آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

ایران به طور رسمی عضو سازمان همکاری شانگهای شد



ابران عضو سازمان همکاری شانگهای،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی کشور ازبکستان درحال برگزای است، عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان اعلام شد.

به گزارش ایرنا، امروز جمعه - ۲۵ شهریور - و در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی ازبکستان در شهر سمرقند در حال برگزاری است، به صورت رسمی، عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای توسط رییس جمهور ازبکستان اعلام شد که با تشویق حاضران همراه بود.

 

اسناد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای ۲۳ شهریور به امضای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه رسید؛ همچنین پیش از عزیمت رییس جمهور کشورمان به سمرقند لایحه عضویت ایران در این نهاد اقتصادی منطقه ای برای طی مراحل قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

 

بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان از ساعتی پیش با حضور آیت الله رییسی رییس جمهور اسلامی ایران و ریاست شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان آغاز شده است.

 

سران کشورهای چین، روسیه، هند، ایران، ازبکستان، قزاقستان، بلاروس، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان، پاکستان، مغولستان، تاجیکستان و ترکمنستان و ژانگ مینگ دبیر کل سازمان همکاری شانگهای و روسلان میرزایف رئیس کمیته اجرایی ساختار منطقه‌ای ضدتروریسم سازمان همکاری شانگهای حضور دارند.

 

اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای هر ساله با محوریت موضوع استراتژی همکاری‌های چندجانبه و حوزه‌های اولویت‌دار توسعه، رسیدگی به موضوعات مهم و تقویت همکاری‌های اقتصادی و سیاسی اعضا برگزار می‌شود.

 

آیت الله رییسی که به دعوت رسمی همتای ازبکستانی خود به سمرقند سفر کرده است، سفر سه روزه خود را از روز چهارشنبه ۲۳ شهریور آغاز کرد که در روز نخست سفر و پس از نشست‌های دو جانبه میان تهران و تاشکند ۱۷ سند همکاری میان دو کشور امضا شد.

 

 اسناد عضویت ایران در سازمان شانگهای نیز در روز نخست به امضای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه رسید.

 

در روز دوم این سفر نیز آیت الله رییسی با سران کشورهای روسیه، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و دبیر کل سازمان همکاری شانگهای دیدار و گفت و گو کرد و توسعه روابط همسایگی و منطقه‌ای را سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

 

دیدار با تجار ایرانی در ازبکستان، حضور در جمع نمازگزاران مسجد سمرقند، غرس نهال یادبود از دیگر برنامه‌های رییسی در روز دوم سفر بود.

 

رییس جمهور کشورمان امروز نیز با روسای جمهوری چین و بلاروس دیدار کرد و پس از حضور در اجلاس، تاشکند را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------