تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 9 مرداد



745م:طبق روايات متعدد و تطبيق تقويم ها، ابراهيم بن محمد معروف به ابومسلم كه در «تاريخ» ابومسلم خراساني ناميده شده است 31 ژوئيه سال 745 ميلادي (نهم امرداد) براي سر و سامان دادن به مخالفان بني اميه كه در عين حال از بني عباس پشتيباني مي كردند وارد خراسان شد. وي ظرف دو سال و چند ماه بر همه خراسان (خراسان بزرگتر و ازجمله شامل منطقه فرارود) تسلط يافت و در شهر مرو مستقر شد.

پاره اي از مورخان، ابومسلم را كه در اصفهان به دنيا آمده و در كوفه (همسايه شهر نجف) بزرگ شده از فرزند زادگان بزرگمهر (بوذرجمهر) وزير بنام ساسانيان نوشته اند. او مردي دلير و باهوش و مصمم به برچيدن حكومت بني اميه بود كه به اظهار وي عيّاش، آزمند، دنيا دوست و همانند سلاطين قديم ظالم، متكبر و فاسد شده بودند و به اين هدف خود نيز رسيد.

 

تصويري از يک مجسمه ابومسلم خراساني


1288ش:نهم امرداد سال 1288 هجری خورشيدي (31 ژوئيه 1909) شيخ فضل الله نوري به حكم دادگاه انقلاب (انقلاب مشروطیت) اعدام شد. وي پس از خلع محمدعلي شاه، از 26 تيرماه در خانه اش تحت نظر قرار گرفته بود و دو روز پس از آن به اتهام مخالفت با نظام مشروطه و ترغيب ديگران به اين مخالفت به دادگاه انقلاب مركب از مشروطه خواهان و مجاهدان راه مشروطيت تسليم شده بود. محاكمه شيخ فضل الله كوتاه بود. پس از انقلاب 1357، نام او را بر بزرگراهي در تهران گذاردند كه ميدان ونك را به ميدان آزادي متصل مي سازد!. با وجود اين، در همين زمان نوه او ـ دكتر منوچهر آزمون ـ را اعدام كردند. دکتر آزمون که پيش از انقلاب وزير کابينه بود به حکم دادگاه انقلاب اسلامي در تهران اعدام شد.

 

1331ش:نهم امرداد 1331 (31 ژوئيه 1952) دكتر مصدق نخست وزير وقت، بانك انگلستان در تهران را كه به نام بانك شاهنشاهي فعاليت داشت تعطيل كرد كه بعدا بانك غيردولتي «بازرگاني» در ساختمان آن واقع در ميدان توپخانه آغاز به فعاليت كرد که این بانک پس از انقلاب و ملی شدن بانکهای کشور، به نام بانک تجارت به کار خود ادامه داده است. بانك بازرگاني نخستين بانك غيردولتي بود که در ايران تاسیس شده بود. اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت تاکید بر دولتی بودن بانکهای کشور دارد. بانک انگلستان دهها سال ناشر اسکناس های ایران بود. به عبارت دیگر؛ سیاست پولی وطن ما در کنترل بانک خارجی (دولت بیگانه) قرارداشت.

در همين روز دكتر علي اصغر پورهمايون، از سوي دكتر مصدق رئيس شركت بيمه ايران و دكتر محمد نصيري رئيس بانك ملي شدند.

 

نمونه اسكناسهايي كه اين بانك براي ايران !! چاپ و به جريان مي گذارد. اسم بانك شاهنشاهي را هم بر خود گذارده بود تا مردم متوجه نشوند كه پولشان ــ نبض كشور ــ در دست خارجي است . از همين پولهاي كاغذي هم به دولتهاي وقت تهران با بهره سنگين وام مي دادند و در عوض خود آنها را در گرو خويش داشتند

 

ساختمان بانك انگلستان ( شاهنشاهي) در ضلع شرقي ميدان توپخانه

 

1303ش:علي باستاني از چهره هاي ژورناليسم ايران نهم مرداد 1303 (31 ژوئيه 1924) به دنيا آمد و از نخستين روزنامه نگاراني بود كه پس از انقلاب از كار بركنار شد.

