سازمان سینمایی اظهارات وزیر ارشاد را در مورد «خانه سینما» تکذیب کرد



سازمان سینمایی,اظهارات وزیر ارشاد در مورد خانه سینما,وزیر ارشاد

سازمان سینمایی اظهارات وزیر ارشاد را در مورد «خانه سینما» تکذیب کرد
«نقل‌قول» دردسرساز

درج اظهارنظر علی جنتی، وزیر ارشاد در نسخه آزمایشی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت درباره «خانه سینما» خبر جنجالی روز گذشته خبرگزاری‌ها بود که به‌سرعت بازتابی وسیع یافت.

اما ساعتی بعد روابط‌عمومی سازمان سینمایی اظهارات وزیر را تکذیب کرد. علی جنتی گفته بود: «سیاست وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی، ایجاد یک «خانه سینما» با هیات‌مدیره‌ای جدید است تا تمام سینماگران را زیر یک سقف جمع کند.» و در عین حال افزوده بود: ««تفرقه و اختلافی که بین سینماگران افتاده را باید حل‌وفصل و ضوابط جدیدی را برایشان تعیین کرد.»

 

در ادامه این اظهارات، وزیر ارشاد به لفظ «انحلال» هیات‌مدیره خانه سینمای فعلی اشاره کرده و افزوده بود: «هیات‌مدیره‌ای که در حال حاضر وجود دارد باید منحل شود و با تشکیل یک مجمع عمومی و انتخابات آزاد هیات‌مدیره جدید کار خودش را آغاز کند و همه تابع مجموعه جدید باشند.»


 «شرق» پس از رسانه‌ای‌شدن این اظهارات، در گفت‌وگو با فرهاد توحیدی، رییس هیات‌مدیره خانه سینما، واکنش وی را جویا شد. فرهاد توحیدی، رییس هیات‌مدیره خانه سینما، تحلیل خود را از صحبت‌های وزیر چنین عنوان کرد: «آنچه از صحبت‌های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تعبیر می‌شود، این است که هیات‌مدیره فعلی باید وظیفه تشکیل مجمع عمومی را به نهاد دیگر واگذار کند.

 

در حالی که مطابق قانون مادامی که مجمع عمومی هر موسسه به هر دلیلی برگزار نشود هیات‌مدیره موجود، مسوول اداره امور موسسه است و از جمله موظف است شرایط را برای برگزاری مجمع عمومی آماده کرده و سپس با اعلام فراخوان به تشکیل مجمع عمومی اقدام کند. بنابراین این وظیفه واگذارشدنی نیست.»


 با این حال کمتر از یک‌ساعت بعد روابط‌عمومی سازمان سینمایی درباره نقل قول وزیر ارشاد درخصوص «خانه سینما» متنی به این شرح ارسال کرد: «پیرو خبر منتشرشده درخصوص اظهارات وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه هیات‌مدیره فعلی خانه سینما منحل و انتخابات آزاد تشکیل می‌شود، روابط‌عمومی سازمان سینمایی اعلام می‌دارد: باتوجه به مذاکره رییس سازمان سینمایی با وزیر محترم ارشاد، ایشان نقل این مطلب را تکذیب کردند.»


در ادامه این گزارش نوشته شده بود: «با توجه به اینکه بازگشایی «خانه سینما» طبق سیاست‌های جدید به سازمان سینمایی واگذار شده است به‌زودی سیاست‌های فراروی این مجموعه درخصوص بازگشایی خانه سینما اعلام خواهد شد. لذا از عموم رسانه‌ها درخواست می‌شود تا از گمانه‌زنی و نقل‌قول‌های غیرصحیح خود‌داری کنند تا اخبار جدید از طریق مجاری رسمی اعلام گردد.»


 انتشار تکذیبیه سخنان وزیر از سوی سازمان سینمایی، «شرق» را بر آن داشت اظهارات فرهاد توحیدی را در این گزارش درج نکند؛ ضمن اینکه پیش از این علی جنتی طی اظهاراتی به ممکن بودن ایجاد دو «خانه سینما» اشاره کرده بود. همچنین درخصوص اظهارات جدید آقای وزیر و بعد تکذیب روابط‌عمومی سازمان سینمایی، خبرنگار «شرق» با حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی، تماس گرفت تا برخی ابهامات مطرح‌شده در این زمینه را مورد پرسش قرار دهد که متاسفانه نتیجه‌ای دربرنداشت.


توپ «شمقدری» در زمین «حسینی»
 این‌روزها که با استقرار دولت تدبیر و امید، انتظار می‌رود «خانه سینما» هرچه سریع‌تر بازگشایی شود؛ اظهارنظرهای سیدمحمد حسینی، وزیر سابق ارشاد و همچنین پاسخ جواد شمقدری، رییس قبلی سازمان سینمایی درخصوص شکایت هیات‌مدیره «خانه سینما» به کمیسیون اصل 90 ابعاد گسترده روند تعطیلی «خانه سینما» را نشان می‌دهد. چندی پیش سیدمحمد حسینی در گفت‌وگو با «تسنیم» درباره ریاست جواد شمقدری بر مسند سازمان سینمایی عنوان کرده بود: «ترجیح ما این بود فرد دیگری در این مسوولیت باشد؛ چون بر روی هیات هنرمندان مسلمان عده‌ای حساسیت داشتند و این اختلاف از قدیم در سینمای ایران وجود داشت.

 

من چون در صداوسیما کار کرده بودم، فکر می‌کردم به‌جای اینکه یک سینماگر در این حوزه مسوول باشد باید یک مدیر در این جایگاه قرار می‌گرفت؛ البته مدیری که با سینما و هنر آشنایی داشته باشد؛ چون سینماگران روحیه لطیفی دارند و کمتر می‌توانند در کارهای اجرایی و مشکلات دوام بیاورند و معمولا اختلافاتی هم با یکدیگر دارند که کار را مشکل می‌سازد. به همین دلیل نظرم این بود که یک فردی را در این مسوولیت بگذاریم که از ابتدا مورد هجمه قرار نگیرد ولی خوب این اتفاق نیفتاد و دیدیم که از همان شروع کار عده‌ای موضع گرفتند...»


این‌روزها هم کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس در حال بررسی موضوع شکایت مسوولان «خانه سینما» از جواد شمقدری به‌عنوان مسوول وقت سازمان سینمایی است. جواد شمقدری درباره موضوع تعطیلی «خانه‌سینما» در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد: «شکایتی که صورت گرفته از وزارت ارشاد بوده است. البته من مبنای شکایت را دقیق نمی‌دانم. اما افراد می‌توانند از دستگاه‌های مختلف به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کنند.»


وی ادامه داد: «کمیسیون از ما یک گزارش درباره روند تعطیلی و انحلال خانه سینما و همچنین اقدام ارشاد برای گرفتن «خانه سینما» خواستند که من به‌همراه یک کار‌شناس حقوقی در جلسه شرکت و گزارش را ارایه کردیم.»


همچنین شمقدری اشاره کرد: «مرجع شکایت وزارتخانه است و از آنجایی که من مطلع بودم، در این جلسه از کمیسیون شرکت کردم و گفتم هر اتفاقی که درباره «خانه سینما» افتاده است با دستور وزیر ارشاد و بر اساس مبانی قانونی و اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است و ارتباطی به من ندارد.»


 همچنین شمقدری با انداختن توپ به زمین وزیر اسبق ارشاد افزوده: «وزارتخانه هر حکم یا دستوری داده است بر اساس قانون و قوانین موجود و با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است و حتی یک نامه و حکم هم با امضای رییس سازمان سینمایی نبوده است.»

شرق
 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------