آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیشنهاد یک استاد دانشگاه پس از کشف ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش: فهرست اموال ۱۰۰ روحانی مشهور و آقازاده های شان را منتشر کنید

یک استاد دانشگاه با انتشار توئیتی به حواشی ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که عصرایران روایت…

مولوی عبدالحمید: هر مقامی که در جنایت جمعه خونین زاهدان دست داشته، باید محاکمه شود



مولوی عبدالحمید،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل‌سنت زاهدان، در خطبه های نماز جمعه 6 آبان‌ماه 1401 بر همبستگی ملت ایران تأکید کرد و «منافع ملی» را اولویت نخست همۀ ایرانیان دانست.

به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌ جمعه اهل‌ سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید در خصوص مفهوم «بیداری اجتماعی» تصریح کرد: «بیداری اجتماعی به‌معنای آن است که وظایف و مسئولیت‌هایی را که هم به لحاظ دینی و هم به لحاظ انسانی بر عهده داریم، بشناسیم. باید هم حقوقی را که بر گردن ماست و هم حقوقی را که ما بر دیگران داریم بشناسیم و آن‌ها را مطالبه کنیم. حق دوسویه است؛ همان‌طور که شما در مقابل حاکم حق و حقوقی دارید، حاکم هم بر شما حقی دارد. هیچ حکومتی در دنیا نباید بین مردم تبعیض قائل شود. تبعیض و نابرابری در هیچ‌یک از قوانین بین‌المللی مجاز نیست. همۀ مردم با هر زبان و رنگی و با هر مذهب و دینی، شهروند هستند.»

 

وی افزود: «دین اسلام هم هرگز اجازه نمی‌دهد بین شهروندان و مردم تفاوتی وجود داشته باشد. وقتی پیامبر (ص) در مدینه منوره حکومت تشکیل دادند، بین قبایل و اقوام اصلا تفاوت قائل نشدند. حتی سلمان فارسی که از ایران آمده بود و هیچ خویشاوندی نداشت، جزو اهل‌بیت قرار گرفت. بلال حبشی که غلام بود و ابوبکر او را آزاد کرد، چنان جایگاهی داشت که از نزدیکان پیامبر (ص) شد. تا آخرین لحظه‌ای که آن‌حضرت (ص) از دنیا رفتند، دو روز متوالی شکم سیر غذایی نخوردند تا حال گرسنگان را بدانند. آن‌حضرت (ص) مال و ثروتی جمع نکردند و وصیت کردند که هرچه من ترک می‌کنم، متعلق به عموم مردم است. متاسفانه به سیره پیامبر (ص) عمل نشده و التهابات کنونی جامعه نیز ناشی از همین مسئله هستند.»

 

همۀ ایرانیان برادران ما هستند 

وی در ادامه به سه مسئله اشاره کرد و گفت: «یکی حق عمومی و ملی است که متعلق به تمام ملت ایران است و ما هم جزو ملت ایرانیم و احساس همبستگی با مردم می‌کنیم. ما همۀ مردم ایران را چه مسلمان و چه غیرمسلمان، برادر خود می‌دانیم. شیعه و سنی و تمام فرَق اسلامی با ما برادری اسلامی دارند و با دیگران، برادری وطنی داریم. هموطنان ما اعم از یهودیان، نصرانی‌ها، دراویش یا از هرگروه دیگری که باشند و اعتقادی به اسلام و خدا نداشته باشند و در این کشور زندگی کنند، برادران وطنی ما هستند. تمام انسان‌های روی زمین برادران انسانی ما هستند.»

 

عبدالحمید گفت: «همۀ ما ایرانیان در منافع ملی مشترک هستیم و یکی از مسائل مهم ملی، امنیت و برادری است. من همیشه وقتی خدمت مسئولان رسیده‌ام، اول از همه گفته‌ام که برای ما مهمتر از هرچیز، منافع ملی همه ایرانیان است.»

 

وی افزود: «ما ظالم را نصیحت می‌کنیم اما با ظالم همراه نیستیم. هرکس در هر گوشه کره خاکی ظلم کند، مثل ظلمی که روس‌ها بر اوکراینی‌ها می‌کنند، یا ظلم اسرائیلی‌ها بر مسلمانان فلسطین، ما با آن‌ها همراه نیستیم و از ظلم بیزاریم.»

