ژانر کمدی چیست و انواع آن کدامند؟
- مجموعه: آکادمی هنر
ژانر کمدی چیست و ویژگی های آن کدامند؟
مهمترین ویژگی های ژانر کمدی
- بیهوده خندیدن
بعضی از واقعه ها آن گونه که باید باشند نیستند و بعد از روشن شدن حقیقتشان برای ما سبب خنده میشوند. برای همین یکی از ویژگی های کمدی، بیهوده خندیدن می باشد.
- توقع مسأله کوچکی را داشتن و با مسئله بزرگی روبرو شدن
بعضی وقتها مطابق نظریه ناهماهنگی، با مسأله ای در هنگام انجام یک کار، روبرو میشوید که سبب تعجب و خنده ی شما از انجام کار می شود.
- فارغ و مستقل بودن
در بیشتر فیلم های کمدی تلاش می شود که شخصیت فرد، طنز، رها و مستقل باشد. یکی از احتیاجات جامعه، کمدی است که نشان دهنده مسائل، مفاهیم اجتماعی و مشکلات روز برای مسئولان و مردم به صورت طنز میباشد.
انواع ژانر کمدی
کمدی کلامی یا لفظی
اکنون، بیننده چیزی را که بیش از همه در سریالهای تلویزیونی یا فیلمهای به اصطلاح خندهدار و خوشحال می بیند، استفاده از رایج ترین زیرمجموعه های کمدی است که به کمدی لفظی گفته میشود.
در این نوع فیلمها؛ کاراکتر با دیالوگ فضا را مهیا میکند و در این زمینه ، به استفاده از شوخیهای کلامی و کلفتگویی و متلکپرانی از ویژگیهای اصلی محسوب می شود.
همین طور تغییر لهجه یا استفاده از لهجههایی ساختگی یا حتی حقیقی؛ یکی از کاربردهای لورل و هاردی کمدی لفظی است. به هر حال، کاربرد هر یک از ترفندهای بالا نمیتواند از ارزش هنری برخوردار باشد و هر نوع تغییر لهجه یا متلک پرانی، باارزش نیست، حتی اگر مایه خنده بیننده نیز بشود.
برای همین لازم است تماشاگر در شناسایی ژانر کمدی خیلی دقت کند و کمدیکلامی یا کمدیلفظی را در روند به کارگیری هر اثر تجزیه و تحلیل کند .
کمدی بزنبکوب یا اسلپ استیک
از دیگر انواع ژانر کمدی، آن که زودتر از انواع دیگر به وجود آمده است؛ همان ساختار آشنای کمدی بزن بکوب یا در اصطلاح اسلپ استیک است که بیننده تلویزیونی یا تماشاگر سینما با روی آن شناخت کامل دارد.
در زیر ساخت همه فیلمهای استن لورل و اولیور هاردی انواع کمدی بزن بکوب وجود دارد؛ شیوه ای که در آن خنداندن بیننده با انجام زد و خورد خنده دار یا خشونتهای سطحی همراه است. صحنههایی را به یاد آورید که هاردی و لورل در آن با کاراکتری دیگر مواجه میشوند و قدم به قدم به او اذیت و آزار میرساند.
کمدی دیوانهوار یا کمدی شلوغ شلوغ
در این رابطه، امکان همان طنز بددهان و پر از طعنه به همراه کمدی شلوغ بزن بکوب به اندازه برتر برسد؛ یعنی شیدایی در این کمدی دقیقا دیده می شود.
اینجاست که سهم کمدی دیوانه وار پیدا میشود. در این نوع ، آنچه از آن به عنوان طرح های زیرساختی و معنا شناختی طنز نام برده میشود، روندی را طی میکند که در آن طنز زمان روی دادن موقعیت های مسخره ، همراه کاراکترهایی که به نوع مبالغه آمیز یافتهاند، شکل میگیرد.
گفتنی است کمدی دیوانهوار هیچ زمان ارزش کمدیهای اسلپ استیک و حتی کمدیهای کلامی و لفظی را ندارد و بیشتر، زمان فیلمهای آن هم کمتر است. در اینجا باید یک نوع کمدی منقرض شده را هم مطرح کرد که به نوعی در بطن نوع بزن و بکوب جای می گیرد، هر چند خود در زمان های دور به عنوان نوعی کمدی مستقل مطرح شده بود، ولی زیاده روی در آن به اندازه ای زیاد شد که به قول چارلی چاپلین ، در این فیلمها آنقدر کیک به صورت طرف مقابلمان زدیم ، که برای ۱۰۰سال آینده کافی است. اینچنین که از توضیح چاپلین نشان می دهد، این کمدی منقرض همان کمدی کیک بازی است .
گفتن این نکته هم لازم است که مک سنت (از پیشگامان سینما و سینمای کمدی) از این کمدی به عنوان کمدی شلوغ شلوغ یاد می کرد که با توجه به انگارههای زیرساختی آن میتوانست تعریف همان کمدی اسلپ استیک را داشته باشد.
کمدی تقلیدی
یکی دیگر از انواع مهم کمدی ، کمدی تقلیدی است ، که تنها در یک مورد استفاده می شود. به همین جهت، بیننده بعد از دریافت تعاریف این نوع کمدی ، دقیقا می تواند آن را شناسایی کند. در این نوع فیلمها، بیشتر یک فیلم داستانی یا جدی دستمایه کار قرار می گیرد. با توجه به این که آن فیلم ، باید به قدری معروف باشد که صحنههای آن در ذهن بیننده ثبت شده باشد. شکل گیری فیلمی کمدی از نوع کمدی تقلیدی بر این مبناست که با انجام رفتارهای طنز و مسخره و به کارگیری دیالوگ های متلک نوع فیلم جدی بازسازی می شود.
گردآوری: بخش فرهنگ و هنر بیتوته