علي كه از مازندران بر خاسته است يك فرهنگي و آموزشگر چپگرا بود كه وارد كار روزنامه نگاري شد. وي در سال 1336 هنگامي به عضويت تحريريه روزنامه اطلاعات درآمد و خبرنگار پارلماني اين روزنامه شد كه تحت تعقيب ماموران امنيتي وقت (اطلاعات شهرباني ـ ركن دوم ستاد ارتش ـ فرمانداري نظامي) بود و چند بار براي دستگير كردنش به تحريريه اطلاعات هم هجوم برده بودند. باستاني و همسرش با وضعيتي كه بر ايران دهه هاي 1320 و 1330 مستولي بود و طبقه زحمتكش در رنج و تحت ستم قرار داشت مبارزه مي كرد.

 

علي باستاني


1099م:30 ژوئيه سال 1099ال سيد (رودريگو دياز دو ويوار) ژنرال اسپانيايي در شهر والنچيا درگذشت. وي 55 سال عمر كرده بود.

ال سيد نخست از سرداران ارتش آلفونسو چهارم پادشاه كاستيل( قسمتي از اسپانيا) بود كه چون مورد بي مهري پادشاه قرار گرفت به صورت يك ژنرال مرسنر درآمد، گاهي براي مسلمانان اسپانيا شمشير و مهارت جنگي خود را بكار مي برد و بعضي وقت ها در كنار مسيحيان مي جنگيد و سرانجام والنچيا را در پي يك محاصره طولاني تصرف كرد و خود را حاكم اين شهر ساحل مديترانه كرد. والنچيا قبلا در دست مسلماناني بود كه از شمال آفريقا به اسپانيا رفته بودند.

عمل آلفونسو چهارم با السيد و مرسنر شدن او، ضرب المثلي بين المللي شده است كه حكمران نبايد مردان كشور (از مردان شمشير تا مردان فكر) را با يك برخورد كوچك و به آساني از دست بدهد تا ويرانگر شوند.

مسلمانان نام السيدEl - Cid (ال سيدي ـ سيد به معناي آقا و برتر) را بر «رودريگو» گذارده بودند. در باره السيد داستانسرايي بسيار شده و يك فيلم سينمايي نيز بر پايه اين داستانها توليد شده است.

 

1803م:30 ژوئيه سال 1803 «يان اريكسونJon Erickson » مهندس و مخترع سوئدي به دنيا آمد و 86 سال عمر كرد. پروانه كشتي، كشتي زره دار، اژدر، اژدر افكن و ... از اختراعات وي بشمار مي آيند.

وي بود كه در سال 1962 (دوران جنگ داخلي آمريكا) براي اتحاديه آمريكا (شمالي ها ـ دولت واشنگتن) كشتي زره دار «مانيتور» را ساخت.


1733م:31 ژوئيه سال 1733 ميلادي نخستين «لژ» فراماسونري در شهر «بوستون» در آمريكا آغاز به كار كرد. پاره اي از مورخان ورود فراماسونري را به آمريكا، سه سال پیش از آن و در سال 1730 و به شهر فيلادلفيا ذكر كرده اند. بنجامين فرانكلين از سران استقلال آمريكا در فيلادلفيا به عضويت فراماسونري درآمده بود.

