90 درصد مبتلایان به لوپوس، زنان هستند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,لوپوس
یک متخصص روماتولوژی گفت: لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که 90 درصد مبتلایان را زنان تشکیل می دهند ودر زنان 9 برابر شایع تر از مردان است. 

محمد کاظمی روز یکشنبه در گفت و گو با  ایرنا افزود: افرادی که در خانواده درجه اول یک نفر به بیماری لوپوس مبتلا باشد، شانس بیشتری برای ابتلای به این بیماری دارند.

 

وی ادامه داد: این بیماری اغلب افرادی را که بین 15 تا 45 سال دارند، مبتلا می‌کند، ولی می‌تواند در حین دوران کودکی یا دیرتر نیز دیده شود.

 

کاظمی ادامه داد: لوپوس بیماریی است که سیستم ایمنی، بافت های سالم بدن را به عنوان یک عامل خارجی فرض کرده و به آن ها حمله می کند، بدن ما مواد خارجی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها را تشخیص داده و به وسیله گلبول‌های سفید و پادتن‌ها با آن ها مبارزه کرده و آن ها را نابود می‌کند که گاهی سیستم ایمنی، سلول‌های بدن را با مواد خارجی اشتباه گرفته و به آن ها حمله می‌کند. این روند باعث التهاب و آسیب به بافت‌های مختلف بدن می‌شود.

 

این پزشک اضافه کرد: لوپوس، قسمت‌های مختلف بدن شامل مفاصل، پوست، کلیه‌ها، قلب، ریه‌ها، عروق خونی و مغز تحت تاثیر قرار می گیرند و علل آن هنوز ناشناخته است.

 

کاظمی با بیان اینکه لوپوس به شکل های مختلف در بدن ظاهر می شود، گفت: یک نوع لوپوس اریتماتو دیسکوئید است پوست را مبتلا می‌کند، در این وضعیت، لکه‌های قرمز با حاشیه برآمده ممکن است در صورت، سر یا جاهای دیگر بدن ظاهر شود و جای این لکه ها همیشه در پوست باقی می­ماند.

 

وی اضافه کرد: بیماری لوپوس که در اثر دارو بوجود می آید، شکل دیگری از لوپوس است، علائم این نوع بیماری با قطع دارو از بین می رود.

 

کاظمی گفت: لوپوس نوزادی نوع دیگری از این بیماری است که بسیار نادر بوده و نوزادان زنان مبتلا به لوپوس را مبتلا می‌کند، بسیاری از نشانه های لوپوس شبیه نشانه های دیگر بیماری‌ها بوده و نشانه های آن، از بیماری به بیمار دیگر و در یک بیمار، از زمانی به زمان دیگر متفاوت است که همین مساله تشخیص لوپوس را مشکل می‌کند.

 

این پزشک افزود: خستگی مفرط ، درد و تورم مفاصل ، تب بدون دلیل، لکه‌های پوستی ، مشکلات کلیه ، درد قفسه سینه، از دست دادن موها، حساسیت به نور خورشید، رنگ پریدگی یا بنفش شدن انگشتان دست و پا در اثر سرما و استرس، سردرد، گیجی، افسردگی و غش کردن از نشانه های لوپوس است. بیشتر بیماران مبتلا به لوپوس در طول دوره بیماری چندین مرتبه وارد دوره‌هایی از علائم می‌شوند که به آن دوره فعالیت بیماری می‌گویند و بعد، دوره‌های بهبودی را که به آن دوره‌ خاموشی گفته می شود تجربه می کنند.

 

کاظمی تاکید کرد: بیماری لوپوس درمان قطعی ندارد و پزشک معالج با تجویز دارو و طراحی برنامه های درمانی تلاش می کند تا دوره های فعالیت بیماری را به تاخیر بیندازد و از عوارض بیماری و داروها بکاهد.بسیاری از مردم با وجود لوپوس می‌توانند زندگی سالم و فعالی داشته باشند.

 

ویافزود: فرد مبتلا به لوپوس می تواند برای پیشگیری از عود بیماری زیاد در برابر نور خورشید قرار نگیرد، در برنامه روزانه زمان کافی برای استراحت داشته باشند و با ورزش، دارودرمانی، و آرمش روانی از استرس دوری کند.

 

کاظمی گفت: کار زیاد یا نداشتن استراحت کافی، استرس و شرایط بحرانی روحی، بارداری و زایمان و قطع ناگهانی داروها، لوپوس را تشدید می کند.

 

وی به مسئله حمایت از بیماران اشاره کرد و افزود: این حمایت می تواند از طرف فامیل، دوستان، متخصصان پزشکی، سازمانهای اجتماعی و گروه های حمایتی مختلف باشد و زنان مبتلا به لوپوس که قصد بارداری دارند باید قبل و در تمام طول بارداری، زیر نظر پزشک باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------