فعلاً در «پشت بام تهران» مشغولم



اخبار,اخبار فرهنگی,ثریا قاسمی

بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون درباره نقش خود در سریال«تعبیر وارونه یک رویا» می گوید:اواسط کار، ذهن آقای جیرانی به این سو رفت که نیاز به یک منطقه امن در کار وجود دارد و آن را با خلق شخصیت عمه ارائه دادند. من هیچ شناختی از کار نداشتم و اصلا در جریان قصه نبودم.

ثریا قاسمی بازیگری باسابقه در عرصه سینما است و در طول سالهای گذشته شاهد بازی‌های متفاوت و سینمایی خوبی از ایشان بوده‌ایم .

 

او به کاراکترهایی جان بخشیده  که اکثراً توانسته نظر اکثر هیات‌های انتخاب و داوری جشنواره‌ را به سوی خود جلب کند و در دوره های مختلف نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر باشد و در نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر موفق به کسب جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر اول زن شد.

 

  قاسمی تجربه فراوانی در رادیو و تلویزیون دارد و این تجربیات تاثیر بسزایی در ارایه هرچه بهتر نقش در آثار شده است.

او به واسطه شناخت صحیح از نقش و فضای کارهایی که در آنها حضور می‌یابد به نوعی کار را اجرا می کند که بسیار قابل باور است . بازیگر با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون علاوه بر حضور در گونه های ملودرام در ژانر هایی از جمله کمدی (مجسمه، دختر شیرینی فروش و معادله) هم حضور یافته است. در میان نقش‌هایش در آثار تصویری علاوه بر مادری مهربان و دلسوز یا مادری مقتدر نقش «خاتون» سنگدل سریال «گرگ ها» را نیز ایفا کرده است.

 

او درک درستی از نقش دارد و در هر کاری به درستی جایگاه نقش را می شناسد و آنچه در توان دارد برای ارایه هرچه بهتر آن به کار می گیرد. ثریا قاسمی با حضور درسریالهای «در پناه تو» و «در قلب من» و ایفای درخشان نقش ها، محبوبیتش در میان مخاطبان صد چندان شد.

حضور کوتاه اما موثرش در نقش «عمه» در سریال امنیتی «تعبیر وارونه یک رویا»  به کارگردانی فریدون جیرانی بهانه ای شد که گفت و گوی کوتاهی با «ثریا قاسمی» داشته باشیم. ایشان کمتر درباره نقش هایی که ایفا می کنند، صحبت می کنند زیرا معتقدند که نقش ها اگر درست ارایه شود گویا هستند و نیازی نیست که درباره آن صحبت شود.

نوع بازی ثریا قاسمی در مجموعه «تعبیر وارونه یک رویا» به مخاطب حس امنیت و آرامش در  خانواده را به درستی ارایه کرد و گفت و گوی کوتاه ما هم در این خصوص انجام شد. که در پی می آید.

نیاز به یک جایگاه امن در سریال «تعبیر وارونه یک رویا»/ عمه مهربان ترین وصادق ترین شخصیت سریال
در فیلم ها و سریال های  امنیتی کمتر شاهد توجه به خانواده هستیم و در سریال های ایرانی یک شیوه مرسوم در این گونه از سریال ها حاکم است و بخش خانواده تاثیر بسزایی در روند پیشرفت داستان ندارد اما خوشبختانه در سریال «تعبیر وارونه یک رویا» شاهد کاراکتر اثرگذار «عمه» با بازی خوب شما بودیم.

همین طور که به آن اشاره کردید در ژانر پلیسی _ کارآگاهی همیشه تمرکز اصلی نویسنده فیلمنامه و کارگردان برروی مسایل مافیایی و نوع جنایت متمرکز می شود و همه مسایل حول محور قتل یا مسئله امنیتی – پلیسی که سریال برمبنای آن طراحی شده است کار پیش می رود . اگر حضور خانم ها در این سریالها دیده شود بیشتر به عنوان یک مقتول به شمار می آیند و بهانه ای است برای انتقام گیری اقوام نزدیک از جمله برادر و... این نوع آثار بیشتر در همین شرایط می گذرد و وجه پلیسی معمایی و جنایی آن بر خانواده ارجحیت بیشتری دارد البته این نکته حایز اهمیت است که این گونه از سریال یا سینما قواعد مخصوص به خود را دارد و نمی توان در آن بیهوده مسایل اجتماعی و خانوادگی را گنجاند.

اما در خصوص سریال «تعبیر وارونه یک رویا» شرایط کمی متفاوت تر بود.  آقای جیرانی همانطور که کار را می نوشتند – طبق گفته خودشان – احساس می کردند به یک یک جایگاه امن ، آرام و مطمئن نیاز دارند که  بالاخره شخصیت «عمه »را در ذهن پروراندند . شخصیتی که  مهربان ترین و صادق ترین فرد در این سریال به شمار می آید و کاملا برای مخاطب باورپذیر باشد.