فراماسونري يك تشكيلات سري (محرمانه) است كه به صورت سلسله مراتب و با انضباط سخت اداره مي شود و در تعليم و عمل، اعضاي آن در ائتلاف با هم هستند و ملزم به اطاعت اند. اعضاي هر گروه فراماسون كه به آن «لژ» مي گويند تحت شرايطي صرفا از ميان مردها انتخاب مي شوند و اين لژها داراي گراندلژ (لژ بزرگ) هستند. در داخل لژها نيز اعضا در سه طبقه قراردارند كه طي شرايطي ارتقاء مي يابند. ريشه فراماسونري از انگلستان قرون وسطي است كه بر الگوي انجمنهاي قديمي سرمعماران كليساهاي اسكاتلند به وجود آمده است. فراماسونري پس از ايجاد «گراندلژ» لندن در سال 1717، به ساير كشورها گسترش يافت و از آنجا كه ميان اعضاي لژها دوستي، وفاق و معاضدت برقرار است، به مداخله در امور كشورها از جمله دخالت در انتصابات، سياستگذاري ها، حتي معاملات دولتي، انواع پارتي بازي و اعمال نفوذ متهم شده اند. هيتلر و موسوليني دو مخالف سرسخت فراماسونري بودند. دولتهاي كمونيستي نيز در زمان خود، اين لژها را از كشورهاي خود ريشه كن كردند و ... در ايران هم پس از انقلاب اقداماتي بر ضد فراماسونري و عضويت در آن صورت گرفته است.

 

1811م:سي ام ژوئيه سال 1811 «ميگوئل هيدالگو كاستيلاMiguel Hidalgo y costilla » رهبر استقلال طلبان مكزيك كه به پدر اين كشور معروف است در «چي واهواهوا» در 58 سالگي تيرباران شد. وي يك كشيش كاتوليك بود كه مكزيكي ها را برضد حكومت اسپانيا (اصطلاحا كشور مادر) كه بزعم او مقامات اعزامی اش به مکزیک بي عدالتي و ستمگري مي كردند فراخواند و به پيروزي هايي هم نائل آمد. کشیش «هيلداگو» در مكزيك همان انقلاب مسلحانه اي را به راه انداخت كه جورج واشيگتن چند سال پيش از او در ايالات متحده به آن دست زده بود و علت عدم پيروزي او در اين بود كه مانند واشنگتن تجربه نظامي نداشت و در مكزيك بيش از ايالات متحده خائن و خبرچين وجود داشت.

 

Miguel Hidalgo y costilla


1898م:اليجا محمد Elijah Muhammad رئيس جنبش مسلمان سياهپوست ايالات متحده كه جنبش او رنگ ناسيوناليستي به خود گرفته بود31 ژوئيه 1960 خواهان تشكيل دولتي از سوي سياهپوستان درچارچوب اين كشور شد.

اليجا كه به نام« اليجا پول » در دهم اكتبر 1898 در جورجيا متولد شده بود در 26 سالگي به شهر ديترويت ميشيگان نقل مكان كرد . پدر وي در جورجيا يك مروج مسيحيت پروتستان بود. اليجا در ديترويت با « فرد محمد » آشنا و مسلمان شد و از آنجا به شيكاگو رفت و يك مركز اسلامي تاسيس كرد و در سال 1934 جنبش سياهان مسلمان را بنياد گذارد.

وي در دوران جنگ جهاني دوم دولت آمريكا را متهم كرد كه چون ژاپني ها سفيد پوست نيستند مورد خصومت آمريكا قرار گرفته اند و به همين سبب زنداني شد. زنداني شدن به سود او تمام شد و در آنجا موفق گرديد جمع كثيري از زندانيان را كه يكي از آنان ملكم ايكس بود مسلمان كند. او تا پايان عمر ( 25 فوريه 1975 ) به فعاليت هاي خود ادامه داد. جنبش او نخستين جنبش مسلمانان در آمريكا بشمار مي آيد.

 

اليجا محمد

 

1967م:امروز، روزي است كه در آن در سال 1967، شارل دوگل ناسيوناليست بزرگ فرانسه و رهبر وقت اين كشور، در اثناي ديدار از ايالت كبك (Quebec) كنفدراسيون كانادا، در نطقي در برابر دهها هزار فرانسوي زبان كانادائي در شهر مونترآل، ملاحظات سياسي را كنار گذارد و فرياد زد: «زنده باد كبك آزاد»، كه باعث رنجش دولت مركزي كانادا شد و از آن پس، فرانسوي زبانان كبك چند بار در صدد برآمدند از طرق دمكراتيك (رفراندم) ايالت خود را مستقل كنند.

