آثار کلاسیک ایتالیا پس از ۵۰ سال از پستو درآمد



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,آثارکلاسیک ایتالیا
مجموعه‌ای حیرت‌انگیز از مجسمه‌های یونانی و رومی پس از مخفی بودن به‌مدت ۵۰ سال، قرار است در رم به‌ نمایش گذاشته شود.

این مجموعه خصوصی که با مجموعه های موجود در موزه های بزرگ دنیا رقابت می کند، نیم قرن در انبار محبوس بود تا اینکه مالکان اشراف زاده آن برای نمایش این آثار با دولت ایتالیا به توافق دست یافتند. این آثار معروف به مجموعه تورلونیا (Torlonia) یکی از مهمترین مجموعه مجسمه های کلاسیک است که همچنان در تملک مالکان خصوصی قرار دارد. تنها تعداد اندکی موفق شده اند از این مجموعه ۶۲۰ اثری در انبار دیدن کنند.

 

حتی سالواتوره ستیس (Salvatore Settis) یکی از متصدیان برگزاری نمایشگاه روم و مورخ هنری کهنه کار و مدیر سابق موسسه تحقیقاتی گتی (Getty) در لس آنجلس تا قبل از برعهده گرفتن مسئولیت برگزاری این نمایشگاه، شخصا این آثار را ندیده بود.

 

وی به پایگاه اینترنتی آرت نت گفت که اولین بازدیدش، شگفت انگیز، پرارزش و باورنکردنی بود. قرار است پس از نمایشگاه این آثار در روم، مجموعه یادشده در موزه های آمریکا و اروپا نیز نمایش داده شود. این مجموعه پس از نمایش در اروپا و آمریکا، در موزه جدید تورلونیا در ایتالیا در معرض دید عموم قرار می گیرد. خانواده تورلونیا در سده های ۱۸ و ۱۹ از طریق اداره امور مالی واتیکان، ثروت هنگفتی را به دست آوردند. مجموعه این خانواده در میان مورخان هنری ماهیت افسانه ای یافته است، زیرا آنها این آثار را برای مدتی طولانی مخفی کرده بودند.

 

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,آثارکلاسیک ایتالیا
 
در سال ۱۸۷۵، آلساندرو تورلونیا (Alessandro Torlonia) شاهزاده وقت ایتالیا با تاسیس یک موزه  خصوصی، امکان بازدید از این آثار را برای گماشتگان ویژه فراهم کرد. آنا ماریا کاروبا (Anna Maria Carruba) سرپرست مسئول نظارت بر اجرای این طرح  از سال ۲۰۱۶ روی این مجسمه ها کار کرده است. وی گفت یک نقش برجسته مرمری همچنان ردی از پوشش رنگی اولیه اش را داراست.
 
مجسمه های کلاسیک اغلب رنگ براق می خوردند، اما یافتن آثاری از رنگدانه‌های اولیه که با گذر زمان محو می شوند، امری نادر است. در برخی موارد نیز مجموعه داران این آثار را تمیز می کنند زیرا ترجیح می دهند سطوح آثار دست نخورده باقی بماند.
 
 
دولت ایتالیا از مدت ها قبل درصدد دستیابی به این مجموعه مخفی بود. سیاستمداران ایتالیایی در طول ۴۰ سال گذشته تلاش کردند خانواده تورلونیا را متقاعد کنند مجموعه را در معرض دید عموم قرار دهند. در سال ۲۰۱۴، آلساندرو تولونیا سرپرست این خانواده  بنیادی را برای مدیریت مجموعه تاسیس کرد و در سال ۲۰۱۶، یک سال قبل از مرگش، این اشراف زاده در نهایت با دولت ایتالیا به توافق دست یافت.
 
 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------