن بر روی یخ با استفاده از کفش و اسکیت‌های مخصوص این ورزش است. کفش‌ها و اسکیت‌های این ورزش دارای تیغه یا تیغه‌هایی است که سر خوردن بر روی یخ را میسر می‌سازد. اسکیت روی یخ می‌تواند به منظور حمل و نقل، سرگرمی یا به عنوان ورزش صورت پذیرد و ممکن است بر روی یخ‌های طبیعی (همانند دریاچه‌های یخ زده) و با محوطه‌هایی با یخ‌های مصنوعی و ساختگی انجام پذیر است این فعالیت در سالن‌های سرپوشیده یا فضای باز و قابل انجام است.

 

انواع اسکیت روی یخ

پاتیناژ نمایشی

هاکی روی یخ

اسکیت سرعت روی یخ

اسکیت سرعتی مسیر بلند

اسکیت سرعتی مسیر کوتاه

اسکیت نوردیک

باندی

رینگت

  

اسکیت نمایشی:

اسکیت نمایشی یا پاتیناژ یا یخماله نمایشی یکی از ورزش‌های المپیک است که در آن افراد به‌طور تکی، دو نفره یا گروهی به اجرای چرخش، پرش و دیگر حرکات چالش‌برانگیز روی یخ می‌پردازند. این ورزش از ورزش‌های رسمی المپیک زمستانی محسوب می‌شود. اتحادیه جهانی اسکیت (ISU) مسؤول برگزاری مسابقات این ورزش و پرورش داوران این رقابت‌ها در کشورهای مختلف می‌باشد. مسابقات این ورزش از سطح مقدماتی و پایه ای تا سطح حرفه‌ای چون مسابقات ملی و بین‌المللی و المپیک برگزار می‌شود.

  

اسکیت سرعت:

اسکیت سرعت ( ورزش اسکیت سرعت ) (به انگلیسی: Speed skating) یا یخماله سرعت ورزش رقابتی است که در آن شرکت کنندگان ( اسکیت بازان سرعتی ) یک فاصله مشخص را با استفاده از کفش اسکیت یخ Ice Skate طی می‌کنند. این ورزش انواع مختلفی بر مبنای مسافت طی شده دارد . می‌توان از اسکیت سرعت مسیر بلند، مسیر کوتاه و ماراتون نام برد. در المپیک اسکیت سرعت مسیر بلند تنها اسکیت سرعت Speed Skating و اسکیت سرعت مسیر کوتاه را با عنوان مسیر کوتاه ( short track ) می‌خوانند.

 

بازی اسکیت

 

اسکیت سرعت مسیر کوتاه

اسکیت سرعت مسیر کوتاه (به انگلیسی: Short track speed skating) یا یخماله سرعت مسیر کوتاه نوعی از ورزش‌های رقابتی (مسابقاتی) اسکیت روی یخ و اسکیت سرعت می‌باشد.

 

در رقابت‌ها، چندین اسکیت باز (به‌طور معمول بین چهار و شش نفر) در روی یک تراک بیضی شکل با مساحت ۱۱۱/۱۲ متر مسابقه می‌دهند. پیست اسکیت حدود ۶۰ در ۳۰متر است، که به اندازه یک زمین هاکی روی یخ است.

  

هاکی روی یخ 

هاکی روی یخ (در انگلیسی: Ice hockey) نام یکی از رشته‌های ورزشی پرطرفدار است که در آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا) تنها هاکی نامیده می‌شود. بازی هاکی، یک بازی تیمی است که بر روی یخ انجام می‌شود. ورزشِ هاکی در کشورهای سردسیری که فصل سرما و یخبندان در آنان طولانی است دارای محبوبیت بسیار زیادی است، به صورتی که در کشورهای اسکاندیناوی و کانادا هاکی ورزش اول آن کشورها به حساب می‌آید.

