آشنایی با ورزش کوراش از ورزش های باستانی



مقاله ورزش کوراش, فدراسیون جهانی کوراش, جودود و کوراش

کوراش شبیه به کشتی با کمی تفاوت و مزایای بیشتر است

 

معرفی ورزش کوراش + تاریخچه و قوانین 

ورزش کوراش یکی از ورزش های باستانی می باشد که خاستگاه آن در منطقه تاجیکستان و ازبکستان امروزی است. این ورزش در طول قرن ها در مراسم خاصی اجرا می شده است و امروزه به شکل جدید و بر اساس قوانین جدید اجرا می شود. این ورزش تقریبا شبیه به ورزش کشتی است اما دارای تفاوت ها و مزایای خاصی نسبت به آن می باشد.

ورزش کوراش

 

مقاله ورزش کوراش, ورزش های باستانی, کوراش

کوراش یکی از ورزش های قابل احترام مردم جنوب آسیا بوده است

 

کوراش نوعی کشتی سرپا و باستانی است که از 3500 سال پیش در منطقه ماوراءالنهر در ازبکستان و تاجیکستان امروزی نشأت گرفته است. کوراش یک واژه ازبکی است و به معنی کشتی گرفتن می باشد. این واژه در بسیاری از منابع شرقی به عنوان یک رقابت یا سرگرمی ورزش عمومی می باشد.

 

ورزش کوراش در ایران شباهت هایی با کشتی های محلی و زورخانه ای در منطقه خراسان، گیلان، مازندران، کردستان و سیستان و بلوچستان، قزوین، آذربایجان ، خوزستان و یزد دارد.

 

تاریخچه کوراش

بر اساس یکی از افسانه های آسیای جنوبی به نام آپری سات گاموش، این ورزش یکی از ورزش های مورد علاقه و احترام بوده و توسط مردم جنوب آسیا تمرین می شده است. بسیاری از فلاسفه و تاریخ نویسان در نوشته های خود در مورد این ورزش مطالبی به رشته تحریر در آورده اند.

 

برخی از فلاسفه و دانشمندان بزرگ شرق نوشته اند که کوراش یکی از بهترین راه ها برای حفظ بهداشت و سلامت جسمانی و فکری است.

در مورد اینکه کوراش برای اولین بار در چه مکانی و چه زمانی و توسط چه کسانی تمرین می شده است اطلاعات دقیقی در دست نیست. اما دانشمندان بر این باورند که این ورزش یکی از قدیمی ترین رقابت های رزمی ورزشی بوده است و توسط مردم باستان انجام می شده است.

 

این ورزش در قرن 9 میلادی وارد یک مسیر پیشرفت شد و در آن زمان مردم جنوب آسیا به عنوان یک سرگرمی و تفریح در مراسم اجتماعی مانند تعطیلات رسمی، مهمانی و عروسی و جشن های زمان صلح، آن را اجرا می کردند و از ورزش کوراش تغییر شکل داد.

از قهرمانان تاریخی این رشته ورزشی می توان به محمد خوارزمی یا همان پوریای ولی که در قرن 12 میلادی می زیست اشاره کرد.

 

بعد ها تیمور لنگ از ورزش کوراش برای تربیت و بهبود وضعیت بدنی سربازان استفاده کرد. تیمور لنگ قوی ترین و شکست ناپذیر ترین مرد زمان خود بود.

اکنون در ازبکستان این ورزش باستانی که نسل به نسل به ارث رسیده توسط دو میلیون نفر به طور مداوم انجام می شود. 

 

قوانین کوراش

قوانین کوراش هرگونه حرکت روی زمین را ممنوع می کند. عمل فقط در حالت ایستاده مجاز است - هیچ کار زمینی وجود ندارد و بازیکنان فقط می توانند از پرتاب و رفت و آمد پا استفاده کنند. هرگونه تکنیک استفاده از بازو ، چاک و لگد ، و همچنین گرفتن زیر کمربند اکیدا ممنوع است. همه اینها باعث می شود کوراش یک ورزش ساده ، دوستانه ، جالب ، پویا و ایمن برای تمرین باشد.

 

هر كدام از كشتي‌گيران كوراش لباسي به رنگ آبي و سبز و شلواری سفيد رنگ، بر تن دارند و اين از علامت های مشخصه اين ورزش در مقايسه با جودو است.

مسابقات کوراش در 4 وزن برگزار می شود و انجام آن لازمه تبعیت از نظم و قانون خاصی است. کوراش در هر دو رشته زنان و مردان برگزار می شود. مسابقه کوراش با وضعیت سلام کردن دو بازیکن که به آن تعظیم می گویند آغاز می شود.

