آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

دستور برخورد با معترضان قطعی برق صادر شد/ نیروهای امنیتی را بیشتر کنید!



اعتراضات برای قطعی برق،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
در روزهایی که قطعی برق زندگی مردم را مختل کرده، برخی به جای تلاش برای حل بحران، اینگونه راهکار داده‌اند که با معترضان برخورد امنیتی شود تا اعتراضات گسترده در کشور شکل نگیرد.

به گزارش رویداد۲۴، قطعی‌های مکرر برق باعث بروز اعتراضات در شهرهای مختلف شده است. در شهرهایی هم که اعتراضات بالا نگرفته، صاحبان کسب و کار که از خاموشی‌ها آسیب دیده‌اند، کالاهایشان را مقابل ادارهای برق قرار داده‌اند؛ از جمله نانوایانی که خمیر خراب‌شده‌شان را مقابل اداره برق ریختند یا تولیدکنندگان شیر که محصولشان را در اعتراض به وضع موجود روی زمین ریختند.

 

اما همه اعتراضات اینگونه مسالمت‌آمیز نبود و معترضانی بودند که شعارهای تندی سر می‌دادند یا تجمعاتی انجام شد که چندان خوشایند حکومت نبود. راه نخست ومنطقی در مواجهه با اعتراضات این بود که به این وضعیت نامناسب در فصل گرما به سرعت رسیدگی شود و راه دوم که معمولا بیشتر هم استفاده می‌شود، این بود که با معترضان برخورد امنیتی شود.

 

دستور برخورد امنیتی با معترضان به قطعی‌های مکرر برق، نخستین بار از رسانه اصولگرای رجانیوز صادر شد و این رسانه در یادداشتی راهبردی نوشت «طی روز‌های اخیر قطعی‌های مکرر برق در مناطق مختلف کشور بدون اطلاع قبلی و بر خلاف جداول اعلام شده، در کنار کمبود آب در برخی مناطق موجب نابسامانی وضع عمومی شهر‌ها و روستا‌ها شده است. ساعات پایانی روز گذشته مناطق مختلف کشور شاهد بروز اعتراضات و تجمعاتی بوده که در واکنش به مدیریت فشل دولت در ماجرای آب و برق صورت گرفته است. متاسفانه برخی از این تجمعات نیز به سمت خشونت رفته و شعار‌های اعتراضی تند نیز وجود داشته است. به نظر می‌رسد که دولت روحانی عزمی برای سامان دادن به وضعیت فاجعه‌بار کشور ندارد و لازم است مجلس، قوه قضاییه، نهاد‌های نظارتی و امنیتی پیش از بروز بحران گسترده، فکری برای مدیریت آب و برق کشور کنند.»

 

تجمعاتی که رجانیوز از آن‌ها خبر داده است، شعار دادن در بعضی ساختمان‌های تهران زمان قطعی برق علیه بعضی مسئولان نظام بوده است و تجمعاتی که در بعضی شهر‌ها انجام شده است. در شهر ری هم افرادی مقابل اداره برق تجمع کردند و شعار‌هایی علیه وزیر بی‌کفایت سر دادند. رسانه‌ها نوشته‌اند در آمل، بابلسر و شیراز هم تجمعات مشابهی برگزار شده است و معترضان، محصولاتی که به خاطر قطعی برق فاسد شده بود را مقابل اداره برق رها کرده‌اند.

 

جمعی از مردم شهر‌های کردکوی، بندرگز، بندر ترکمن، آق‌قلا در شمال ایران نیز به نشانه اعتراض در مقابل ادارات شرکت توزیع برق این شهر‌ها تجمع کردند. در شهر‌های بابل، قائمشهر، ساری و ... در استان مازندران نیز تجمع‌هایی برگزار شد. همچنین در کازرون نیز برخی شهروندان نسبت به قطعی برق تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

پس از آنکه اعتراضات کمی گسترده شد، حسن روحانی و رضا اردکانیان وزیر نیرو به خاطر وضعیت برق از مردم عذرخواهی کردند، اما انتشار فیلم عذرخواهی روحانینتیجه عکس داد؛ در آن فیلم پرچم کنار روحانی به خاطر باد کولر مدام در حال حرکت بود و برخی کاربران نوشته بودند روحانی در آن شرایط زیر باد کولر درکی از شرایط مردم ندارد.

 

با بالا گرفتن اعتراضات، ظاهرا استانداری تهران تصمیم گرفت به جای پیگیری حل موضوع، راهکار رجانیوز را در دستور کار خود قرار دهد؛ چه آنکه محسنی بندپی استاندار تهران گفته «هر تجمع بالای ۱۵ نفر که در استان تهران صورت بگیرد غیرقانونی است و به شدت برخورد می‌کنیم.»

 

هرچند این سخنان به بهانه کرونا گفته شده اما طبیعتا مشخص بود این بهانه‌ای است برای مقابله با معترضان به قطعی‌های مکرر برق.

 

دولت حسن روحانی یکی از امنیتی‌ترین دولت‌های بعد از انقلاب اسلامی بود، اما اصولگرایان همچنان بر امنیتی‌تر شدن دولت بعدی در ایران اصرار دارند و دایره ورود نیرو‌های امنیتی، بعد از حوزه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و آموزشی، وارد حوزه‌های جدیدی مثل انرژی، بهداشت و ارتباطات، گردشگری، ورزش و اقتصاد هم شده است.

 

مثلا مهرماه امسال نماینده مردم قائنات به ضرورت ورود نهاد‌های نظارتی و امنیتی به موضوع ارز‌های دولتی تخصیص یافته به نهاده‌های دامی اشاره کرده بود. در یک مورد دیگر، مرداد ماه سال گذشته رسانه‌های اصولگرا نوشتند در راستای مبارزه با فساد در ورزش وزارت اطلاعات مدیر یک باشگاه را دستگیر کرد.

 

ابراهیم رئیسی هنوز اعضای کابینه خود را معرفی نکرده است، اما به نظر می‌رسد نیرو‌های امنیتی، تلاش زیادی دارند تا حضور خود را در بخش خالی مختلف این نهاد موجه جلوه دهند و مدیران فعلی نیز اصرار دارند که از خود یک چهره امنیتی به نمایش بگذارند تا در دولت بعدی، بیشتر بر سر کار بمانند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------