 

هاکی یکی از چهار بازی اصلی در آمریکای شمالی است که لیگ فوق حرفـه‌ای آن کـه به لیگ برتر مشهـور است و بـا نـام لیگ ملی هاکی (NHL) و بـرای زنـان بـا نـام لیگ ملی هاکی زنان (NWHL) دارای محبوبیت و طرفداران زیادی است. بوفالو، دیترویت، پیتسبرگ، مینه‌سوتا، شیکاگو، بوستون، نیویورک، فیلادلفیا، تمپا، دنور، سن خوزه و کلمبوس از شهرهایی در ایالات متحده هستند که شهروندانشان به هاکی علاقه فراوان دارند.

 

اسکیت روی یخ

 

اسکیت رولر 

رول‌اسکیت (به انگلیسی: Roller skating) یا پالیزه که به صورت متداول تنها به وسیله واژه اسکیت نامیده می‌شود یکی از ورزشهای تفریحی است، و همچنین می‌تواند به عنوان یک وسیله نقلیه مورد استفاده قرار گیرد در این ورزش از یک جفت کفش پالیزه استفاده می‌شود که هرکدام معمولاً دارای چهار چرخ هستند. پالیزه‌ها در دو شکل اصلی پالیزه کواد و دیگری پالیزه این لاین وجود دارند. طرح پالیزه در سده هجدهم میلادی به وسیله یک مخترع گمنام انگلیسی از روی یخماله (اسکیت روی یخ) که تا پیش از آن متداول بود برای استفاده روی سطوح خشک ابداع شد. گونه‌های ورزشی که در آنها از پالیزه بهره می‌برند در زیر نام برده شده‌اند:

  

رول‌اسکیت هنری 

نمایشی

رقص

اسکیت هماهنگ

اسکیت سرعت این لاین

 

اسکیت حرفه ای

 

اسکیت اگرسیو اینلاین: 

ورزش اسکیت این لاین اگرسیو (به انگلیسی: Aggressive inline skating) یا اسکیت اینلاین چالشی یکی از رشته‌های ورزش‌های سبک افراطی می‌باشد، که با اسکیت‌های این لاین طراحی شدهٔ مخصوص و با تمرکز روی لم‌ها و تکنیک‌ها و استایل سبک اجرا می‌شود. این ورزش شامل انواع گوناگونی از رنده‌کردن‌ها (به انگلیسی: Grind)، حرکات هوائی، لغزیدن‌ها یا سر خوردن‌ها (به انگلیسی: Slide) و دیگر مانورهای پیشرفته‌است. زیر سبک‌های این ورزش با توجه به محیطی که در آن انجام می‌شود، به سبک‌های ورت (زمین عمودی)، پارک، و اسکیت خیابانی تقسیم می‌شود.

  

اسکیت بردینگ: 

اسکیت‌بُردینگ یا اسکیت‌بوردینگ (به انگلیسی: Skateboarding) یکی از ورزش‌های مخاطره ‌آمیز است که در برگیرنده سوار شدن، کنترل و انجام حرکات نمایشی با استفاده از یک اسکیت بورد است. اسکیت‌بردینگ می‌تواند به عنوان یک فعالیت تفریحی، یک کار هنری، یک شغل، یا یک روش برای حمل و نقل در نظر گرفته شود. اسکیت‌بردینگ در طی سال‌ها توسط بسیار از اسکیت‌بازان شکل گرفته و تحت تأثیر قرار گرفته‌است. گزارشی در سال ۲۰۰۹ میلادی نشان داد که بازار اسکیت‌بردینگ به ارزش تقریبی ۴٫۸ میلیارد دلار، در درآمد سالانه و با ۱۱ میلیون و ۸۰ هزار اسکیت باز فعال در جهان است. در سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام شد که اسکیت‌بردینگ در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیوی ژاپن حضور خواهد داشت.

 

از دهه ۷۰ میلادی، اسکیت پارک‌هایی مخصوص برای اسکیت‌بازها، دوچرخه سواران BMX، اسکیت بازان اگرِسیو و اخیراً، اسکوتر بازها ساخته شده‌است.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------