مهتاب کرامتی، زندگی خصوصی و آقای کارگردان



مهتاب کرامتی، زندگی خصوصی و آقای کارگردان
فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» از چند روز پیش دیروز در سینمای منتخب تهران روی پرده سینماها رفته است. اولین اظهار نظر مهتاب کرامتی در خصوص همبازی شدن او و حمید فرخ نژاد با ابراهیم حاتمی کیا را بخوانید.
مقابل دوربین رفتن کارگردان ها یکی از سنت های جالب تاریخ سینما بوده است. آلفرد هیچکاک عادت داشت در همه فیلم هایش به عنوان سیاهی لشکر مقابل دوربین برود. کارگردانانی مثل سیدنی پولاک، رومن پولانسکی و کوئنتین تارانتینو علاوه بر بازی در فیلم های خودشان، در آثار فیلمسازان دیگر هم بازی کرده اند.
پدیده بازیگر – کارگردان هم طی چندین دهه نقشی مهم داشته اند؛ رابرت ردفورد، کلینت ایستوود، وارن بیتی، جرج کلونی، کوین کاستنر، مل گیبسن و اخیرا بن افلک بازیگرانیهستند که روی صندلی کارگردانی نشستند و اتفاقا فیلمسازان موفقی هم بودند.

مهتاب کرامتی,فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم,ابراهیم حاتمی کیا

اما در سینمای ایران به جز بهروز افخمی که مانند هیچکاک در فیلم های خودش نقش های چند ثانیه ای داشته، فیلمسازانی مثل سعید ابراهیمی فر و همایون اسعدیان، محمد علی نجفی و مانی حقیقی فیلمسازانی بودند که بدون آنکه بازیگر حرفه ای باشند، در سال های اخیر در آثار فیلمسازان دیگر بازی کرده اند.
اما بازی ابراهیم حاتمی کیا در «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» از همه این تجربه های اخیر ایرانی عجیب تر است.
فیلمساز معتبر سینمای ایران احتمالا از سال ها قبل نامزد بازیگری بوده و نکته جالب آن است که این اتفاق در فیلم یک کارگردان امتحان پس نداده رخ داده و اتفاقا حاصل قابل قبولی هم دارد. البته حاتمی کیا یک بار در «بوی پیراهن یوسف» - در نقش حبیب، یک رزمنده که دچار موج گرفتگی شده – مقابل دوربین رفته بود.

مهتاب کرامتی,فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم,ابراهیم حاتمی کیا

با اینحال در تدوین نهایی بخش عمده بازی خود را حذف کرد و در نسخه ای که از این فیلم همه جا دیده شده، نقش کوتاهی دارد. انتشار فیلمنامه این فیلم نشان داد که یک سکانس طولانی به حبیب اختصاص داشته است. او در دیگر فیلم خود «دعوت» هم در نقش یک فیلمساز ظاهر شد.
با اینحال فیلم تازه اکران شده روح الله حجازی، تجربه کامل بازیگری است؛ در نقش دکتر گوهریان، مرد مرموز و با نفوذی که وارد زندگی زوج اصلی فیلم می شود و حسادت مرد (با بازی حمید فرخ نژاد) را بر می انگیزد.

حاتمی کیا در حالی مقابل فرخ نژاد و مهتاب کرامتی قرار گرفته که تجربه هدایت این دو بازیگر را در آثار خودش داشته است؛ فرخ نژاد در فیلم های «ارتفاع پست» و «به رنگ ارغوان» و سریال «حلقه سبز» بازیگر حاتمی کیا بود و کرامتی هم در سریال «خاک سرخ» با این فیلمساز همکاری کرده بود.

مهتاب کرامتی,فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم,ابراهیم حاتمی کیا

شاید از بداقبالی این دو بازیگر باشد که در یک فیلم خوب، بازی های فراتر از انتظار داشته اند اما بازی آنها تحت الشعاع حضور جذاب و رازآمیز حاتمی کیا قرار گرفته است. حاتمی کیا در مقابل دو ستاره مهم سینمای ایران کم نیاورده و بازی کنترل شده و درستی دارد. ریسک و سنت شکنی او در همکاری با یک فیلمساز جوان فرجام خوشایندی داشته و باید دید وسوسه بازیگری در ادامه چه تاثیری بر کارنامه حرفه ای این فیلمساز مهم و همیشه خبرساز سینمای ایران می گذارد.

مهتاب کرامتی,فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم,ابراهیم حاتمی کیا

روایت مهتاب کرامتی از بازی مقابل حاتمی کیا را بخوانید:
خیلی جذاب، خیلی عجیب!
این اولین اظهار نظر مهتاب کرامتی بازیگر فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» در خصوص همبازی شدن او و حمید فرخ نژاد با ابراهیم حاتمی کیا را بخوانید.

فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» از چند روز پیش دیروز در سینمای منتخب تهران روی پرده سینماها رفته است. جدا از کیفیت فیلم که مورد تایید اکثر منتقدان سرشناس سینماست نکته جذاب این فیلم، اولین حضور ابراهیم حاتمی کیا کارگردان سرشناس سینما به عنوان بازیگر مکمل در این فیلم است.

مهتاب کرامتی,فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم,ابراهیم حاتمی کیا

هر چند حاتمی کیا در دو فیلم «بوی پیراهن یوسف» و «دعوت» که خودش کارگردانی آنها را به عهده داشته است، در تایم بسیار کوتاهی جلوی دوربین قرار گرفته اما این فیلم اولین تجربه حرفه ای حاتمی کیا در زمینه بازیگری است. تجربه ای که بعید است با همه واکنش های مثبتی که از سوی اهالی سینما برایش به همراه داشته ادامه دار باشد اما در همین حضور هم نکته جالبی وجود دارد و آن این است که حاتمی کیا همبازی دو بازیگری شده که قبلا آنها را در مقام کارگردان هدایت کرده است.
مهتاب کرامتی که در سریال «خاک سرخ» نقش اصلی را به عهده داشت و حمید فرخ نژاد که در دو فیلم سینمایی «ارتفاع پست» و «به رنگ ارغوان» و سریال «حلقه سبز» با حاتمی کیا همکاری داشته است. مطمئنا تقابل این بازیگران با حاتمی کیا بسیار جالب بوده است.

مهتاب کرامتی,فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم,ابراهیم حاتمی کیا

مهتاب کرامتی مدتی پیش با ماهنامه دیار هنر گفت و گوی مفصلی انجام داده که در بخشی از این گفت و گو درخصوص این تجربه صحبت کرده است که به نوعی اولین اظهار نظر او در خصوص همبازی شدن با حاتمی کیا محسوب می شود. کرامتی در پاسخ به این سوال که بازی کردن در مقابل حاتمی کیا چه حسی داشته است، گفته: «هم خیلی جذاب بود و هم خیلی عجیب، فکر میکنم خود آقای حاتمی کیا هم دقیقا همین حس را داشتند.

مهتاب کرامتی,فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم,ابراهیم حاتمی کیا

این اتفاق آنقدر جالب و جذاب بود که گاهی بیشتر از خود فیلم به آن پرداخته می شد. آقای حاتمی کیا دیرتر از ما به گروه ملحق شدند و عما بازیگرانی که دیرتر وارد یک گروه می شوند، کارشان برای هماهنگ شدن کمی از بقیه سخت تر است، ضمن اینکه این اولین بازی آقای حاتمی کیا جلوی دوربین بود که همین مسئله کار را برای ایشان خیلی سخت تر می کرد، اگر انتخاب درستی نبودند یا فیلم خوب از کار درنمی آمد خیلی ضربه می خوردند ولی خوشبختانه همه چیز خوب پیش رفت.»
البته به گفته کرامتی جدا از این استرس و حساسیت به وجود آمده، حضور حاتمی کیا در این فیلم اتفاقات جذاب و بانمکی هم داشته است: «البته نکات بامزه ای هم در طول کار پیش می آمد. مثلا آقای حمید فرخ نژاد که قبلا سابقه همکاری با آقای حاتمی کیا را داشتند بارها به آقای حاتمی کیا می گفتند «آخیش، دلم خنک شد.

مهتاب کرامتی,فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم,ابراهیم حاتمی کیا

حالا بهتر می فهمی وقتی پشت دوربین دائم به ما می گفتی این کار را انجام دهید یا آن کار را انجام ندهید چه بلایی سر بازیگر می آید و چقدر کار ما سخت است« و آقای حاتمی کیا هم می گفتند «حالا شما را درک می کنم که چقدر کار سختی دارید.» در کل که تجربه بسیار خوب و شیرینی بود.»
فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» را سید روح الله حجازی به عنوان دومین اثرش بر اساس فیلمنامه ای از علی طالب آبادی کارگردانی کرده و محمدرضا شفیعی هم به عنوان اولین تجربه سینمایی اش آن را تهیه کرده است. داستان این فیلم درباره زندگی زوجی به نام محسن و آواست. محسن آدم بلندپروازی است که به واسطه شرایط کاری جدید تصمیم به تغییر در رفتار و سبک زندگی خودش و همسرش آوا می گیرد. این تغییرات به ظاهر مدرن، زندگی آنها را با چالش هایی جدی مواجه می کند..../هفت صبح

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------