روزگاري نام «فرانسه آزاد» را بر آنها نهاده بودند و ... ولي هنوز موفق نشده اند. نخستين اروپاييان كه وارد كانادا شدند فرانسويان بودند و «شاپلن» فرانسوي «كبك» را بنا گذاشت، ولي بعدا انگلستان با جنگ آن را از دست فرانسه خارج ساخت. با وجود اين فرانسوي تبارهاي كبك زبان و فرهنگ فرانسوي خود را حفظ كرده اند و از انديشه استقلال بيرون نرفته اند.

 

دوگل هنگام بيان آن مطلب

 

2005م:«باب هربرتBob Herbert» روزنامه نگار سياهپوست آمريكايي كه تفسيرهايش از سوي سنديكاي مربوط به روزنامه ها ارسال مي شود در سي ام ژوئيه 2005 تحت عنوان «نفت و خون» ضمن اشاره به گزارشهاي آخرين روز مربوط به وضعيت نظاميان آمريكايي در عراق نوشته بود كه «محافظه كاران نوين» كه دولت وقت آمريكا را به دست داشتند به خاطر نفت به عراق لشكر كشي كردند و تا به اين هدف و در دست گرفتن کنترل نفت خاورميانه نرسند، دست بردار نخواهند بود.

هربرت افزوده بود: طبق طرح تعرض نظامي به عراق که در بهار 2003 صورت گرفت قرار بود ايران هدف دوم باشد که پيچيده شدن مسئله عراق و گسترش زد و خوردهاي داخلي در اين کشور و اعتراض مردم آمريکا باعث حذف حمله زميني به ايران از کل طرح شد. هربرت نوشته بود: براي ساکت کردن جهانيان سخن از تخليه عراق در ميان است، فراموش نکنيد که جا به جا كردن واحدها، تخليه نظامي يك كشور اشغالشده محسوب نمي شود. محافظه كاراني که پيرامون جورج دبليو بوش را گرفته اند به خاطر بركنار كردن صدام نبود كه تحمل اين هزينه و تلفات سنگين را بر عهده گرفتند و به عراق لشكر كشيدند، هدف آنان نفت است و نفت يعني كليد فتح جهان. اينان احتمالا به نفت ايران هم چشم دوخته اند و مناطق نفتخيز ايران در مجاورت عراق واقع شده اند.

 

هربرت

 

1556: سن ايگناشيوس موسس فرقه مسيحي « ژوزويت » در رم درگذشت.

1777: موسسان ايالات متحده آمريكا به «ماركيز دو لافايت» فرانسوي كه به كمك آنان شتافته بود درجه ژنرالي و مقام فرماندهي در ارتش انقلاب استقلال دادند.

1945: 1945 پير لاوال نخست وزير پيشين فرانسه كه پس از شكست آلمان در جنگ به اتريش گريخته بود خود را تسليم كرد و 15 اكتبر همان سال به جرم سازش با هيتلر اعدام شد.

1981: ژنرال عمر تريحوس رئيس كشور پاناما در يك سانحه هوائي كه نسبت به عادي بودن آن ترديد است كشته شد و ژنرال نوريه گا برجاي او نشست. تريحوس با كارتر رئيس جمهوري وقت آمريكا پيمان واگذاري آبراه پاناما را به اين كشور امضاء كرده بود و به شاه اجازه داده بود كه درپاناما اقامت كند.

1991: بوش ( پدر ) و گورباچف قرارداد محدود كردن تسليحات استراتژيك امضاء كردند.

2003: در پي فتواي رهبران روحاني نجف ، سرهنگ آمريكايي كريستوفر كانلين كه بانو ناصر حسين را به سمت قاضي اين شهر مذهبي انتخاب كرده بود از اين انتخاب خود صرفنظر كرد. اين سرهنگ بنا به اندرز مشاور خود راشل رو كه از آمريكا اعزام شده بود اين بانوي 54 ساله را براي پست قضاوت در نظر گرفته بود كه پيش از اداي سوگند ، با توجه به مخالفت هايي كه شد مراسم سوگند را لغو كرد.

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------