حذف میکروب های دهان با آدامس زغالی



آدامس زغالی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
آدامس زغالی به حذف میکروب های دهان کمک می‌کند.

به گزارش سیناپرس، آدامس یکی از تنقلات محبوب سنین مختلف است و به میزان زیادی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. محققان کشور در یک تلاش پژوهشی جالب، با افزودن زغال فعال به آدامس، آن را ضمن حفظ خواص اصلی خود، به ماده ای مناسب برای کاهش میکروب های دهانی تبدیل کرده اند.

 

امروزه آدامس، تنها یک شیرینی تفننی جویدنی به شمار نمی رود. اضافه کردن مواد گوناگون به ترکیب شیمیایی آدامس ها باعث شده است تا آن ها کاربردهاي بسیار مفیدي به منظور بالابردن کیفیت بهداشت دهان و سلامتی داشته باشند. پژوهشگران و تولیدکنندگان آدامس ها در تلاش هستند تا با اضافه کردن مواد مختلف ازجمله شیرین کننده هاي مفیدتر نظیر زایلیتول و ترکیباتی نظیر کربنات ها، نه تنها از پوسیدگی دندان ها جلوگیري کنند، بلکه از آدامس ها براي ترمیم آسیب دیدگی دندان ها نیز استفاده نمایند.

 

با توجه به این موارد، به گفته محققان، استفاده از آدامس نه تنها به ناحیۀ دهان و دندان متمرکز نشده است، بلکه افزودن برخی از ترکیبات دارویی و عصاره هاي گیاهی به آدامس ها که در آن ها ماده مؤثره دارویی طی فرایند جویدن به تدریج از بافت آدامس جدا می شود، نقش آن ها را به عنوان حامل های دارویی نیز بسیار موردتوجه قرار داده است.

 

در همین راستا، پژوهشگران و تولیدکنندگان آدامس در سرتاسر دنیا سعی کرده اند با به کارگیري مواد مختلف نظیر کافئین، نیکوتین، تریپتوفان و مواردی نظیر این ها، ویژگی ها و کاربردهاي متنوعی را براي آدامس هاي خود ایجاد کنند. یکی از مهم ترین این کاربردها، مقابله با بیماري هاي ویروسی و عفونی و همچنین حذف یا کاهش جمعیت میکروب ها و ویروس ها در بزاق و ناحیۀ حفرة دهانی است.

 

در این رابطه، پژوهشگران یک شرکت صنایع غذایی در تهران در یک تحقیق جالب سعی کرده اند تأثیر نوعی آدامس به نام آدامس زغالی را بر کاهش غلظت مواد و ترکیبات ناخواسته نظیر رنگ‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها در بزاق افراد مورد بررسی قرار دهند.

 

در این پژوهش محققان شرکت صنایع غذایی ماستر فوده تهران، خواص فیزیکوشیمیایی آدامس‌های زغالی را با استفاده از روش‌های آنالیز شیمیایی و ارزیابی حسی مورد مطالعه قرار داده اند.

 

نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اضافه‌کردن زغال فعال به آدامس‌ها، ماندگاری بیشتر طعم آن ها و همچنین ترشح بیشتر بزاق را به همراه دارد. ماندگاری بیشتر طعم در آدامس‌های زغالی باعث می‌شود تا پذیرش و تمایل به نگهداری آدامس‌های زغالی برای مصرف کنندگان افزایش یابد.

 

در این خصوص، علی‌اکبر همتی‌نژاد، محقق واحد تحقیق و توسعه شرکت صنایع غذایی ماستر فوده تهران و همکارانش می گویند: افزایش پذیرش به‌ همراه افزایش ترشح بزاق و افزایش pH در مجموع بستر مناسبی را برای به کارگیری زغال فعال در آدامس ایجاد نموده و کارایی آدامس‌های زغالی را برای جذب مواد ناخواسته نظیر رنگ‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها در بزاق افزایش می‌دهد.

 

به گفته آن ها، ازاین‌رو، انتظار می‌رود استفاده از آدامس‌های زغالی با کاهش غلظت میکروب‌ها و ویروس‌ها در بزاق بتوانند تأثیر بسیار زیادی روی بهداشت دهان، محافظت از دندان، سلامت عمومی و کاهش شیوع بیماری‌های عفونی و ویروسی از راه دهان داشته باشد.

 

این یافته های جالب که روشی مناسب را برای کاستن از بار میکروبی مضر محوطه دهان و دندان ارائه می کنند در فصل نامه پژوهش و نوآوری در علوم و صنایع غذایی منتشر شده اند. این نشریه توسط مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با همکاری انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران به انتشار می رسد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------