 

ضعف کشور، یک‌دست‌بودن مدیریت آن است

عبدالحمید، مسئله دوم و سوم را «خواسته‌های مذهبی» و «خواسته‌های قومی» عنوان کرد و گفت: «ایران متشکل از مذاهب مختلف است و این مذاهب نیاز به آزادی دارند و نباید در آن‌ها دخالت شود. پس از آن، خواسته‌های قومی است که ایران متشکل از اقوام مختلف نیز هست. متأسفانه در ایران اسلامی گرفتار تبعیض‌های قومی و مذهبی هستیم.»

 

وی افزود: «خواسته‌های ما برحق است و زیاده‌خواهی نداریم. همان‌طور که خواسته‌های ملی، خواسته همه ایرانیان است، ما بر خواسته‌های قومی و مذهبی خود نیز پافشاری می‌کنیم و این را حق قانونی خود می‌دانیم. اگر کسی ما را قانع کند که شما این حق را ندارید و دلایلش درست باشد، قانع می‌شویم. ما همیشه گفته‌ایم که سر مویی پا از حق و انصاف فراتر نمی‌گذاریم. ما می‌گوییم رفتار باید عادلانه و منصفانه باشد و همگی باید خدا را در نظر بگیریم.»

 

وی در ادامه اظهار داشت: «ما در حقوق ملی، آزادی بیان، آزادی قلم و آزادی‌های سیاسی را مطالبه می‌کنیم. ما بارها گفته‌ایم که مشکلات ایران تنها مشکلات اقتصادی و معیشتی نیست. این یکی از مشکلات است اما مهمتر از آن، مشکلات آزادی است. در ایران تکثرگرایی نیست و تا تکثرگرایی نباشد و تا مجلس و قوه‌های مختلف و ادارات متشکل از افراد شایسته و توانمند همه مذاهب و اقوام و تفکرات گوناگون نباشد، رشد و ترقی نمی‌کند. اعتقاد من بر این است که ضعف فعلی در مدیریت کشور، به‌خاطر یک‌دست بودن آن است. اگر مدیریت کشور یکدست نمی‌بود و از همه طیف‌ها و توانمندان، ولو اینکه نماز نخواند و دین‌دار نباشد، استفاده می‌کردیم، امروز شاهد این اعتراضات نبودیم. این صدا، صدای ملت شماست. ما خیرخواه شماییم و می‌گوییم این صدا را بشنوید و به خواسته‌هایشان توجه کنید.»

 

چه در مصلای زاهدان، چه در شاهچراغ؛ حمله تروریستی محکوم است

مولوی عبدالحمید در ادامه  حمله به شاهچراغ را محکوم کرد و گفت: «من حمله تروریستی به شاهچراغ شیراز را هم محکوم می‌کنم. این حمله به انسان‌های بی‌دفاع انجام شد و طبق آمارها ۱۳ نفر در آنجا کشته شده‌اند. این حمله ناجوانمردانه محکوم است، همانطور که ما حمله به مصلای زاهدان را محکوم می‌کنیم. کشتن نمازگزاران چه در مصلای زاهدان باشد چه در شاهچراغ توسط هرکسی هم که باشد، از دیدگاه ما محکوم است.»

 

وی افزود: «ما گلایه‌ای هم داریم از اینکه مسئولان رده‌بالا با شهدای شاهچراغ همدردی کردند و به بازماندگان تسلیت گفتند و ما انتظار داشتیم مسئولان به مردم ما هم تسلیت بگویند.»

 

هر مقامی که در جنایت جمعه خونین زاهدان دست داشته، باید محاکمه شود

عبدالحمید درخصوص بیانیه اخیر شورای تأمین استان سیستان‌وبلوچستان پیرامون حادثه جمعه خونین زاهدان اظهار داشت: «اخیرا شورای تأمین استان بیانیه‌ای صادر کرده است. ما در بیانیه‌های قبلی شورای تأمین نکته مثبتی ندیدیم و این، گلایه ما از شورای تأمین بود، اما در بیانیه اخیر، اگرچه بنده این بیانیه را کامل مطالعه نکرده‌ام، اما در این بیانیه نکات مثبتی هم موجود است، اگرچه برای ما هنوز قانع‌کننده نیست. در این بیانیه، شورای تأمین گفته که مردم زاهدان در مصلی بی‌گناه کشته شده‌اند و گویا دولت به این مسئله اقرار کرده است. نکته دیگر آنکه شورای تأمین گفته که کسانی که مردم را به قتل رسانده‌اند باید محاکمه شوند و عده‌ای را هم عزل کرده‌اند؛ گرچه این‌هایی که عزل شده‌اند در سطح بالایی نیستند.»

