آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

مقام روس: تحریم بانک مرکزی ایران بر روابط مسکو و تهران تاثیری نمی‌گذارد



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,مقام روس
عضو شورای روابط بین اقوام که زیر نظر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اداره می‌شود، معتقد است: تحریم بانک مرکزی ایران از سوی واشنگتن بر روابط و سطح همکاری‌های مسکو و تهران تاثیری نمی‌گذارد و دو کشور ساختار همکاری‌های راهبردی خود را توسعه می‌دهند. 

اسماعیل شعبانف روز شنبه در گفت وگو با ایرنا در مسکو اظهار داشت: روسیه ایران را متحد مهم خود در منطقه خاورمیانه و همسایه مطمئن می‌خواند و سعی دارد با این کشور مشارکت راهبردی و بلند مدت بنا کند و موفقیت‌هایی نیز در این عرصه بدست آمده است.

وی افزود: تحریم بانک مرکزی ایران ازسوی آمریکا نمونه واقعی تروریسم اقتصادی است و واشنگتن که مدعی دفاع از سیستم بازار آزاد و پایبند به اصول اقتصادی و مالی جهانی است خود به بزرگترین ناقض این اصول تبدیل شده است.

به گفته شعبانف، ترامپ امیدوار است که با کمک گرفتن از تحریم‌ها، مردم ایران را به زانو درآورد و دولت این کشور را مجبور کند تا در مقابل آمریکا پرچم تسلیم را بالا ببرد و هدف این تحریم‌ها چیزی جز درهم شکستن اراده ایران نیست.

وی با بیان اینکه آمریکا وضعیت دشواری را برای ایران بوجود می‌آورد، اظهار کرد: ملت ایران در شرایط تحریم‌ها سیستم جدید اقتصادی بوجود آورده که به اقتصاد مقاومتی مشهور شده و این سیستم کاملا جوابگوی نیازهای ایران است و باید در این مسیر حرکت کرد.

 

مقام روس درباره همکاری روسیه با ایران گفت: روسیه، ایران و ترکیه در طرح های اوراسیا مشارکت دارند و آمریکا نمی‌تواند بر این سیستم کنترل داشته باشد و تمام تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک واشنگتن در این عرصه به شکست انجامیده است و هیچ شکی نیست که در مورد تحرم بانک مرکزی ایران نیز آمریکا موفقیتی به دست نمی‌آورد.

 

روسیه از تجربه ایران در تحریم‌ها استفاده می‌کند

مقام روس معتقد است که ایران به جهان نشان داد که چگونه می‌توان در شرایط تحریم اقتصاد خود را توسعه داد و در این عرصه تجربه‌های موفقی به دست آورده است.

 

وی افزود: روسیه از این تجربه ایران استفاده می‌کند و اقتصاد خود را بر اساس مدل جدید بنا خواهد کرد تا از ضربات تحریم‌های غرب به رهبری آمریکا مصون بماند.

 

حمله پهپادی به مراکز آرامکو ناکارآیی تسلیحات آمریکایی را نشان داد

عضو شورای روابط بین اقوام تحت نظارت رئیس جمهوری روسیه در ادامه خاطرنشان کرد که حمله پهپادی به دو پالایشگاه شرکت آرامکو در عربستان سعودی ناکارایی تسلیحات آمریکایی را به وضوح نشان داد.

 

وی افزود: آمریکا تبلیغات بسیار گسترده درباره تسلیحات خود کرده و به جهان چنین وانمود کرده که بهترین تسلیحات را دارد اما سیستم پدافند موشکی پاتریوت که در عربستان سعودی بکار گرفته شده است حتی نتوانست یک پهپاد را سرنگون کند و این مساله یک بار دیگر مشکلات تسلیحات آمریکایی را نشان داد.

 

شعبانف که ریاست جامعه طالش‌های روسیه را برعهده دارد، معتقد است که آنچه که هفته گذشته در دو پالایشگاه در عربستان سعودی رخ داد رسوایی بزرگ برای آمریکا است که سالانه دهها میلیارد دلار به عربستان تسلیحات می‌فروشد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود پس از این حادثه محبوبیت تسلیحات آمریکایی در سطح جهانی کاهش یابد و بویژه رغبت برای خرید تسلیحات پاتریوت این کشور از بین برود.  

جنبش انصار الله یمن، شنبه گذشته در واکنش به محاصره این کشور و ادامه حملات جنگنده‌های سعودی به مناطق مختلف یمن، پالایشگاه‌های "بقیق" و "خریص" در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی قرار داد.

 

با حمله به این تاسیسات نفتی ۵۰ درصد از تولید و صادرات نفت عربستان به طور موقت مختل شد.

 

نیروهای انصارالله روز دوشنبه عربستان و امارات متحده عربی را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ تهدید کردند.

 

ترامپ پس از این حمله بدون هرگونه مدرک ایران را متهم به حمله پهپادها به مراکز آرامکو در عربستان سعودی کرد.

 

شعبانف معتقد است که آمریکا فقط از طریق فیلم های هالیوودی می تواند تسلیحات خود را خوب تبلیغ کند و در واقع بسیاری از سلاح های این کشور با آنچه آمریکا معرفی می کند تفاوت زیاد دارد.

 

وی همچنین گفت که ترکیه که سیستم پدافند موشکی اس-400 روسیه را بر پاتریوت آمریکایی ترجیح داده است، اقدام موفقی کرده و حتما در آینده متوجه این موفقیت خود خواهد شد.

 

مقام روس برخی ناوها و هواپیماهای نظامی امریکایی را نیز باوجود بهای بسیار هنگفت آن و طرح های میلیاردی فاقد کارایی لازم خواند و افزود: این تسلیحات با انچه که آمریکا معرفی می کند مطابقت ندارد و در واقع درباره توانمندی این تسلیحات اغراق می شود تا با قیمت بالاتری به کشورهای مختلف فروخته شود.

 

آمریکا به عربستان به عنوان شریک نامطمئن می‌نگرد

شعبانف گفت: آمریکا به عربستان سعودی به عنوان شریک نامطمئن می‌نگرد که هر زمانی می‌توان آن را قربانی کرد.

 

وی به سران عربستان توصیه کرد به جای تکیه بر پاتریوت و سایر تسلیحات آمریکایی از جنگ با حوثی‌ها و ادامه خونریزی در یمن صرف نظر کند و از در دوستی با این کشور وارد شود.

 

مقام روس گفت: آمریکا تمایل داشت که عربستان سعودی تجزیه شود و مقام‌های عربستانی باید به این توطئه پی ببرند زیرا هدف آمریکا در مورد این کشور شوم است و واشنگتن می‌خواهد بین ایران و عربستان جنگی آغاز شود.

 

وی در پایان مصاحبه با بیان اینکه عربستان نمی‌تواند در جنگ با ایران پیروز شود، افزود: اگر در بین مسئولان عربستان سعودی شخص عاقلی وجود دارد باید به این واقعیت پی‌ببرد که این کشور به صلح نیاز دارد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------