تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ 28فروردین



693 پیش ازمیلاد: اپريل سال 693 پيش از ميلاد (در بيشتر كتابهاي تاريخ عهد باستان ؛ 17 اپريل)، و پيش از تاسيس دولت واحد در ايران، ارتش آشور بانيپال (حکمران مناطقي در شرق مديترانه و ازجمله شمال عراق امروز) شهر شوش را متصرف شد و ويران ساخت.

 

 روزي كه آشوريان شهر شوش را ويران كردند

 

1331ش:دولت دكتر مصدق 28 فروردين سال 1331 (17 اپریل 1952) نسبت به ديدار مشاور امورخارجي دولت انگلستان از بحرين شديدا اعتراض كرد و اين عمل را مداخله در امور ايران اعلام داشت. دولت انگلستان در پاسخ اعتراض دكتر مصدق گفت كه بحرين يك منطقه تحت الحمايه آن دولت است، و از آن پس اختلاف دو دولت در اين زمينه هم گسترش يافت.

 

دکترمصدق

 

ا1343ش:28 فروردین 1343 (17 اپریل 1964) در تهران اعلام شد كه افراد مسلح ايل قشقايي در فیروزآباد فارس، همزمان به چند پاسگاه ژاندارمري حمله برده و در جريان اين تعرض، عده اي كشته و زخمي شده اند. .

 

1898ش:17 آوريل 1898 روزي است كه ادوارد برنشتاين كتاب خود « سوسياليسم از راه تحول » را در برلن منتشر ساخت كه بعدا به بسياري از زبانها ترجمه شد. با اين كتاب « سوسيال دمكراسي » كه اينك بيشتر كشورهاي اروپا و آفريقا و چندين كشور در قاره هاي ديگر آن را ملاك نظام خود قرار داده اند متولد شد كه يك « ايسم » عملي تر و موافقتر با طبيعت بشر تلقي شده است.

 

ادوارد برنشتاين

 

485م:«پروكلوس» فيلسوف، نويسنده و رياضيدان يوناني 17 آوريل 485 ميلادي در74 سالگي درگذشت. وي از فلاسفه افلاتوني بود ولي در اثبات قضيه هاي هندسه روشي متفاوت از فيساگوراس (فيثاغورث) ارائه كرد.

 

تصويري از مجسمه پروکلوس


1388ش:چهارشنبه 26 فروردین 1388 چهار پیام، پنجشنبه و جمعه هر روز یک پیام از مخاطبان دریافت شد که درباره رسانه های الکترونیک و تصویب کلیات لایحه دولت که این رسانه ها را مشمول قانون مطبوعات مصوب سال 1364 می سازد سئوال کرده و نظر کلّی نگارنده این«آنلاین» را در این زمینه خواسته بودند:پاسخ: عنوان «مطبوعات» که بر قانون مصوب سال 1364 (تدوین شده در زمان وزارت محمد خاتمی) گذارده شده است به لحاظ تعریف، تنها نشریات چاپی که ماهیت خاص خودرا دارند شامل می شود. مطبوعات در قوانین اساسی کشورها «پرس» خوانده می شوند یعنی «چاپ شده ها» و قوه مقننه آمریکا هشت دهه است که موفق نشده رادیو ـ تلویزیون و ... را هم «پرس» بداند.


1790م:بنجامين فرانكلين روشنفكر، نويسنده، ناشر، روزنامه نگار، سياستمدار و ديپلمات دوران انقلاب استقلال آمريكا 17 آوريل 1790 در 84 سالگي در گذشت.«آلماناك ريچارد تنگدست» از آثار اوست.

 

 بنجامين فرانكلين

 

1865م:در پي قتل آبراهام لينكن (لينكلن) رئيس جمهور وقت آمريكا در يك تماشاخانه در شهر واشنگتن، هفدهم آوريل 1865 يك زن 42 ساله به اتهام مشاركت در طرح نقشه قتل او و تشويق يك بازيگر تئاتر به اين عمل، در خانه اش در شهر واترلو واقع در جنوب مريلند دستگير شد. لينكن را هواداران كنفدراسيون آمريكا كه در جنگ داخلي شكست خورده بود ترور كرده بودند. كنفدراسيوني ها خواهان كاهش نفوذ دولت مركزي در ايالتها بودند و در واقع، مايل بودند كه ايالات متحده شكل يك جامعه مشترك المنافع را داشته باشد. بانوي دستگير شده «مري اليزابت سورات» نام داشت و پس از محاكمه، هفتم ژوئيه 1865 (16 تير) به دارآويخته شد. وي نخستين زن در تاريخ ايالات متحده است كه به حكم دادگاه اعدام شده است.

 

مری الیزابت سورات

 

1895م:در پي شكست هاي نظامي چين از ژاپن بر سر شبه جزيره كره، 17 آوريل 1895 ميان دو دولت قراردادي كه در تاريخ به موافقتنامه «شيمونوسكي» معروف شده است به امضاء رسيد. به موجب اين قرارداد، دولت چين تعهد سپرد كه از شبه جزيره كره به سود ژاپن صرفنظر كند و جزاير پسكادور و نيز جزيره تايوان و قسمت از ايالت «فنگ تي ان» را به ژاپن واگذار كند.

 

1969م:الكساندر دوبچك مهندس 47 ساله 17 آوريل 1969 از حزب كمونيست چك اسلواكي كه در ژانويه 1968 به دبيركلي آن برگزيده شده بود بركنار شد. دوبچك پس از احراز دبيركلي حزب كمونيست حاكم بر چك اسلواكي رهبر اين كشور عضو پيمان ورشو شده بود و نسبت به سوسياليسم، روش ملايمي در پيش گرفته بود كه بي شباهت به سوسيال دمكراسي نبود.

 

دوبچك

 

2006م:آوريل 2006 در لندن اعلام شد كه بدن «Hannah Clark حنا كلارك» دختر 12 ساله انگليسي (عكس بالا) ساكن ويلز، خود قلب معيوب او را درمان كرده و اين دختر، ديگر نياز به قلب كمكي فرد ديگر را ندارد.

 

حنا

 

1421: سدي كه در برابر دريا در منطقه « دورت » هلند ساخته شده بود بر اثر توفان شكست و بيش از يكصد هزار تن از ساكنان اراضي اطراف كه پايين تر از سطح دريا قرار دارند غرق شدند.

1860: بندر« ولادي وستوك» كه به تصميم دولت روسيه در ساحل درياي ژاپن در خاور دور ساخته شده بود در اين روز گشايش يافت.

1930: « آبخاز » در چارچوب جمهوري سوسياليستي گرجستان به صورت يك منطقه خود مختار اعلام شد.

1932: برده داري در اتيوپي ( حبشه ) لغو شد.

1946: آخرين سرباز فرانسوي از سوريه خارج و اين كشور كه از سال 1920 تحت الحمايه فرانسه بود استقلال كابل به دست آورد. سوريه پيش از پايان جنگ جهاني اول وابسته به عثماني بود.

1956: كمينفورم كه به صورت دفتر مبادله اطلاعات ميان احزاب كمونيست عمل مي كرد منحل شد.

1971: جمهوري بنگلادش زير نظر مجيب الرحمان تاسيس خود را رسما اعلام داشت.

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------