 

ایشان من را انتخاب کردند و من هم پیش از این کار تجربه بسیار خوبی با آقای جیرانی در فیلم سینمایی «شام آخر» داشتم  فیلم خوب و تجربه بسیار خوبی برایم بود

ماه های آخر شخصیت «عمه » اضافه شد/ خانواده جایگاه امن و آرامش است
«عمه» در این مجموعه مکان امن و آرامش خانواده یک کارشناس امنیتی است میزان صحنه های مربوط به این شخصیت بسیار محدود است اما با بازی بسیار خوب و متفاوت حضرتعالی بسیار تاثیرگذار بود.

این شخصیت به دلیل این که در ماه های آخر به کار اضافه شد جای کار و پرداخت بیشتری برای نویسنده و کارگردان فراهم نکرد. همانگونه که اشاره کردید «عمه» در این سریال نقطه امن و آرامش خانواده است.

 

خانواده ای که از یک سو به دلیل شغل پدر پر از تنش و نگرانی است و از سوی دیگر دختر خانواده بدون مادر بزرگ شده است و «عمه» برایش نقطه امن و آرامش دهنده است.  در این سریال  چند سکانس کوتاه عمه حضور دارد اما تاثیرگذار بود و برای من بسیار جالب است .

 

اغلب همکاران من به طولانی بودن نقش فکر می کنند. اما من و تعدادی از همکارانم به طولانی بودن نقش فکر نمی کنیم بلکه اثرگذاری برای من به شخصه از اهمیت خاصی برخوردار است .

 

با توجه به نظرات مخاطبان احساس می کنم این چند سکانسی که عمه حضور داشته موجز ، مناسب و به جا از آن استفاده شده و تاثیر لازم را بر بروی مخاطب گذاشته است.

 

و این مهم به مخاطب انتقال یافته است که خانواده مکان و جایگاه امن وممطئن است و  آرامش دهنده است.

در جامعه هر شخصیتی که داشته باشیم  و هر نوع کاری که برعهده داریم در خانواده به  آرامش  می رسیم .

فیلمنامه روزانه به دست ما می رسید
با توجه به این مهم که معمولاً فیلمنامه‌ها را می خوانید و کار را انتخاب می کنید. در «مجموعه تعبیر وارونه یک رویا» نحوه حضورتان نسبت به کارهای دیگر کمی متفاوت بود

بله. این دوستان مدت‌ها بود  فیلمبرداری می کردند اواسط کار ذهن آقای جیرانی به این سو رفت که نیاز به یک منطقه امن در کار وجود دارد و آن را با خلق شخصیت عمه ارایه دادند. من هیچ شناختی از کار نداشتم و  اصلا در جریان قصه نبودم. آقای جیرانی کامل شخصیت را برایم تعریف کردند و من به دلیل آشنایی با کار آقای جیرانی پذیرفتم.  اینگونه نبود که فیلمنامه کامل در دسترس باشد  تقریبا روزانه  فیلمنامه به  دست ما  می رسید اما طراحی کامل کار در ذهن آقای جیرانی شکل گرفته بود.

با توجه به تجربیات ارزنده ای که در حوزه تصویر (سینما و تلویزیون ) دارید می توان گفت در جایگاه یک کارشناس ،  کدام سکانس‌ها برایتان جذاب بود و بازی همکارانتان را پسندیدید.

به شخصه سه سکانس فوق‌العاده از نظر کار، طراحی و دکوپاژ را شاهد بودم. دو شخصیت اصلی داستان «ژاله» (پانته آ بهرام)  و «محسن روانبخش» (فرهاد قائمیان) یک سکانس شام  در ابتدای ازدواج شان طراحی و اجرا شد .

 

به عقیده من این شام  هم به لحاظ طراحی دکوپاژ و هم از نظر بازی‌ها فوق العاده بود. مثل همیشه خانم بهرام بسیار خوب بازی کردند و  این سکانس عاشقانه به خوبی طراحی شده بود. در عین سادگی آن زیبایی و حس عاشقانه در سکانس به بیننده انتقال می یافت و اثرگذاری بسیار خوبی داشت.

سکانس دیگر که خارج از قواعد سینما و تلویزیون ایران طراحی و آماده شده که بسیار زیبا بود مرگ شخصیت روانبخش بود. دوربین تمام مدت از پشت سر خانم بهرام صحنه (کشته شدن محسن روانبخش) را به تصویر کشید.

 

به نظر من فوق العاده خوب طراحی شده بود . دکوپاژ بسیار زیبایی داشت و از کلیشه های رایج و معمول این صحنه ها پرهیز شده بود. کلیشه هایی که همیشه مرگ عزیزان را با چهره‌های محزون و  اشک های بعضاً مصنوعی و غلتان روی گونه افراد به تصویر کشیده می شود .

