واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال آغاز شد



واکسیناسیون سالمندان ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
فاز دوم واکسیناسیون کرونا از امروز (۷ اردیبهشت) به طور همزمان در سراسر کشور با واکسیناسیون افراد ۸۰ سال به بالا آغاز می‌شود.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران: فاز دوم واکسیناسیون کرونا از امروز (۷ اردیبهشت) به طور همزمان در سراسر کشور با واکسیناسیون افراد ۸۰ سال به بالا آغاز می‌شود.

 

از امروز در برنامه ای با حضور وزیر بهداشت واکسیناسیون فاز دوم کرونا با تزریق واکسن‌های وارداتی به سالمندان بالای ۸۰ سال آغاز می‌شود و بر اساس پیش‌بینی‌ها این فاز از واکسیناسیون حدود دو ماه زمان‌بر است، پیش از این کادر بهداشتی و درمانی و افراد در مواجهه با ویروس کرونا و در معرض خطر مرگ بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ واکسینه شدند.

افرادی که در فاز اول واکسینه شدند

 

۱-۱ -کارکنان خط اول ۳۱ ارایه خدمت به بیماران کووید ۱۹ که در معرض خطر بالای ابتلا وانتقال عفونت به سایر اعضای جامعه هستند.

 

همه پرسنل بیمارستان‌های بستری کننده بیماران کووید ۱۹ شامل همه پرسنل تشخیصی، درمانی، خدمات، انتظامات، اداری

 

پرسنل عملیاتی اورژانس کشور

 

پرسنل مستقیم تغسیل و شستشوی اجساد متوفیان

 

پرسنل آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی تشخیص کووید-۱۹

 

پرسنل درمانگاه هاو مراکز سرپایی درگیر در غربالگری بیماران کووید

 

پرسنل مراکز و گروه‌های تزریق واکسن کووید

 

پرسنل درمانگاه‌های ۱۶-۲۴ کرونا

 

پرسنل مراکز بهداشتی شهری و شهری-روستایی خدمت دهنده به بیماران کووید

 

پرسنل درمانگاه‌های سرپایی مناطق شهریخدمت دهنده به بیماران کووید

 

پرسنل مراکز درمان در منزل دارای مجوز رسمی خدمت دهنده به بیماران کووید

 

پرسنل مطب‌های فعال در پذیرش و غربالگری بیماران کووید

 

مطب‌های فعال متخصصین عفونی

 

مطب‌های فعال متخصصین داخلی و فوق ریه

 

مطب‌های فعال پزشکی عمومی

 

مطب‌های فعال متخصصین کودکان

 

پرسنل مطب‌ها و کلینیک‌های فعال دندانپزشکی

 

پرسنل مراکز رادیولوژی و سایر آزمایشگاه‌های درگیر در تشخیص بیماری کرونا

 

پرسنل داروخانه‌ها

 

پرسنل ستادی دانشگاه‌های علوم پزشکی و ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل پرسنل ستادی اورژانس که به عنوان ناظران بهداشتی یا افرادی که بنا بر جایگاه شغلی خود ملزم به حضور مرتب در مراکز ارائه خدمات سلامت به بیماران کووید-۱۹ هستند. افراد واجد شرایط این بند در هر استان باید به تایید کمیته اخلاق بالینی دانشگاه/دانشکده علوم پزشکی مربوطه برسد و تصمیم گیری در مورد کارکنان ستادی وزارت بهداشت بر عهده کمیته ملی اخلاق بالینی وزارت متبوع است.

 

۲-۱-افراد با ریسک بسیار بالای بستری شدن و مرگ به دلیل کووید

 

افراد با ریسک بالای بستری شدن و مرگ به دلیل کووید ۱۹

 

افراد با ریسک بالای ساکن در مراکز نگهداری ساکن در مراکز نگهداری

 

افراد ساکن در خانه‌های سالمندان و پرسنل خانه‌های سالمندان

 

جانبازان ساکن در مراکز نگهداری جانبازان وپرسنل این مراکز

 

افراد کم توان ذهنی و جسمی ساکن در مراکز نگهداری و پرسنل این مراکز

 

جانبازان بالای ۵۰ درصد و جانبازان شیمیایی تنفسی

 

پاکبانان در مواجهه با زباله‌های عفونی

 

ورزشکاران المپیکی به منظور شرکت در رقابت‌های المپیگی وکاهش خطر بالای ابتلا به بیماری در مسابقات

 

آغاز فاز دوم واکسیناسیون با ۸۰ ساله‌ها

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفت: فاز دوم واکسیناسیون کرونا از امروز در تبریز و به طور همزمان در سراسر کشور با واکسیناسیون افراد ۸۰ سال به بالا آغاز می‌شود و این افراد گروه یک از فاز دوم واکسیناسیون هستند که آدرس و تلفن قریب به اتفاق آن‌ها را داریم؛ لذا در خصوص افرادی که به مراکز درمانی مراجعه داشته‌اند ثبت نام لازم نیست، اما افرادی که سابقه مراجعه ندارند از هفته آینده شماره تلفنی اعلام شده تا از طریق تماس با آن نسبت به ثبت نام آنها اقدام شود.

 

معاون کل وزارت بهداشت همچنین یادآور شد: واکسیناسیون عمدتا در مراکز درمانی انجام نخواهد شد و ورزشگاه‌ها، بیمارستان‌های راه‌اندازی شده برای این امر تجهیز شده‌اند چراکه تجمع مردم فقط خطر بالا رفتن شیوع بیماری را بیشتر می‌کند.

