اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

قرارگیری مادر باردار در معرض آلودگی هوا به رشد جنین آسیب می رساند



 آلودگی هوا ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
تحقیقات جدید نشان می دهد قرار گرفتن مادر در معرض آلودگی هوا در دوران بارداری ممکن است تأثیری پایدار بر رشد مغز کودک او داشته باشد. 

به گزارش مهر به نقل از هلث دی نیوز، به گفته محققان دانشگاه کلرادو بولدر، کودکان نوپا در ارزیابی مهارت‌های فکری، حرکتی و زبانی، زمانی که مادرانشان در دوران بارداری بیشتر در معرض آلاینده‌ها قرار داشتند، امتیاز کمتری کسب کردند.

 

«تانیا آلدریت»، سرپرست تیم تحقیق در بیانیه خبری دانشگاه، گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی، به‌ویژه در اواسط تا اواخر بارداری، ممکن است بر رشد عصبی نوزاد در اوایل زندگی اش تأثیر منفی بگذارد.»

 

برای مطالعه این موضوع، محققان ۱۶۱ جفت مادر-شیرخوار سالم را دنبال کردند.

 

مادران اطلاعاتی در مورد محل زندگی خود ارائه کردند که امکان را برای محققان فراهم کرد تا با استفاده از داده‌های آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، میزان قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های ناشی از ترافیک کنار جاده، صنعت، دود آتش سوزی و سایر منابع را محاسبه کنند.

 

محققان فرزندان این مادران را از نظر مهارت‌های فکری، حرکتی و زبانی در سن ۲ سالگی ارزیابی کردند. این تیم دریافت که کودکان نوپایی که قبل از تولد در معرض ذرات معلق قابل استنشاق بیشتری قرار گرفتند (PM ۱۰ و PM ۲.۵) به طور قابل توجهی در تست‌های شناختی نمره پایین‌تری کسب کردند. آزمون‌های شناختی توانایی‌هایی مانند حل مسئله را ارزیابی می‌کنند.

 

به گفته محققان، زمانی که قرارگیری در معرض آلاینده‌ها در اواسط تا اواخر بارداری اتفاق افتاد، به مراتب مضرتر بود.

 

آلدریت می‌گوید: «مغز در مراحل مختلف بارداری به‌طور متفاوتی رشد می‌کند، و زمانی که در شرایط بحرانی قرار می‌گیرد، می‌تواند بر مسیر رشد تأثیر بگذارد.»

 

بر اساس تحقیقات گذشته، آلاینده‌های استنشاقی ممکن است مستقیماً بر جنین تاثیر بگذارند. این آلاینده‌ها می‌تواند باعث التهاب سیستمیک و استرس اکسایشی شود.

 

مطالعات گذشته در کودکان بزرگ‌تر ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها قبل از تولد و کاهش ماده سفید، ضخامت قشر مغز و جریان خون در مغز پیدا کرده است. این شرایط همچنین با نمرات IQ پایین‌تر همراه است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------