 

وی گفت: «ما انصاف می‌کنیم و هرجا کار درستی انجام شود، آن را می‌گوییم. این‌ها هم دو نکته مثبت این بیانیه بود اما خواسته ما از شورای تأمین و از دولت آن است که این خطا و جنایت به هر مقامی برسد، آن مقام باید عزل شود و به محاکمه کشیده شود. برای ما عدالت و انصاف مهم است. بنابراین امیدواریم که مسئولان امر این مسئله را ادامه بدهند و مراعات هیچ‌کسی نشود. ما به مسئولان امر گفته‌ایم که برای ما مثل روز روشن است که این مردم بی‌گناه کشته شده‌اند و در حق مردم جنایتی انجام شده است و معتقدیم که برای مسئولان هم این قضیه روشن شده و همه به این واقعیت رسیده‌اند.»

 

وی همچنین خواستار «تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مستقل» شد و گفت: «درخواست ما آن است که یک کمیته حقیقت‌یاب بی‌طرف از تهران تعیین شود و به این قضیه رسیدگی کنند. اگر بی‌طرف باشند، نظر آن‌ها برای ما قابل قبول خواهد بود.»

 

نباید خطای کسی را به پای مذهب و قومیت نوشت

آقای عبدالحمید بر لزوم حفظ امنیت استان نیز تأکید کرد و بیان داشت: «این نکته را هم به صراحت می‌گویم که امنیت برای ما مهم است و از همان لحظه‌ای که صدای اسلحه آمد، من به عنوان یک طلبۀ خیرخواه از جامعه شما، پیام دادم و توصیه کردم که امنیت رعایت شود. هنوز هم به حفظ امنیت استان توصیه می‌کنم. به مال و جان کسی و به اموال عمومی کسی تعرض نشود. ما بر برادری با همۀ برادران شیعه‌ای که اینجا در کنار هم زندگی می‌کنیم، تأکید داریم. همۀ قومیت‌هایی که در اینجا زندگی می‌کنند، برادر ما هستند. اگر خطایی صورت گرفته باید خطاکار مجازات شود و خطای هیچ‌کسی را نباید به پای مذهب و قومیت نوشت. ما تأکید داریم که هر دین و مذهب و قومیتی در ایران برادران ما هستند. توصیه ما آن است که این مسائل را مراعات کنید. حرف معترضان، اقوام و مذاهب ایرانی باید مورد توجه قرار بگیرد و به این مسائل بیندیشیم و آن‌ها را حل کنیم.»

 

عبدالحمید افزود: «جا دارد که من از همه اقوام سیستان‌وبلوچستان تشکر کنم که به اینجا آمدند و با ما ابراز همدردی کردند. من اول از خداوند و بعد از شما مردم خوب و باصفای استان و زاهدان و از همۀ ایرانیانی که با ما همدردی کردند، بابت همدردی و حمایت تشکر می‌کنم. همچنین از همۀ کسانی که در داخل و خارج کشور مظلومیت ما را نمایش دادند و از مظلومان حمایت کردند، شکرگزاریم. اما از آن ایرانیانی که چه در این دوره و چه در دوره‌های قبل در دولت و مجلس از ما رأی گرفتند و حالا با ما همدردی نکردند، سخت گلایه‌مندم. این یک سنت اسلامی و عرف ایرانی بود که به وقت مصیبت و مشکل به او تسلیت بگویند.»

 

امروز احساسات‌تان را کنترل کنید

وی درخصوص آسیب‌زدن به اموال عمومی، تصریح کرد:‌ «در اعتراض نباید تخریب اموال عمومی صورت بگیرد. این‌ها را شریعت اسلام مجاز نمی‌داند. نباید کسی شیشه مغازه کسی را بشکند، یا به بانک آسیبی بزند. اما اعتراض سالم حق مردم است و مسئولان باید به حرف مردم گوش کنند. توصیه من به همه مأموران آن است که همۀ این‌ معترضان مردم ایران هستند و شما هم مردم ایران هستید؛ مردم ایران نباید یکدیگر را بزنند یا بکُشند یا هتک حرمت کنند.»

 

آقای عبدالحمید در پایان خطاب به نمازگزاران گفت: «امروز احساسات شما بسیار بالاست. درخواست و توصیه بنده به شما آن است که امروز احساسات‌تان را کنترل کنید.»

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------