 

حریرچی در پایان با اشاره به اینکه به ترتیب افراد بالای ۷۵ و ۶۵ سال از طریق سامانه اینترنتی ثبت نام خواهند شد، اظهار کرد: در این طرح نام، نام خانوادگی، شماره تلفن و کدملی افراد دریافت شده و پس از آن، زمان مراجعه به آن‌ها اطلاع داده شده و یک هفته و یک روز قبل از واکسیناسیون نیز برای آن‌ها پیام ارسال می‌شود.

گروه‌هایی که در فاز دوم واکسینه می‌شوند

 

‌در این فاز ۲ دسته سالمندان و بیماران زمینه ای واکسینه می شوند، این فاز از امروز با واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال آغاز می‌شود.

 

۱-۲- افراد مسن

بالای ۸۰ سال

بالای ۷۵ سال

بالای ۷۰ سال

بالای ۶۵ سال

 

۲-۲- بیماران زمینه‌ای ۱۶ تا ۶۴ سال

افراد با بیماری‌های و شرایط زمینه‌ای پر ریسک ۱۶ تا ۶۴ سال بر اساس آنالیز ریسک بر اساس راهنمای تعیین شدت ریسک که توسط کمیته فنی کرونا تهیه و بروز خواهد شد. این راهنما در دسترس عموم مردم و نیز مراکز تزریق واکسن قرار خواهد گرفت و بر اساس مستندات علمی ریسک هر فرد را بر اساس مواردی شامل ابتلا به بیماری‌های خاص مانند سرطان تحت درمان با شیمی درمانی یا پرتو درمانی، بیماران پیوند عضو شده یا سایر بیماران دریافت کننده داروهای سرکوب کننده یا تضعیف کننده ایمنی یا مبتلا به نقص سیستم ایمنی، ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و پر فشاری خون، چاقی مفرط و سایر شرایط بر اساس آخرین دستاوردهای علمی محاسبه خواهد کرد.

 

در این گروه، افراد در اولویت سنی از بالا به پایین در لایه‌های ۱۰ سال به ۱۰ سال از ۶۴ سال به پایین واکسیناسیون خواهند شد.

 

برای واکسیناسیون کرونا در فاز دوم نیاز به مراجعه حضوری به هیچ فردی نیست و افراد بر اساس فراخوان داده شده می‌توانند در سامانه واکسیناسیون از روز شنبه ثبت نام کنند و نوبت واکسیناسیون کرونا از طریق پیامک به آنها اطلاع داده می‌شود.

 

به هیچ وجه مراجعه حضوری نکنید

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: فاز اول واکسیناسیون کرونا در ایران امروز به اتمام می‌رسد و از سه شنبه فاز دوم واکسیناسیون با تزریق واکسن به سالمندان بالای ۸۰ سال آغاز می‌شود.

 

وی درباره ثبت نام برای واکسیناسیون کرونا در فاز دوم و برخی اخبار مبنی بر مراجعه حضوری یا تلفنی افراد به مراکز بهداشتی بیان کرد: افزود: به هیچ وجه نیاز به مراجعه حضوری افراد به مراکز بهداشتی و درمانی کشور برای ثبت نام واکسیناسیون فاز دوم نیست.

 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: باید توجه داشت در اغلب شهرها و روستاهای کشور مردم پرونده الکترونیک سلامت دارند و نیازی به مراجعه حضوری نیست؛ همچنین زمانی که نوبت واکسیناسیون افراد برسد، از طریق پیامک به آنها اطلاع داده می‌شود.

 

رییسی اظهار کرد: برخی افراد تاکنون مراجعه‌ای به مراکز بهداشتی نداشته‌اند و پرونده الکترونیک سلامت ندارند که اغلب این افراد در کلانشهرها هستند، به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور اعلام کرده‌ایم که از ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ شماره تلفنی را اعلام کنند تا افراد در فاز دوم واکسیناسیون و در مرحله نخست سالمندان بالای ۸۰ سال به بالا با این شماره تماس بگیرند و اطلاعات این گروه از افراد در سامانه واکسیناسیون کرونا ثبت شود.

 

سامانه واکسیناسیون کرونا در ایران را بشناسید

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: سامانه رسمی واکسیناسیون کرونا در ایران در روز چهارشنبه رونمایی می شود و جزییات آن را اعلام می‌کنیم. سامانه واکسیناسیون کرونا در ایران که همان سامانه وزارت بهداشت به نشانی Salamat.gov.ir است، از هفته آینده آغاز به کار می‌کند و افراد می‌توانند اطلاعات خود را ثبت کنند.

 

وی ادامه داد: سامانه واکسیناسیون کرونا پس از ثبت نام اولویت بندی افراد را مشخص می‌کند و پس از ثبت نام، اطلاعات درج شده صحت سنجی می‌شود و بر اساس اولویت‌بندی صورت گرفته نوبت واکسیناسیون به افراد به صورت پیامکی اطلاع داده می‌شود.

 

عوارض تزریق واکسن در سامانه ثبت می‌شود

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به ظرفیت دیگر سامانه واکسیناسیون کرونا در ایران، گفت: همچنین این سامانه به این منظور رصد و پایش عوارض واکسیناسیون نیز راه اندازی شده است تا افراد پس از تزریق واکسن، عوارض مشاهده‌شده را در سامانه واکسیناسیون اعلام کنند و به این صورت ما عوارض را هم در ایران رصد و پایش خواهیم کرد.

 

رییسی افزود: واکسیناسیون فاز دو نیز مانند سایر اولویت‌بندی‌ها در شبکه بهداشتی کشور به صورت رایگان انجام می‌شود و نیاز به پرداخت وجه هنگام ثبت نام و تزریق واکسن نیست.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------