تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -16 اردیبهشت



1291ش:شانزدهم ارديبهشت سال ۱۲۹۱ هجري خورشيدي در زد و خورد نيروهاي دولتي با افراد مسلح سالارالدوله پسر مظفرالدين شاه كه ادعاي سلطنت داشت در نزديكي همدان، نيروهاي دولتي شكست خوردند و با برجاي گذاردن مقدار زيادي اسلحه و مهمات فراركردند.در پي اين شكست، از تهران يپرم خان رئيس نظميه (پليس) كه از مجاهدان مشروطيت بود و در شكست دادن محمدعلي شاه مشاركت فعال كرده بود، با افرادش عازم جنگ با مدعيان سلطنت شد.

 

سالارالدوله

 

1316ش:ارديبهشت سال ۱۳۱۶، ماهي بود كه رضاشاه به خفه كردن جنبش كمونيستي ايران در نطفه، كمر بسته بود و شانزدهم اين (روزي چون ديروز) دكتر تقي اراني، دكتر بهرامي، عباس آذري و ضياء الحوتي دستگير شدند.

 

 

دکتر اراني

 

1320ش:تنها پس از شهريور 1320 و تبعيد رضاشاه بود كه جنبش كمونيستي ايران (در سايه قدرت مسكو كه نيروي نظامي در ايران داشت) احياء و حزب توده تاسيس شود و تا بهمن ماه ۱۳۲۷ (رويداد «احتمالا ساختگي» تيراندازي به شاه در دانشگاه تهران) فعاليت آزاد (اصطلاحا قانوني) داشته باشد. در طول حکومت دکتر مصدق، فعاليت حزب توده عملا آزاد بود و عناصر اين حزب در جريان انقلاب سال 1357 هجري خورشيدي و تا دو سه سال پس از آن هم فعاليت تقريبا آزاد داشتند.درپي اعتصاب معلمان، علي اميني نخست وزير شد

 

علي اميني

 

1350ش:طبق سندی که در سال 1387 انتشار یافت، امیر عباس هویدا نخست وزیر وقت در جلسه غیر علنی سران حزب ایران نوین که 16 اردیبهشت 1350 (ماه مه 1971) برگزار شده بود در پاسخ به برخی از شرکت کنندگان درجلسه که درباره «بحرین» و عدم رضایت عمومی ایرانیان از جدا شدن آن از خاک وطن پرسیده بودند تنها به گفتن این جملات بسنده کرده بود: "بحرین به مثابه یکی از دختران ما بود که این دختر شوهر کرد و رفت و چون عضوی از خانواده ما بوده باید بمانند بزرگ هرخانواده از او پشتیبانی کنیم و خواهیم کرد!.".

 

نتيجه حمايت از تجزيه ايران: اعدام

 

1882م:«رابرت كخ Koch» زيست شناس آلماني ششم ماه مه سال 1882 كشف خود، ميكروب سل (توبركل باسيلوسTubercle Bacillus ـ باسيل دو كخ) را اعلام داشت. وي 24 مارس (دو هفته پيش از آن) اين ميكروب را كه در طول تاريخ بيش از يك ميليارد انسان را كوته عمر كرده است، كشف كرده بود. پروفسور كخ بعدا راه ايزوله كردن اين ميكروب را به دست آورد كه در برابر داروها مقاومت مي كرد و مي توانست سالها درگوشه اي كمين كند و درفرصت مناسب (ضعيف شدن بدن براثر بيماري هاي ديگر و يا قحطي، بدغذايي و زحمت زياد) دست به فعاليت بزند. پروفسور «كخ» علاوه بركشف عامل بيماري سل، با مسافرت به مصر و هند، ميكروب كلرا (وبا) را نيز كشف كرد و همچنين در سال 1906، آتوكسيلAtoxyl را برضد مالاريا ساخت كه مشابه «كنينQuinine» است. «كخ» كه در 27 ماه مه 1910 درگذشت در سال 1905 برنده جايزه نوبل شد. او در 11 دسامبر 1843 در بادن بادن آلمان به دنيا امده بود.

 

كخ

 

335پیش ازمیلاد:به نوشته مولف دائرة المعارف دمكراسي، ششم ماه مه سال ۳۳۵ پيش از ميلاد اسكندر مقدوني كه سرگرم انحلال «كشور - شهرها»ي يونان و تأسيس يك حكومت مركزي بود «دموستينز» حقوقدان يوناني را متهم به طرح توطئه نسبت به جان خود كرد و از صحنه خارج ساخت.