 

روش های امتیاز دهی در کوراش

 

مسابقات کوراش ترکیه, تاریخچه کوراش, کوراش چیست

ورزش کوراش یکی از قدیمی ترین ورزش های باستانی بوده است

 

در این ورزش سه روش برای امتیاز دهی وجود دارد که به شرح زیر می باشد.

 

هلال Halal

به معنی هنر انداختن حریف به پشت با تمام سرعت و نگه داشتن او می باشد و بازیکنی که این فن را به طور مستقیم اجرا می کند به عنوان برنده مسابقه اعلام می شود.

 

یامبوش

انداختنی که به طور کامل یک فن Halal نیست اما وضعیتی نزدیک به آن است که یامبوش نامیده می شود. هر دو فن یامبوش یک هلال به حساب می آیند.

 

چالا

انداختن هایی که نزدیک به فن یامبوش است را چالا می گویند. این حرکات مستقل می باشد و تعداد مشخصی از آنها به عنوان یک یامبوش یا یک هلال به حساب نمی آیند.

اگر در انجام این حرکات به گونه ای عمل شود که این قوانین را نقض کند، پنالتی یا جریمه اعمال می شود.

 

در این ورزش حداکثر تا دو خطا یا پنالتی مجاز است و در صورت انجام خطای سوم کشتی گیر رد صلاحیت می شود.

در پایان مسابقه کسی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد به عنوان برنده اعلام می شود.

مهمترین رویداد در ارتباط با این ورزش، مسابقات قهرمانی جهان است که به عنوان بخشی از مسابقات جهانی کشتی فیلا یا همان فدراسیون جهانی کشتی می باشد.

 

سبک جدید کوراش

کوراش به سبک جدید توسط ازبک ها بنیان گذاری شد و آن را منتسب به پوریای ولی می دانند. امروزه 38 کشور به عضویت انجمن ورزش کوراش در آمده اند. اسلام کریم اف رئیس جمهور ازبکستان ریاست افتخاری انجمن کوراش را بر عهده دارد.

 

رئیس جمهور ازبکستان از سه دهه قبل یک جودو کار و سامبو کار به نام کمیل جان (یوسپوف) را مأمور کرد تا درمورد این ورزش به تحقیق بپردازد و پاسخگوی استاندارد های کلی این ورزش باشد. او سبک جدید کوراش را که توسط خودش ابداع شده بود به بحث عمومی گذاشت تا صاحب نظران در مورد آن اظهار نظر کنند.

در نهایت کنگره انجمن جهانی کوراش، این قوانین ابداع شده را به عنوان قوانین رسمی وبین المللی کوراش به تصویب رساند.

 

ویژگی های کوراش بر اساس قوانین جدید

 

مسابقات کوراش, مسابقات کوراش ترکیه, تاریخچه کوراش

قوانین کوراش، هرگونه حرکات پا روی زمین را ممنوع می کند

 

قوانین جدیدی که توسط یوسپوف ابداع شد در بر گیرنده بهترین ویژگی های ورزش ملی با تمام استاندارد های ورزشی بین المللی مانند هماهنگی، میزان رقابت، مدت مبارزه و ... می باشد.

یکی از مزایای این ورزش این است که انجام کشتی روی زمین را منع می کند. به محض برقراری تماس زانوی بازیکن با زمین، داور بازی را قطع می کند و مبارزه مجددا در حالت سرپایی آغاز می شود.

 

یکی دیگر از قوانین این ورزش این است که به کشتی گیر اجازه نمی دهد دست های خود را دور کمر حریف حلقه کند. این ویژگی سبب می شود تا کوراش به عنوان یک ورزش پویا و سرعتی باشد و تماشاگران از آن لذت ببرند.

از دیگر ویژگی های این ورزش این است که بر طبق قوانین آن، فنونی که باعث آسیب دیدگی شدید، احتمال خفگی و ضربه های شدید مغزی می شود ممنوع هستند. در نتیجه کوراش یکی از بی خطر ترین انواع ورزش و رقابت های رزمی است.

 

سخن پایانی

کوراش ورزشی از ورزش های کشتی است که دارای نظم و قوانین خاصی است. خاستگاه اولیه این ورزش مناطقی از آسیای میانه و ماوراء النهر که شامل تاجیکستان و ازبکستان امروزی است می باشد. قوانین این ورزش که در دهه های اخیر با همت های رئیس جمهور وقت ازبکستان و جودوکار و سامبو کار معروف کمیل جان (یوسپوف)  تدوین شده است مطابق با استاندارد های بین المللی است و این ورزش را به عنوان بی خطر ترین رقابت های رزمی معرفی می کند.

 

هدف این ورزش گرفتن کمر حریف با کمر بند و انداختن آنها با پشت بر روی زمین می باشد اما این ورزش بر خلاف کشتی معمولی به صورت سرپایی است و بازیکنان مجاز نیستند حرکات را روی زمین انجام دهند.

 

گرداوری: بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------