 

صحنه مرگ محسن بسیار خوب آماده شده بود و بازی بسیار خوب خانم بهرام به از کار درآمدن این صحنه فوق العاده کمک کرد زاویای بسیار خوبی برای به تصویر کشیدن این صحنه در بازی خانم بهرام  توجه شده بود.

سکانس دیگری که بسیار از آن به شخصه لذت بردم.  من و برادرم (امیر جعفری) در آشپزخانه حاضر بودیم که به عقیده من بسیار خوب اجرا شد.  دو فرد ایستاده و نزدیک به هم صحبت می کنند هر یک در افکار خودشان غرق هستند و جواب هایی به سوالات یکدیگر می دهند که مربوط به خودشان است و پاسخ فرد مقابل نیست.

 

در این صحنه دو گونه اجرا کردیم یک بخش را برشت وار و بخشی را با متد استانیسلاوسکی کار کردیم . به عقیده خودم یک سکانس فوق العاده و با تکنیکی را ارایه دادیم که  برخوردار از روش های بازی اساتید بزرگ و برجسته بود.

بازی کدامیک از همکاران خود در مجموعه «تعبیر وارونه یک رویا» پسندیدید؟
بازی آقای فرزین صابونی در نقش هوشنگ جاوید را دوست داشتم  فوق العاده زیبا بود  و نوع شخصیتی که برای جاوید در نظر گرفته شده بود را  آقای صابونی با ریزه کاری‌های بسیار خاص و زیبا اجرا کردند.  خانم بهرام مانند همیشه فوق‌العاده بود و دیگر عزیزان که همه زحمات زیادی برای ارایه هرچه بهتر شخصیت ها تحمل کردند .

 

همچنین  جوانی که تازه به جمع بازیگران ملحق شده بود و اولین تجربه  جدی ایشان به شمار می آمد.  آقای نیما نادری  خوش صورت و خوش نگاه و جوان هستند . امیدوارم در کارهای بعدی هم با تلاش و پشتکار موفق باشند.

نگارش فیلمنامه برای گروه سنی میانسال نیاز به پختگی دارد/ پیامد استفاده از تکنولوژی اضطراب و افسردگی

مدتی است در سینما فعال نیستید  فیلمنامه خوب ارایه نمی شود یا دلیل دیگری دارد؟
فیلمنامه نویس های جدید اکثراً جوان هستند و آگاهی لازم از مسایل گروه سنی میانسال و مسن ندارند. برای نوشتن کارهایی برای گروه سنی مسن نیاز به پختگی و جهاندیدگی است که کمتر در میان جوانان دیده می شود.

 

این جوانان استعدادهای خوبی هستند اما تجربه کافی برای نوشتن در خصوص مسایل این گروه سنی را ندارند. بالطبع وقتی فیلمنامه برای این گروه سنی نوشته نشود حضور بازیگران در سینما کمتر خواهد بود. 

 

فیلمنامه نویسان جوان بیشتر معضلاتی را که خودشان روزانه با آن درگیر هستند و در اجتماع قابل لمس است به فیلمنامه تبدیل می کنند. حضور موبایل و  تکنولوژِی در سراسر زندگی جوانان و اتفاقاتی که استفاده از تکنولوژی مسبب آن است برایشان جذاب است

به نظر من به دلیل استفاده از تکنولوژی زندگی ها پر  شتاب شده است و پیامد استفاده از تکنولوژی افسردگی و اضطرابی است که در میان جوانان شاهد هستیم و تبعات آن را در زندگی سالمندان هم می بینند آن ها هم درگیر این مسئله خواهند بود. اما در آثار به این وجه از مشکلات که پیامد استفاده از تکنولوژی توسط جوانان در زندگی سالمندان است توجه نمی شود.

درباره فعالیت های اخیر  بفرمایید.
 در حال حاضر مشغول بازی در  سریال «پشت بام تهران» نوشته سعید نعمت الله و به کارگردانی بهرنگ توقیفی هستم.  سریال دیدنی و قشنگی خواهد شد که احتمالاً برای آذر یا  دیماه آماده می شود. نقش مادربزرگی  را در این مجموعه ایفا می کنم که زن مقتدری است و با نوه اش (بابازی کامبیز دیرباز) زندگی می کند.

 

او از نعمت مادر محروم بوده و وابستگی زیادی به مادر بزرگ دارد .  نوه، جوانی شرور است و به همین دلیل  دچار مشکلاتی می شود.  این مشکلات به  مادربزرگش نیز منتقل می شود و اتفاقات خوب  و بد  زیادی در سریال شکل می گیرد.

اخبار فرهنگی - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------