 

«دموستينز» معتقد به ادامه استقلال كشور ـ شهرهاي يوناني و نيز كنفدراسيون بود ک

 

680م:معاويه بن ابي سفيان سر سلسله امویان ششم ماه مه سال 680 ميلادي در 78 سالگي درگذشت.اين روز پس از تطبيق تقويم ها به دست آمده است. وي در سال 661 ميلادي پس از قتل علي (ع) به دست خوارج در كوفه، خود را خليفه اعلام كرده بود.

 

1527م:ششم ماه مه 1527شهر رم به تصرف مرسنرهاي آلماني درآمد و اينان به مدت ده روز (تا 16 ماه مه) شهر را غارت كردند. مرسنرها كه 15 هزار تن بودند از سوي شارل پنجم به ايتاليا فرستاده شده بودند زيرا كه پاپ وقت با دشمنان آن پادشاه سازش كرده بود. با اين كه به خواست پاپ، شارل (چارلز) به مرسنرها كه لوتران مذهب (پروتستان) بودند دستور بازگشت داده بود، آنان گوش نكردند و نه تنها رم را غارت كردند بلكه به گارد واتيكان نيز تلفات وارد ساختند و در آنجا اسب بستند. با غارت رم، رنسانس ايتاليا عملا متوقف شد.

 

1775م:ششم ماه مه سال 1775 ، پاتريك هنري انديشمند و مبارز آمريكايي از مهاجر نشينان انگليسي اين سرزمين خواست كه بپاخيزند و آزادي و استقلال خود را از انگلستان ـ انگليسي كه با آنان پنج هزار مايل فاصله دارد و از چنين مسافتي حق حكومت كردن بر آنان را ندارد بگيرند.

 

پاتريك هنري

 

1937م:ششم ماه مه 1937 يك كشتي هوايي آلماني (بالن ـ دريجيبل - زپلين) به نام هيندنبورگ در آسمان ايالت نيوجرسي آمريكا آتش گرفت و 35 سرنشين آن كشته شدند. اين كشتي هوايي قبلا ده بار ميان اروپا و آمريكا پرواز كرده بود. علت آتش گرفتن آن هنگام فرود، انفجار مخزن گاز هيدروژن تشخيص داده شد. پس از رسيدن اين بالن به آسمان نيوجرسي، در اينجا رعد و برق بود و الكتريسته ناشي از اين رعد و برق به مخزن هيدروژن اصابت و آن را آتش زده بود. هيدروژن به علت سبكي، كشتي هوايي را به آسمان مي برد و در آنجا به حالت معلق حفظ مي كرد.

 

كشتي هوايي آتش گرفت

 

1982م:يك جت جنگنده آرژانتيني چهارم ماه مه 1982 به انتقام غرق شدن نبردناو ژنرال بلگرانو، ناوشكن انگليسي شفيلد را با پرتاب موشك اكزوست ساخت فرانسه غرق كرد. در اين رويداد 20 تن كشته و 24 نفر ديگر مجروح شدند. بلگرانو توسط يك زيردريايي انگليسي در آبهاي فالكلند غرق شده بود. خلبان جنگنده آرژانتيني داطلب انتقامگيري شده بود كه قهرمان وطن شده است.

 

شفيلد پس ازاصابت موشك

 

1536: هنري هشتم پادشاه انگلستان دستور داد كه انجيل به زبان انگليسي ترجمه و در كليساهاي آن كشور قرارداده شود. تا آن زمان رسم بر اين بود كه انجيل به زبان لاتين باشد.

 

1684: لويي 14 پادشاه وقت فرانسه كاخ سلطنتي و دفتر اختصاصي خود را به ورساي انتقال داد.

 

1882: لايحه اخراج چينيان از ايالات متحده كه در پي ايجاد جنبش هاي ضد زرد در ايالات غربي آن كشور تنظيم شده بود از تصويب مجلسين آمريكا گذشت و براي امضاء به كاخ سفيد ارسال شد.

 

1994: تونل مانش (ميان فرانسه و انگلستان) توسط سران دو كشور رسما گشايش يافت. اين تونل، دو كشور را از زير دريا به هم متصل مي كند.

 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------